AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 24. Aug 2026 01:12

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 49  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 13. Sep 2013 23:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Har nå funnet ut kordan v-belta skal stå..må berre bestille meg ett par nye i forhåpentligvis rett størrelse... hadde en ny biltema reim liggendes, den passa bra fra veivhjulet til vannpumpa, så lurer på om eg skal ha en til..eller om en av sporene skulle egentlig gå til ac ellernoe i sin tid..men prøver å presse på en reim til så får veiva dobbel kraft på vannpumpehjulet.. :S og såå må eg ha en litt lengre reim som går fra ytterste vannpumpehjul,via servoen til dynamohjul, da vil reima stå rett.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Sist endret av OldisEinart den Tir 13. Jan 2015 11:44, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 14. Sep 2013 00:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ah, dette er ikke en morsom jobb. Her er det en god blanding av braketter og reimhjul fra litt av hvert, tror jeg. I service manualen for-79 Olds er alle de forskjellige reim-konfigurasjonene avbildet, forresten. Kjekk bok.

Jeg styra fælt med å finne riktige reimhjul, braketter og riktig lengde på vannpumpa slik at det ble originalt på min. Nå har jeg reimer, hjul og vannpumpe for oppsett med AC, bare at AC er fjernet. Da er alt på stell.

Du har feil reimhjul hvertfall på servo. Den du har er til uten AC (ett spor), men der du har dynamoen er stedet for AC-oppsett. Servohjulet skulle dermed hatt to spor slik at oppsettet ble som på min:

To reimer.
#1: krank, servo, dynamo, vannpumpe (lang reim)
#2: krank, servo, vannpumpe (kortere reim)

Spørsmålet er om alt stemmer hos deg annet enn servohjulet. Er krankhjul riktig, er vannpumpehjul korrekt, er vannpumpa riktig lengde, sitter servopumoa riktig festet med spacers, er dynamobraketten riktig? Dette er et puslespill :)

Vedlegg:
Skjermbilde.PNG
Skjermbilde.PNG [ 47.92 KiB | Vist 5152 ganger ]

Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 14. Sep 2013 13:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

hehe ja det er litt spekuleriger her, fikk litt info ang spacerene på ett amerikansk forum, det viste seg at eg hadde kun den minste spaceren, som igjen står i lag med en litt tjukk stoppskive i framkant for å få ca riktig lengde til den orginale.. og satte bare en mutter bak som skulle tilsvare den minste spaceren. men nå ser det ut som pumpa kan sitte beint vertfall, eg får prøve først men det slik eg tenkte nå, 2 reimer fra veivhjul til pumpa og en fra pumpa som går via servo og dynamo,da vil det vertfall stå på linje:)

Aner ikkje om det har vert noe AC i denne bilen tideligere men..trur dette har vert en dieselbil før, men i vognkortet står det 5,7l 350.. ja og nå sitter det i 307... men men..så lenge det funker og er littegrann bedre enn forrige løsning med kun 1 stk reim ,skeivmontert servopumpe osv så blir eg førnøyd.. får håpe biltema reimene holder :S var litt smal..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 14. Sep 2013 13:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Her er målene på spacerene vertfall som dei skal være..

Large spacer, goes between block and rear-projecting "wing" of pump bracket, at hole that is the frontmost of three that could hold a motor mount:

0.402" height
0.467" ID
0.816" OD

Small Spacer, goes between timing indicator and lower front hole of pump bracket, at stud that goes through the top hole of the timing indicator:

0.631" height
0.400" ID
0.563" OD

Her er ett bilde også av litt div.
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 24. Sep 2013 21:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Fått montert alt igjen no,, og lufta systemet og skjekket og testet bil at alt funka... løsningen eg har gjort no med tanke på v-belte funker men det slipper litt når man står i ro og svinger på rattet eller trykker hardt inn bremsen, då ser eg dynamohjulet stopper opp litt,lurer litt på om det kan ha med utvekslinga på servo og vannpumpehjulet og gjøre ellernoe..hmm.. så lurer på å bygge om til egen reim til servopumpa nå,og egen reim på dynamo,men då må eg ta vekk spacere og montere brakettene slik dei sto før. venter bare på ett v-belte til som skal være i orginal størrelse som går rundt veiv,vannpumpe og til servo,,dynamoreim har eg som skal stå på ytterste spor på vannpumpe.

Bilde

Bestillte delene på ebay for å bygge ett verktøy til å få på reimskiva til servopumpa, så blei å ta ett lager fra ett understell på en bil, sveise på en stor stoppskive slik den var kun i kontakt med ytterste ring, og finne en mindre stoppskive for innerringen til lageret, da var det null problem å skru på hjulet. Trudde først at eg hadde skrudd det for langt inn men va ca 1-2mm klaring bakom så gikk bra det.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Merkeligt at ingenting skal passe 100% på denne motoren, men holdt å feste braketten i manifoilen,hadde tenkt å kappe til ett hakk for å få plass til bolt igjennom her men fant ut det var unødvendigt.. :oops:

Bilde

måtte legge i mellom ett par stoppskiver for å få servohjulet likt med vannpumpehjulet...hmm som eg mest sansynligvis må ta bort igjen for å flytte inn igjen hele servoen slik den vil passe bedre til midtre reim spor på veiv.

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Sep 2013 17:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

I dag har eg montert tilbake slik det sto,,funker bra, eg setter strek..

Fikk orginal reim fra veiv - vannpumpe til servohjul i dag, passa flott ,men egen reim for dynamo tok i servopumpehjulet så da monterte eg berre tilbake til slik det var før, men servo og bremser funker som det skal nå og ingen sluring. skulle eg hatt egen reim for dynamo må eg bygge dynamo lengre fram eller lage en ny brakett på andre siden av motor. blæ..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Sep 2013 21:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Krusa litt i dag og alt funker, fått en plagsom hvinelyd fra dynamoen,og høres ut som noke rusk ellernoe driver å spretter rundt inni den ellernoke, muligens lageret,kjipt, er jo nesten heilt ny..mulig pga reim har skrået litt til dynamo en god stund og slik det er no,hm..jaja..funker vertfall.tok noken bilder i dag sånn kjapt... lite å gjør på.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Sep 2013 22:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Neste som skjer nå er å fortsette med rustsveising og spare til motoren som skal i.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 28. Sep 2013 21:01 
Avlogget
Get going
Get going

tøffe bilder... :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Sep 2013 10:54 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Enig, tøff slede!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Sep 2013 23:04 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Tok noken bilder til i dag, hatt meg en god rundtur på sunnmøre og ut på Runde i dag med min gode venninde,ikkje det beste været men.. ganske fornøgd at motoren fortsatt går uten problem, bruker litt vann av og til pga vannpumpe og svetter litt olje men det fyllest berre på med jevnlig skjekk.

Bilde
Bilde

rare steiner

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Apr 2014 01:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ikkje så masse som har skjedd,har fått laget til tomt her garasjeverksted for Oldsen kjem på sikt,har laget ferdig forsterkerhylla og begynt å sveise igjen den verste døra...nå blir bilen lappet i sammen og pusser ned bilen på jobben og få den lakket der... aner ikkje ka farge eg skal ha...mulig svart blank..med flakes i...eller blå som den en gang var...hmm...forslag? må vente litt med motorbytte i oldsen siden eg driver å bygger ny motor til den andre bilen min....Ellers er ny vannpumpe til 307 på vei og 225/60/15 blir erstattet med 225/70/15 framdekk... Har også begyndt å lakke litt smått på interiøret også på dørene.. litt diverse bilder....

Bilde
Bilde
Bilde

Før
Bilde

Etter,dårlig effekt av kamelon på bilde
Bilde
H-profilråder med arp bolter-oppsett for opp til 800hp
Bilde
Forsterka oljepumpe
Bilde

Og nå til oldsen..
alt er lakka,rydda av kabler og montert nå.. plass til mye rart i bagasjerom nå..
Bilde
Bilde

Slik blir all gråblå skai lakka.. lakka først mørkeblå og en grønnblå metallic over..
Bilde
Bilde
Bilde

Bilde
Bilde

Midlertidlig løsning..
Bilde
Bilde

Sist endret av OldisEinart den Lør 26. Apr 2014 03:54, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 26. Apr 2014 03:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ny vannpumpe er kommet, ser ut som den er akkurat like lang også.. bilder kommer...får montere en dag...
Har også lakka dørtrekka bak...blei ikkje så bra men friska opp....tok ett dårlig bilde i mørket...må ta opp igjen delen med askebegeret på..

Bilde

ellers krusa i fineværet og tatt litt bilder og redigert litt...

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 29. Apr 2014 23:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ett bedre bilde av dørtrekka bak...

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Mai 2014 20:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Då var vannpumpa bytta og alt er tett.
Fikk seg ett strøk motorlakk for å rustbeskytte litt.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Varselshullet var full i drit også

Bilde

Ett bilde av forsterkerhylla ferdig..plagsomt med alt støvet som kommer inn..må være hull en plass...har drylt på litt tetningsmasse i gjennomgangsforingene til utluftningsrør for tank..hjalp litt men...må leite meir...godt lys og mørkt ute så må vell det finnes noe hull....

Bilde

God plass, og gratis senk

Bilde

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 49  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support