AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 23. Aug 2026 20:39

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 130 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 20. Mai 2013 18:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Det der kjører du IKKE på EU.... Du skal være glad det er en dieselbil: Hadde det vært en bensiner hadde det vært ei brannbombe. En såpass stor lekkasje bør være grei å finne. Du ser hvor dieselrøret kommer frem, mest sannsynlig på innsida av ramma. Så følger du slangen derifra opp til dieselfilteret, og videre. Føler du de ikke kompetent til å bytte slangene så må du få slept den til et verksted som kan fikse det. En bil som det renner diesel utav har ikke noe på vei å gjøre.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Mai 2013 18:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Jeg har funnet lekkasjen (videoen forrige svar), men jeg er litt i tvil om jeg burde gjøre det sjøl eller ikke. Har ikke 30 år med erfaring. :>

Tauing + selve reparasjonen kommer til å syntes på økonomien ja. Må nesten vente til neste lønning før jeg kan gjøre til noe.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Mai 2013 23:09 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ble en smule irritert på at jeg ikke fant ut hva som lekket, gikk jeg under bilen igjen med lys for 5min siden.

Så noen dråper falt ned fra diesel pumpen, men det var ikke hvor som helst, det var rett imidten av den var det et lite hull som det piplet ut av.

Vises ikke på bildet da, men du ser hvor det lekker for å si det sånn. Ja, jeg vet at motoren er våt også, men det er en lekk radiator som er synderen der.

Bilde

Skal bestille en ny sånn:

Bilde

Tror jeg skal prøve meg på denne skjøl, men kommer til å trenge noe nye verktøy.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 24. Mai 2013 22:46 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Spurte en fyr på youtube som ser ut som han har noe peiling på amcars.

" sturmtiger305mm 3 days ago
Hello.
From 1 to 10, where 1 is the easiest & 10 is the hardest, how hard is it to replace the mechanical fuel pump on a chevy van 6.2 small block diesel, 91 model?
"

" Scotty Kilmer 3 days ago
9 on a diesel, one on a gas engine
"

Litt forvirra her, da Haynes bok om hvordan du bytter pumpa, sier det ikke noe om at du må holde en pinne med en skrutrekker inne mens du lirker inn den lange stangen til blokken.

Her visen en fyr at du må holde den pinnen inne, for at den nye pumpen skal passe.

Litt redd for å gjøre ting feil, så jeg vil helst være sikker før jeg gjør noe dumt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 25. Mai 2013 01:49 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

I Chilton boka står det "Heavy grease can be used to hold the fuel pump pushrod up when installing the pump". Ser at det står det samme i den svenske Haynes boka eg har og.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 25. Mai 2013 02:00 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Hmm, har bare vanlig smørefett i garasjen. Skal leite rundt i butikker imorgen å se ka eg finner.

Hvis det er så enkelt, kan jeg like godt prøve meg på å skifte hele pumpa. Jeg tenkte på å tørke godt av den pumpa som er på nå, å bare lådde noe bly på så den går igjennom EU kontrollen, og fyre på den nye pumpen litt etterpå.

Glemte å si at bilen ikke fikk start idag, hørte bare et "klikk" når eg vridde rundt nøkkelen i tenningen. Skal se på ledningsnettet imorgen p finne ut av hva som har smeltet/ødelagt/løsnet av.
Har en mage følelse at eg må skru av starteren igjen, og feste ledningene skikkelig.

Når eg skriver dette, skal eg kjøpe et lodde sett som ikke er 40 år gammelt og faktisk vil virke. Tror eg skal bli kvitt den skruen i motor rommet som holder strømledningen, og bare skjære et hull i den nye isolasjonen og lodde på de ledningene som er festet på den skruen.

Kommer til å se litt mer profft ut, øker sjansen for at jeg faktisk får skilter på bilen, før sommerferien er på plass. Men mye igjen, skal oppdatere førstesiden litt mer.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 25. Mai 2013 02:21 
Avlogget
Rookie
Rookie

du får ta noen bilder av operasjonen med å bli kvitt bolten,
men skjønner ikke det med å skjære hull i den nye isolasjonen, og lodde på der ?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 25. Mai 2013 02:40 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

jørn skrev:
du får ta noen bilder av operasjonen med å bli kvitt bolten,
men skjønner ikke det med å skjære hull i den nye isolasjonen, og lodde på der ?

Enklere å bruke 10 sekunder i paint enn å forklare her.

Den ledningen med gule krysset på, skal vekk helt.

De andre merket gult, skal bli loddet sammen med den ledningen som er merket grønt. Den "grønne" ledningen er en hel kabel som er over 6 meter lang, eg må skjære et lite hull i isolasjonen for å lodde de andre ledningene på.
Det er liksom ikke sånn at eg må ta de ledningene fra hverandre hver mående da.

Bilde

Tenkte på sånne klemmer du kan bare skru på, men eg må nødt å skjære og isolere uansett hvordan eg snur på det siden eg ikke har et batteri fremme.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 25. Mai 2013 21:55 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

kermitt skrev:
Vask innslaget og smør det opp. Sjekk om startkransen er slitt når du tar ned startern.

Så ok ut når jeg tok ut starteren igjen idag.

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 25. Mai 2013 22:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Så ut som en god løsning med den strømledninga der... Pass bare på hvis du lodder at ikke du får en "loose cannon" hvis loddinga går opp: Bedre med en ledning som ikke får strøm enn en strømførende ledning som virrer rundt i motorrommet... :)

Er noe trangt under huven på en van, ser det greit ut til å komme til dieselpumpa? Er tross alt bare 2 skruer og 2 slanger for å bytte...

1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 25. Mai 2013 23:18 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

AW-100 skrev:
Så ut som en god løsning med den strømledninga der... Pass bare på hvis du lodder at ikke du får en "loose cannon" hvis loddinga går opp: Bedre med en ledning som ikke får strøm enn en strømførende ledning som virrer rundt i motorrommet... :)

Er noe trangt under huven på en van, ser det greit ut til å komme til dieselpumpa? Er tross alt bare 2 skruer og 2 slanger for å bytte...

Oh yes, det med strøm ledningen skal bli skikkelig.

Jeg fikk en venn over idag for å diskutere hva slags prosedyre vi skulle ta for å komme til den skjeve reimen. Ser ut som noen har fylt på feil kjøleveske, og dette har da blandet seg med den gamle vesken og tettet den nederste radiator slangen også.

Flyttet jordingen i motor rommet idag lenger bak, så den ikke kommer ani stangen som holder panseret oppe.

@ Er det trangt å jobbe i denne bilen? JA.
Føles ut som du skal prøve å sove i en liten fiat strak. Fristende å hive av hele fronten og begge radiatorene for å bare komme til den pumpen.
Snakker om radiatorene, begge ser ut som de har havnet på en shabby facefilt butikk og fått en "full course".

Mangler jo ribber over alt, og den bakerste lekker som en sil. Så dette blir nok enda mer ting på handlelisten.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 26. Mai 2013 18:43 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Var da vanskelig å få av radiatoren da, hvorfor må de lage alt så kompakt?

Er jo helt umulig å få en skrutrekker nedi her, å løsne de andre slangene, uten å ta av hele fronten.

Bilde

Men jaja, ser ut som fronten må av uansett. Skal jo skifte reimen, radiatorene og den defekte pumpa, så er sikkert win-win.

Bilde

Skal flytte de små ledningene lenger ned, så de ikke er så synlige.

Bilde

>.>

Hvorfor kapper folk av ledningene sånn helt tilfeldig? Lager ikke mening dette, så må lodde disse sammen igjen, er akuratt det samme på andre siden.

Bilde

Ja...ny radiator....

Bilde

Ellers, har bestilt ny diesel pumpe fra usa så venter på den + et nytt tank lokk til diesel tanken. Det tank lokket som er på nå, er sånn juggel greie fra biltema.
Ble litt nedsatt av 2 skruer som satt på som f--, må ta av øverste hovedlys for å komme skikkelig til.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Mai 2013 10:00 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Ledningen som er kappet, er til parklyset foran (i Norge er det ikke lov å ha gule parklys, med mindre de er sammenhengende med hovedlykten, såsom på volvo og bmw)
Og ofte når bilen kom til norge, kappet man bare ledninger, og brukte strømtyver, for at gjøre bilen lovlig etter norsk standart!

Kjenner til flere folk, som har en bryter i bilen, for å slukke for det gule parklyset, i forbinnelse med EU, og så kunne slå det på igjen etter kontroll!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Mai 2013 14:47 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Pappa Wolf skrev:
Ledningen som er kappet, er til parklyset foran (i Norge er det ikke lov å ha gule parklys, med mindre de er sammenhengende med hovedlykten, såsom på volvo og bmw)
Og ofte når bilen kom til norge, kappet man bare ledninger, og brukte strømtyver, for at gjøre bilen lovlig etter norsk standart!

Kjenner til flere folk, som har en bryter i bilen, for å slukke for det gule parklyset, i forbinnelse med EU, og så kunne slå det på igjen etter kontroll!

Åja, takk for info.

Oppdatering fra idag:
18 grader ute med nesten død vind...også må jeg på jobb. Liten ulempe å ha ute garasje.
Så at den ene stolen som du kan snu helt rundt, var litt løs så skal skru mutteren fast igjen.
Vente vente vente.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Mai 2013 16:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Pappa Wolf skrev:
*host* :oops:

1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 130 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support