Min ventil sitter i motorrommet, mellom masterpumpa og innerskjermen.
Statens Vegvesen i Drammen forlangte først at jeg måtte fjerne min justerbare ventil men innså etterhvert at bremsekraftfordelingen ville bli helt på trynet.
De sa deretter at den kunne være der men måtte justeres og plomberes på "godkjent bremseverksted". De kunne ikke fortelle meg hvor jeg kunne finne et slikt verksted og etter en mengde telefoner rundt omkring så fant jeg ingen slike "bremseverksteder". Ingen av de 25-30 verkstedene jeg kontaktet hadde hørt om dette før.
Etter nok en kontakt med Statens Vegvesen i Drammen så ble vi enige om at hvis jeg fikk ventilen justert på et normalt bilverksted som kunne utføre PKK samt fikk verkstedet til å dokumentere det, så kunne jeg hvis jeg lovte å kjøre rett fra verkstedet til Statens Vegvesen, få de til å plombere.
Det endte med at jeg kjørte til SV på Notodden isteden. Der fikk jeg beskjed om at alt dette bare var tull. Kontrolløren spant(bokstavelig talt) en runde rundt på plassen og bremsa alt han kunne et par ganger for å sjekke at bilen låste bremsene foran først, så var alt greit. "Skikkelig godlyd i denna. Gikk bra også", sa kontrolløren da han gikk ut av bilen med et smil.
Så lenge jeg ikke får justert ventilen fra førerplassen var det ikke nødvendig med plombering, fikk jeg høre.
Nok et eksempel på hvor prisgitt man er dagsformen til den aktuelle kontrollør.
Kanskje han på Notodden hadde fått seg litt på morrakvisten siden han var så blid