AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 30. Apr 2026 03:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 11. Mai 2013 00:07 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Jeg må bytte ball joint'n på venstre side (øvre bærebru) foran på ranchero'n før jeg viser bilen for eu-kontroll,fordi den er helt i fillebiter. Er sjølve bælgen i balljointen som det er hull i og fettet er nok ikke der det burde være siden det er åpning eller ei stor revne i gummibælgen. Holder kanskje å bytte ut bare gummiforinga/bælgen?
Har sett i shopmanualen på bilen åssen dette gjøres. Der vises det at man trenger et spesialverktøy som man monterer på gjengene på balljointene mellom øvre og nedre bærebru mens man demonterer dette. Skjønner det er pga fjøra,så man ikke sitter med et hode mindre mens man demonterte uten å ta forholdsreglene ifølge boka.
Jeg hadde nå uansett tenkt å bruke fjørklemmer for å ta vekk presset på bærebrua. Er det noen her som har bytta dette på forstillinga si før som har noen tips jeg kan ta med meg i forkant,som hvordan dere har gått frem for å bytte slikt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 11. Mai 2013 09:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Det er vel vanlige bærearmer med fjæren i midten på disse? Og ikke samme opplegget som på feks Mustang? Bare å ha jekken under nedre bærearmen så kan du trygt løsne øvre kulen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 11. Mai 2013 11:40 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Jep,her er fjæra i midten mellom øvre og nedre bærebru. Da er det bare å få spent på fjærklemmer og jekk under og kjøre på 8) !

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 11. Mai 2013 21:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Trenger ikke fjærklemmer heller så lenge du jekker ute på bærearmen.Uansett stopper demperen bevegelsen på den nedre bærearmen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 11. Mai 2013 23:56 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Oki,måtte utsette jobben til imorra grunnet andre ting jeg fiksa på bilen. Så da er det bare å jekke opp bærearmen og ut med cotterpin og løsne mutteren i enden av ball joint'n,så regner jeg med at den skal være å ta ut,men dette sitter kanskje litt,har antakeligvis ikke vært oppe før. Men hvorfor går det igjen flere ganger i shopmanualen at man skal spenne på denne "jiggen" mellom øvre og nedre bærebru før man tar ut ball joint? En annen ting er at det står at ball joint aldri bør byttes,men at man bytter heller hele øvre eller nedre bærebru med ball joint montert på. Jaja...de ville vel prøve å få folk til å kjøpe mer deler kanskje 8) ,mer penger i kassa til Ford..hehe.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 12. Mai 2013 16:12 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

er ikke øvre bærekula skruet fast på denne og ikke presset?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 12. Mai 2013 19:00 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Joda,den er skrudd fast på ranchero på toppen av bærebrua. Grunnen til mine spørsmål,var mest pga dette med fjøra. Og selvsagt,at jeg ikke har bytta ut noe sånt på bil før. Min erfaring er at selv om ting er skrudd,så kan de sitte fast noe j.... fordet. Nesten så man må frem med slegge da ting har grodd så sammen at det ser ut som om det ikke er to deler,men en..hehe 8) . Noen som kjenner seg igjen da de titter oppunder bilen sin 8) ? Nå er det ikke så ille på denne,men har en 77 LTD II stv,og der er det grodd passe deilig isammen gitt på flere områder.
Ok,jeg må ha bilen klar på ca 2 uker,så jeg tenkte å ta og bruke en hel ball joint ifra enten den andre ranchero'n eller ifra stasjonsvogna,siden jeg ikke har tid til å vente på forsending ifra statene på denne delen. Da regner jeg med at det er bare å skru opp og bytte over? Ikke noe jeg må eller bør passe på?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 12. Mai 2013 19:35 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

jeg bytta nettopp øvre på malibuen. er samme opplegg. er skrua fast. jekk opp bilen på den siden du skal bytte. sett en bukk under ramma. ta ned jekken. ta av bærekula. sett i bærekula. skru fast i toppen. sett jekken under nedre bærebru, jekk opp til du du kan skru på muttrene under kula slik at du kan få strammet. ta bort jekken. stram skruene. press fett inn i kula. sett på hjulen jekk ned bilen. fiks ferdig. enkelt

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 12. Mai 2013 21:32 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Den forklaringa der likte jeg veldig godt :) ! Takker og bukker,er veldig kjekt å kunne spørre om ting her,er alltid en eller annen som har vært borti det man lurer på :) .

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 12. Mai 2013 23:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Men regn med banking og slåing for å få kulen til å slippe på konen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 13. Mai 2013 06:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

v8power skrev:
Men regn med banking og slåing for å få kulen til å slippe på konen.

ja det må man regne med. men har man en "gaffel" så er det ingen problem :) og i tillegg i øvre bærebru så står bærekula i ei skål i hullet. den skåla skal ikke fjernes.

man MÅ ha en slik en: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... el-191240/

ellers blir det bare tyngre å bytte kule

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Mai 2013 01:56 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Jeg har heldigvis den gaffelen liggende i uthuset. Regner med at det sitter litt og blir noe banking.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 15. Mai 2013 16:19 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

nja. ikke nødvendigvis. da jeg bytta på malibuen så var det bare et par kakk med stor hammeren så kom den. og hvortid den sist ble byttet? ingen anelse. men gikk greit. alt etter hvor mye rusten den er

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Aug 2013 13:07 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Litt forskjellige omstendigheter har gjort til at jeg har ikke fått tid til å se på ranchero'en skikkelig før nå idag. Det hender man har 1000 andre ting som må ordnes før man kan fikse bil. Men da er jeg igang med bilen.
Denne ball joint'en er ikke skrudd fast men naglet fast av alle ting :? . Da jeg først kikket oppunder sist,så så det ut som det satt 3 bolter,men bare den ene,den innerste har mutter på. Den er til denne støtgummien innom bærebrua,de to andre boltene har bare runde hoder,det var nå en stor skuffelse..grrrr. Ifølge shop-manualen så skal man helst bytte hele bærebrua om noe har røket,ikke foringa,spørs om det er nå jeg har funnet grunnen..hehe.
Men nye foringer har jeg nå her,så jeg skal nå prøve. Har slipt vekk de to små runde hodene på boltene på toppen av kula,men den slipper ikke enda,så gaffelen må nok frem.
Trenger man noe forstillingskontroll etter man har bytta kula? Jeg tenker på når man separerer den nedre bærebrua ifra den øvre da den ikke henger fast på gjengedelen til kula lenger. Da jeg setter i den nye kula og jekker opp så jeg får skrudd på mutteren nederst,er den da ferdig eller må man ha forstillingskontroll?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Aug 2013 17:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

I utgangspunktet skal den nye kula sitte identisk med den gamle, så det skal ikke være behov for forstillingskontroll med mindre du har endret på shimsene til bærebrua e.l.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet