Her er en lille opdatering!
Har nå kjørt i bilen i et par uker, og stadig mente jeg, at der var for lite power i bilen, speielt til å være en V8!
Så jeg har jo haft fundert på flere løsninger på det problemet!
men som jeg jo har lovet kona, så skal der ikke lages noget på bilen, medmindre det er livsnødvendigt!
og som dere jo alle vet, har jeg klaget en del på klappring fra ventilerne, og mangel på power!
Så efter megen overvejelse, besluttede jeg mig til å bytte pakninger, og få kigget på ventiler, løftere, stempeltopper, MM.
Startede med å ringe til Phoenix US car, for at sikre mig, at delerne var på lager, innen jeg drog dit!
"Vi har pakningerne på lager!" var beskjeden i telefonen.
"Greit" tænkte jeg, og drog avgårde!
Turen dit, var fin, og ingen pakninger, de havde dem ikke på lager likevel, men de skulle komme dagen efter, og så ville han sende dem fraktfritt!
"OK" tænkte jeg, "Alle kan jo tage fejl!" og det var ikke noget jeg ville klandre dem!
Om morgenen dagen efter, tænkte jeg,
Hvis de sender de pakninger i dag, har jeg dem sikkert på mandag,eller tirsdag! snakkede med kona, ikke f... om jeg ville få lov til å mekke bil midt i uka. Den slags skulle jeg holde mig til i helgene!
Greit, tænkte jeg, og ringede til dem, og sagde at de ikke skulle sende dem, jeg ville komme dit, og hente pakningerne sjøl!
Da jeg for annen gang, var dernede, var han med ute å kigge på bilen!
Han gjorde mig opmærksom på at det var muligt at jeg havde et par ventilløftere, som var kollapset, samt at den ikke lød helt rigtigt i motoren!
Vel hjemme igjen, begyndte jeg at demontere forgasser, indsug, topper, mm.
Defekt toppakning, (1 cm. hul mellem cyl. 3 og 4)
4 muttere på vippearmene var knækket!
hullerne på ventilløfterne, var temmelig store!
Og min kjære datter, drog ind til Steinar Stolen, og for å kjøbe sig returfjeder, til sin bil, og kom hjem med en kjæmpepose!
16 nye ventilløftere
16 nye vippearme
hun mente at det vile være en fin bursdagsgave!
senere fik jeg at vite, at jeg egentlig har hat vældig flax, da gutten på S.S. mente at det bare ville ha været et spørgsmål om tid, før jeg havde haft komplett motorhaveri!
Han havde ret,
Da jeg skulle dra ut de gamle ventilløftere, brugte jeg en lille skrutrekker, som passede i størrelsen, og den lavede ganske store hakk i metallet!
En af løfterne, havde så stort et hul, at jeg uten problemer, kunne presse pushrodenden ned i hullet!
Nå. morgendagens jobb, bliver.
montere de nye løftere
montere toppakning
montere de nye vippearme
skrue hele dritet sammen igjen, bytte olje og filter, og så prøvekjøre den!
men vi får se!