AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 26. Mai 2026 00:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 31. Mai 2013 01:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei, jeg skal godkjenne min Camaro 87 hos US Car Service.
Må bytte alle fire dekka (de kjøpte og skal bestille dekk til 1900 pr. stk så det blir på 7600 kr)
Så må de fikse en kjølevæske lekkasje (bytte en ødelagt slange)
Pluss fikse noe elektrisk på vinduspusserne (de levde sitte eget liv).
Han jeg snakka med sa at også at førersetet og fremre passasjersete var for "løst" og at det kan være farlig hvis jeg har noen baki og kræsjer. Og dette var et EU krav.
Men hvis jeg kræsjer i ca. 80 km\t vil jo personen bak veie et tonn og meie ned setet uansett; det er jo det sikkerhetsgbeltene er til.

Enden på visa kom, og de sa de det hele kom på ca. 25 000 kr! What the...?

Synes dette virket litt vel dyrt.

På EU godkjenning skal man sjekke 100 punkter, og timeprisen på US Car Service er på rundt 700 kr timen eller noe.
Hvordan kan dette bli så dyrt?
Mulig noe av reparasjons jobben vil ta litt tid, men dette tar jo nesten alle ferie-penge mine

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Mai 2013 01:11 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

For all del, du har jo finne HELT FEIL plass å ta EU kontroll...

Hvorfor må du bytte dekk???

Dekk kjøper man f.eks på dekkonline.no

Du skriver ikke hvor du bor så en vet om en kan hjelpe....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Mai 2013 01:20 
Avlogget
Rookie
Rookie

Bead-lock skrev:
For all del, du har jo finne HELT FEIL plass å ta EU kontroll...

Hvorfor må du bytte dekk???

Dekk kjøper man f.eks på dekkonline.no

Du skriver ikke hvor du bor så en vet om en kan hjelpe....

Bakdekkene er helt nedslitt (ikke noe mønster). Det er ganske spesielle og veldige breie dekk det ere snakk om.
Hvorfor er US Car Service helt feil å ta EU godkjenning på?
Jeg bor i Oslo, ca. 10 min kjøring fra sentrum.

tonjek skrev:
Jeg hadde ordnet alt dette selv, evt fått hjelp av en litt nevenyttig kamerat hvis det stopper opp. Er framdekka bra? Sett de i så fall bak og kjøp nye dekk som du setter foran?

Bortsett fra nye dekk, burde ikke resten koste så allverdens. :)

25k for slike små "fille"feil hadde jeg aldri gått med på.

Jeg har ikke peil på mekking. Eneste jeg kan er å bytte dekk selv, olje, sikringer, kjølevæske, bremsevæske og slike overfladiske ting. Jeg har heller ingen garasjeplass som er særlig egnet til mekking.
Venna mine driver ikke med biler. Jeg fattet interesse i bil for en del år siden, og vurderer faktisk å omskolere meg til bilmekaniker.
Jeg synes også 25 tusen virket skrekkelig mye. Klarer ikke skjønne hvorfor det skal koste så mye.

Sist endret av Chevytom den Fre 31. Mai 2013 03:43, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Mai 2013 02:43 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jeg hadde ordnet alt dette selv, evt fått hjelp av en litt nevenyttig kamerat hvis det stopper opp. Er framdekka bra? Sett de i så fall bak og kjøp nye dekk som du setter foran?

Bortsett fra nye dekk, burde ikke resten koste så allverdens. :)

25k for slike små "fille"feil hadde jeg aldri gått med på.

1981 Buick Electra Stageway/Armbruster airportlimo - Chevy 350 / th350
1990 Chevrolet Suburban 2500 - 6,2 diesel / th400

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Mai 2013 08:30 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Folk prøver seg overalt. Du er ikke den første. Det må gå an å finne en som kan hjelpe deg der inne. Det er jo Amcar klubber overalt. Medlem i en kanskje ?

1997 Tahoe
http://cadillac.abcblogg.no

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Mai 2013 08:45 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Gabrielsen er en flink kar det, ville ikke hatt betenkeligheter med å sette inn bilen der, men 25k virket litt vel mye. 7600,- for fire nye dekk, er vel en fair pris. Hva er det som er løst på setene? må de byttes? repareres? eller er det innfesting i gulv? En EU kontroll koster vel ca. 5-6-700 hundre kroner avhengig av hvor du tar den. Vindusviskeren, må motoren byttes? sjekk at alle jordings lisser er iorden, motor karosseri, sælig batteri karosseri. Slangen får du vel hos Steinar Stolen på Rasta, eller kjøp den av Gabrielsen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Mai 2013 09:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Viskerne kan være litt plukk med på de der, ellers kan jeg ikke forstå hvordan du kan komme opp i den prisen. Er det orginale seter i den?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Mai 2013 22:20 
Avlogget
Get going
Get going

Chevytom skrev:
Hei, jeg skal godkjenne min Camaro 87 hos US Car Service.
Må bytte alle fire dekka (de kjøpte og skal bestille dekk til 1900 pr. stk så det blir på 7600 kr)
Så må de fikse en kjølevæske lekkasje (bytte en ødelagt slange)
Pluss fikse noe elektrisk på vinduspusserne (de levde sitte eget liv).
Han jeg snakka med sa at også at førersetet og fremre passasjersete var for "løst" og at det kan være farlig hvis jeg har noen baki og kræsjer. Og dette var et EU krav.
Men hvis jeg kræsjer i ca. 80 km\t vil jo personen bak veie et tonn og meie ned setet uansett; det er jo det sikkerhetsgbeltene er til.

Er det vippestolryggen som er løs/slarkte eller innfestingen til gulv?
Dekk kan du kjøpe løst over nettet, og få omlagt med balansering hos http://www.dekkskift.no/pages/changewheels.aspx
Slangen bør være enkel jobb selv.
Finnes en GDShall med flere 4søylaløftebukker på Statoil Moss http://www.statoil.no/no_NO/pg1334073611431/st1/S%C3%B8kstasjon.html?stationid=52941&countryid=no
Har ingen garasje å tilby deg, og er heller ingen fagarbeider. Men kan nok litt mer enn deg så har du tid kan du stikke innom på lørdagskvelden da jeg ikke har noe å gjøre på. Litt v8 har nabolaget bare godt av så kan jeg se på stol og slangen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Mai 2013 22:26 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Å bytte en kjøleslange klarer du med 8 tommeltotter hvis du klarer å skifte kjølevæske. Er 2 slangeklemmer. Måler du lengde og diameter på utløp i begge ender finner du universalslanger til en 50-lapp, selv om det er mye penere med tilpassa slanger. Dekk kan være dyrt, men du sier bare at de bakerste er nedslitte. Sjekk jordinga på viskermotoren, dette er ofte kilde til frustrasjon.

Hva er feil med setene? Innfestinga i gulvet? innfestinga til understellet? Eller innfestinga til seteryggen? Hvis setet er gått opp i en sveising er det farlig, og kan være litt plunder å fikse. Da er det bedre å byte understellet f.ex.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Mai 2013 23:12 
Avlogget
Rookie
Rookie

Takk for gode svar og råd. Motoren er det ikke noe galt med. Den er bare 7 år gammel (305 TPI, ca. 250 hester).
Jeg skal ringe Gabrielsen / US Car Service på mandag og få mer detaljert beskrivelse hvorfor det er så dyrt.
Fikk en PM her fra en som heter Anders som sa han kunne se på bilen. Problemet er at bilen står borte på flateby hos US Car Service nå, og Gabrielsen hadde røska ut den defekte slangen og sikkert begynt på den.
Skal høre om han bare kan fikse lekkasjen, så jeg får kjørt bilen vekk derifra. Så kan jeg sette på dekk selv og kanskje noen av dere her kan ta en kikk på den før jeg eventuelt sender den inn til EU sjekk.
25 000 kr svir fælt. Det er alle feriepenga mine omtrent :(

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 01. Jun 2013 00:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hadde de avtalt med deg at de kunne begynne å skru? Hvis ikke så krever du at de monterer den gamle slangen og fyller opp med kjølevæske så du får bilen hjem. De HAR IKKE LOV å begynne å skru på en bil uten avtale med eieren, bare fordi den har fått feil på EU...

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 01. Jun 2013 00:42 
Avlogget
Get going
Get going

men likavell 25k da.........

76 monte carlo,prosjektbil
89 econline,prosjekt,delebil
06 merce avantgard,konebil
99 avensis,konebil
59 thames e300 prosjekt
71 toyota crown pick up,prosjekt
95 starcraft,delebil.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 01. Jun 2013 19:33 
Avlogget
Get going
Get going

Chevytom skrev:
Takk for gode svar og råd. Motoren er det ikke noe galt med. Den er bare 7 år gammel (305 TPI, ca. 250 hester).
25 000 kr svir fælt. Det er alle feriepenga mine omtrent :(

Ja unner deg jo ferie så får du tilbake bilen så skal jeg prøve å hjelpe deg.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 03. Jun 2013 15:15 
Avlogget
Rookie
Rookie

Nå har jeg ringt Gabrielsen et par ganger og funnet ut litt mer. For det første så har bilen min stått der i 2 uker nå, og ventetid på noen deler for å få den fiksa er
1 1/2 uke til. Gabrielsen hevded at bilen min ikke hadde time før på onsdag, men jeg kan ikke huske dette når jeg leverte den. Mente å bare huske "vi skal begynne på den så kjapt vi kan".

Dette er det han sa som er galt med den og noe har de fikset allerede:

- Nedre opphengskuler slitt (fikset)
- Vannrør (bestilt. ca 1 1/2 uke leverings tid) (er den lille som kommer ut nærmest fordeleren, 90 grader der varme-apparatet kommer)
- Fordekket foran var veldig slitt så de må stille inn forstilling. Så de må i det minste bytte fordekkene (250 kr. per dekk bytte) + jobben for å stille inn.
- Seteryggene er helt løse og må fikses (ikke fikset enda)
- Vindushviskerne levde sitt eget liv så de har bestilt nytt print kort (koster 1000 kr + 1 1/2 uke leveringstid)
- Håndbrekk / bakre bremser svikt --> høyre bakhjul låser seg ikke. (ikke fikset enda)
Og som nevnt så har de bestilt dekk for meg også og disse koster ca. 7800 kr tilsammen.

Så hvordan i H****** kommer alt dette på 25 000 kr? Kan ikke være allverdens timearbeid så summen havner opp i dette? Er jo snakk om ca. 15 000 kr i timearbeid etter dekk prisen samt del-bestillingene. Må også ta med at den skal EU godkjennes, vet ikke hvor mange timer de bruker på dette.
Men nå vurderer jeg å bare fikse vannrøret og vindushviskeren hos dem siden de allerede har bestilt disse delene, samt forstillingen og fordekka og få hjelp annet sted.
Anders på forumet her har jeg pratet med og han var så snill og foreslo å hjelpe meg på et verksted han bruker.

Råd?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 03. Jun 2013 21:51 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

leste om i første posten øverst at 700 kr timen og dem skal sjekke 100 punkter på eukontroll. dem kan jo bruke en hel dag på en eukontroll om DEM vil. men et verksted skal jo ha FASTPRIS på eukontroll...

og 25K for alt dette? nei faen heller. fiks selv?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet