AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 26. Mai 2026 00:59

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Godkjent på paragraf 1-15
InnleggSkrevet: Tir 04. Feb 2014 14:48 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei.
Har en bil som er us import og godkjent på paragraf 1-15.
Jeg har vært i dialog med BT i Drammen angående å få fjernet denne fra vognkortet. I kjøretøy forskriften står det at bilen kan bli fritatt denne regelen om man kan dokumentere at bilen er godkjent hos f.eks. TUV. Jeg kan få tak i papirer til bilen min som dekker både motor, sikkerhet etc etc, som skal være nok til å få fjernet denne regelen. BT fikk se kopi av denne typen papirer og sa de så ok ut for saken min. Men nå snur plutselig BT når de ser at man faktisk kan få tak i papirer og mener at det nå må dokumenteres fra TUV at de har sett bilen og testen den hos dem, ikke bare at samme modell serie er testet før.. (Dette er en SVÆRT dyr prosess) Papirene er heller ikke gratis!. Jeg har spurt høffelig om vedkommende kan vise til noen lover/regler hvor dette faktisk står. Det kan de altså ikke gjøre.. Jeg spurte også om de fortelle meg praksisen som har blitt brukt rundt dette da jeg har hørt om flere som visstnok skal ha klart dette før meg..

Er det noen som har erfaring med dette her eller har vært borte i det før??

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 04. Feb 2014 20:41 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Hvilken årsmodell er bilen ?

MyGallery

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 05. Feb 2014 00:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Papirene fra TUV er generell og det skal holde.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 05. Feb 2014 12:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

Bilen er en 2004 mod.

Jeg mener også at det skal holde utifra kjøretøy forskriftene. De klarer jo ikke å referere til noe regler etc hvor det står at den må vises da.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 06. Feb 2014 15:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Etter mange mailer frem og tilbake så ble de tydeligvis lei i dag.. hehe.
Så da er det bare å gå på importør og jakte etter dokumenter :)

Hei igjen!

Det har vært et krav til typegodkjenning av personbil i Norge, siden 31.desember 1969 (Forskrift om krav til kjøretøy kap.3) som gjaldt fram til 1.januar 1995. Fra 1.januar 1995 til 15.september 2012 gjelder Kjøretøyforskriften med spesifikke krav gjennom de direktiv, forordninger og ECE-regulativ som er implementert i kjøretøyforskriftens kapitler, gjeldende din årsmodell.

Det er et gjennomgående krav til dokumentasjon i Kjøretøyforskriften, ved enkeltgodkjenning, at kjøretøyet skal være dokumentert av enten fabrikant eller et kompetent, uavhengig laboratorium.

Tidligere behandlede klagesaker fra Vegdirektoratet viser også til at kjøretøyet skal være testet/inspisert eller det skal fremvises likhetserklæring fra fabrikant ved sammenligning med annet testet kjøretøy. Dette er føringer gitt av vårt overordnete organ, Vegdirektoratet, som vi må følge.

Vi avslutter denne mailutvekslingen nå med å vise til at du kan bestille en time for kontroll, tlf 06650 – time ved Drammen trafikkstasjon, av kjøretøy og dokumentasjon, deretter vil det bli gitt et negativt vedtak som det igjen kan klages på iht Forvaltiningsloven § 28. Vårt overordnete organ, Vegdirektoratet, vil deretter behandle saken.

Din bil lot seg registrere i Norge med bakgrunn i unntaksbestemmelsen § 1-15 i Kjøretøyforskriften, det var eneste mulighet for biler fra USA.

Ha en fin dag!

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet