AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 08:54

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Karosseri-arbeid 68 Charger
InnleggSkrevet: Søn 21. Sep 2014 18:58 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Fre 09. Aug 2013 14:24
Innlegg: 76
Bosted: Jessheim
Hei.

Har begynt restaurering på min Charger jeg kjøpte fra USA i sommer. Bilen er helt nedplukket og skal opp på karosserisnurre snart for mediablåsing. Av det jeg ser idag så må begge bakskjermene byttes, da disse har både rust, bulker og flere USA-reparasjoner under sparkelen. Platen mellom bakrute og bagasjelokk, høyre innerskjerm foran og cowlpanelet (mellom frontrute og panser) må også byttes pluss bagasjeromsgulvet.

Nye deler er å få kjøpt hos AMD metals i USA. MEN: Skal man gå på dette selv? Jeg har ikke kjøpt inn sveiseapparat ennå, og for å være helt ærlig er jeg rimelig uerfaren som sveiser. Men vil gjerne "bygge bilen selv" og ta med lærdommen, en gang må man jo begynne.
Eller skal jeg sette det bort til et karosseriverksted? Vil tro det er litt kostnads-svingninger fra sted til sted, men hva ligger slikt på i jobb ca?

Cowlpanelet og innerskjermen er fjernet ved at jeg borret vekk punktsveisene og slo de av med meisel. Bakskjermene har jeg ikke begynt på ennå. Gulvet i bagasjen skal jeg også fjerne selv.
Vil tro jeg skulle klart å bytte disse panelene selv, men av det jeg ser på Youtube om bakskjermbytte, så er det jo en stor jobb i seg selv å finne hvor kappen skal bli, og påføre dette over på nye plater, pluss at man bør ha en "flange-tool", altså et verktøy som lager en brett der hvor ny plate skal ligge inntil.

Kanskje like greit å sende bort bakskjerm-jobben? Er svindyrt å feile og begynne på nytt :roll:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 21. Sep 2014 19:12 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Hvorfor ikke høre med noen av våre medlemmer herinne, om de kan lære dig?

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 21. Sep 2014 19:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Hvor I lande bor du ? er bilen trillbar?

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 21. Sep 2014 19:47 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Fre 09. Aug 2013 14:24
Innlegg: 76
Bosted: Jessheim
Ja, har jo noen kompiser som er utdannet mekanikere og som har sveiset en del før, så får nok hjelp av de. Men bare tenker: Nytt, bra sveiseapparat og gass: 12-14.000,- pluss opplæring i karosserisveis vs. sette bort hele jobben: 20-30.000,-? (minus deler, som jeg skaffer selv i begge tilfeller)

Bor på Dal i Eidsvoll kommune.

Og nei, den er ikke trillbar ennå, men blir det så fort den er montert på karosserisnurra som har hjul
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 21. Sep 2014 20:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Flotte biler 68 charger.

Det var litt langt unna for at leieboeren min kunne gjort jobben, det er I Stavanger. kan tenke meg han hadde tatt ca 20.000 for noe slik. + vist det er dårlig tilpassing på delene. sikkert noen I nærområde der oss deg som kan gjøre det.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 21. Sep 2014 20:15 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:16
Innlegg: 970
Bosted: Horten
Klarer du å frakte bilen til Horten, så kan jeg ta jobben. viewtopic.php?f=3&t=2484

_________________
BEEN`S GARAGE
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 21. Sep 2014 23:37 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Fre 09. Aug 2013 14:24
Innlegg: 76
Bosted: Jessheim
Bippe skrev:
Klarer du å frakte bilen til Horten, så kan jeg ta jobben. viewtopic.php?f=3&t=2484


Du har PM


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Sep 2014 20:04 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Fre 09. Aug 2013 14:24
Innlegg: 76
Bosted: Jessheim
Montert sammen karosserisnurre idag, men får ikke montert bilen på snurra ennå, det er et problem med den høyre rammevangen sett forfra. Antakelig har bilen fått seg et "kyss" på venstre side en gang i tiden. For om jeg øyemåler med et rett trestykke så kan jeg se at venstre side sett forfra ser fin ut
Bilde

Bilde

Mens høyre side er skeeeiv [-X
Bilde

Bilde

Støtfanger var ikke montert, og nedre del av radiatorsupporten var kappet vekk, så dette var ikke kjempelett å se i starten. Men har prøvemontert en hel raditorsupport som fulgte med bilen, antakelig fra en `69 modell, og man ser også da at det er skjevt
Bilde

Heldigvis satt K-membern på plass, og de store 4 hullene den skal sitte i passer iallefall.

Men, er dette løsbart eller må jeg kjøpe ny rammevang?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Sep 2014 00:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Det var jo kjedelig. men er bare stål, så alt kan fikses

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Jan 2015 21:48 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 18. Jan 2012 21:07
Innlegg: 2
Hei.
Har det skjedd noe i vinter? Satt du igang selv ?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 12. Feb 2015 18:24 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Fre 09. Aug 2013 14:24
Innlegg: 76
Bosted: Jessheim
blupp skrev:
Hei.
Har det skjedd noe i vinter? Satt du igang selv ?


Hei. Har laget en tråd her, skal gjøre jobben selv ;)

viewtopic.php?f=3&t=25764


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support