AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 13. Sep 2026 00:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 97 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: veiavgift
InnleggSkrevet: Søn 17. Mar 2013 23:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

zx9r skrev:
grogei skrev:
Jeg kan gi et Ja og nei svar på om det er begrensing på bruk av bilen i forbindelse med årsavgiften

Svaret jeg fikk i dag fra LMK er NEI. det er ingen bruksbegrensning på årsavgiften.

Nei, men dette kom vi vel frem til for lenge siden, kan du ikke lese kommentarene da #-o #-o

""Og at forsikringselkapet er den instansen som man lager den endelige avtalen med (det er dem som bestemmer bruksbegrensningene)""
Dette, om du gidder å lese tidliger her. Jeg fant også ut, og som jeg sa, veiavgiften er missvisende, det er penger som staten har overtatt innkreving for til skadefond. Det står egentlig klart og bra nok der jeg refererte i farger.

jo jeg kan lese, men jeg sliter nok litt med å forstå alt det du skriver. men nå er jeg verken jurist eller noen kjempe belest innen Norske lover .

""Og at forsikringselkapet er den instansen som man lager den endelige avtalen med (det er dem som bestemmer bruksbegrensningene)""
Helt enig med deg. aldri vært i tvil

Beklager jeg driter i paragrafer. jeg har kun lurt på hvordan og hvor du har det i fra at

Det er begrensninger i kjørelengde om du skal ha redusert årsavgift .
Nå er vel ikke veteranbil egentlig lovlig å bruke som helårsbil.

Men det har vi funne ut av ingen begrensing i kjørelengde på årsavgiften. faktisk ingen bruksbegrensning på årsavgiften.
alle andre paragrafer har jeg ikke vært uenig med deg,
Jeg har faktisk ikke vært uenig, jeg har bare lurt på hvor du hadde det fra. for jeg va redd for at jeg gjorde noe ulovlig. i forbindelse med årsavgiften. for jeg viste ikke hvor langt jeg kunne kjøre med en betalt årsavgift på 425kr

Det er bart 11,5 måneder i stavanger og hadde jo vært leit om jeg kunne kjøre kun 5000km eller måtte ha annen bil i forbindelse med årsavgiften

Jeg er en så enkel sjel at jeg hadde nok forstått tidligere om du hadde skrevet Jeg tok feil på det med bruksbegrensning på årsavgift/kjørelengde. en å referere til masse paragrafer. men det kan like mye være min feil som din.

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Mar 2013 22:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg syns også det er kjekt med kildehenvisninger, når man refererer til slike.

Så her er paragraf 1, ledd 7 i Kjøretøyforskriften, som det henvises til i den "fargede" posten:

§ 1-7. Unntak for bruktimporterte kjøretøy
Kjøretøy som tidligere har vært registrert, eller tatt i bruk uten registreringsplikt i annet land skal tilfredsstille de krav som i Norge gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registrert eller tatt i bruk i annet land.

Hele kjøretøyforskriften finner man her:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html

Loven av 1942 har Streetracer linket til her:

viewtopic.php?f=28&t=22144

Forøvrig er deler av teksten i linken nedenfor, temmelig lik deler av den "fargede" linken.

http://no.wikipedia.org/wiki/Veteranbil

Husk at alle som er registrert der, kan legge inn stoff på Wikipedia (som på dette forumet), og sannhetsgehalten kan dermed være av ulik art.

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Mar 2013 22:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Litt latter må vi ha :)

http://www.youtube.com/watch?v=84j14AKJ1oA

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Mar 2013 23:22 
Avlogget
Get going
Get going

grogei skrev:

Hahaha Utrolig bra.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Mar 2013 23:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

zx9r skrev:
[b]1. Bilen kan godkjennes etter reglene som gjaldt da den var ny og slipper da å få anmerkninger om at den er bevaringsverdig og kun kan brukes leilighetsvis når den ikke er til hinder for annen trafikk osv. (enkelt å forstå dette!?)

...og slipper da å få anmerkninger om at den er bevaringsverdig og kun kan brukes leilighetsvis når den ikke er til hinder for annen trafikk osv.

Hvis en bil SLIPPER å få anmerkning, så betyr det at det ikke ER noen begrensning.

- og btw, dette har INGENTING med redusert årsavgift å gjøre, men om det står anmerkning i vognkort eller ikke!

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 22. Mar 2013 15:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jeg synes (min mening) at zx9r burde innrømme at han tok feil. Ikke minst av respekt for alle andre her inne :-)
JA, jeg har lest hele tråden

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 22. Mar 2013 19:51 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Så akkurat denne tråden og måtte lese gjennom. Her var det mye frem og tilbake ang noe som er såre enkelt..

Anmerkningen/begrensningen i vognkortet er noe man får om en importbil registreres med unntak fra reglene som gjaldt i Norge da den var ny. Det kan være så små ting som å vise en bil med sealed beams (som ikke var lov i Norge tidligere) eller å vise en 50-taller med utstikkende panserpryd (heller ikke lov her den gang da). Om bilen vises slik at den tilfredstiller kravene som gjaldt her det året den var ny skal den ikke få anmerkning i vognkortet.

Ingen norsksolgte "veteranbiler" skal altså ha anmerking.
Alle har mulighet til å slippe anmerkning ved førstegangsregistrering ved å vise bilen tilpasset reglene som gjaldt her når den var ny.

"Årsavgiften" på 30 år eller eldre bil er på 415kr samme hva, ingen begrensning der.

Forsikringselskapene har kriterier som må oppfylles for å få veteranforsikring, dvs rimelig forsikring på gammel bil som brukes lite. Men man kan selvfølgelig velge å forsikre enhver veteranbil på vanlig måte som alle andre biler.
Ergo ingen begrensninger på bruken på noen som helst måte.

1965 Plymouth Valiant V100
1965 Ford Mustang

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 97 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 17 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support