AW-100 skrev:
Bippe skrev:
Det er ikke noen nye regler til motor effekt, men strengere krav til di som kontrollerer bilen. Det var ikke tillat med høyere effekt i motoren en det bilen var godkjent for tidligere heller.
Problemet er ikke heller pkk, der får du bare en 2 feil og krav om å redusere effekten eller godkjenne bilen med høyer effekt. Problemet er når det skjer en ulykke, spesielt hvis noen omkommer. Har da politiet en liten mistanke om at bilen har blitt forandret på noe måte, havner bilen hos biltilsynet for full kontroll. Da er det for sent å gjøre noe med effekten. Viser det seg at bilen har for høy effekt, så sitter du i saksa angående uaktsom kjøring og forsikrings utbetaling.
Ikke for å kverulere eller noe og ja jeg forstår selvsagt at alle endringer BØR registreres i vognkort, og at forsikringsselskapene truer med regress, men er det noen som kjenner til konkrete eksempler på at det har skjedd? Vi har det samme problemet med store 4x4, du får godkjent litt og ikke alt, og mange sier at "smeller det så sliter du" hvis dekkene er for store f.ex, men det er ingen som kan vise til konkrete tilfeller...
Av de tilfellene jeg kjenner folk som har vært i ulykker med politi innblandet så er inntrykket at så lenge det ser "noenlunde greit ut" så begynner de ikke å leite opp vognkort og registreringsdata, og forsikringsoppgjørene har gått på skinner?
Jeg vet om en som fikk regress på forsikringen, grunnet feile hjul.
Når det gjelder effekt, kjenner jeg til en del som har fått mangellapp.
Kjenner 2 som fikk mindre utbetalt på forsikringen, etter bilbrann, en hva dem hadde fått hadde bilen vært registrert med større motor/større verdi.
Havner man i en ulykke og man skader noe eller noen, er muligheten stor at man får dommen som uaktsom kjøring. Fadern kjørte på en Elg i lavangsdalen, han fikk både bot og mindre utbetalt på forsikringa.