AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 22. Apr 2026 02:40

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: to forgassere..
InnleggSkrevet: Man 01. Okt 2007 22:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hva er poenget/fordelen med to forgassere?!

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 01. Okt 2007 22:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Det ser tøft ut.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 01. Okt 2007 23:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Gir jo også mere Power med skikkelig kam og oppsett på motoren..

Bilde

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 02. Okt 2007 08:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

På slutten av 50-tallet og på 60 tallet var hk krigen i full gang. Motoreffekten vokste rett og slett raskere enn forgasserne. Forgasserere fra den tiden flower skikkelig dårlig. For å bøte på dette ble det laget factory oppsett med flere forgassere. Det er ihvertfall opprinnelsen for flerforgasser-innsugene.

Det vil si, det kan godt hende man hadde eksperimentert med det i racing tidligere, men på produksjonsbilene var det ihvetfall en dyd av nødvendighet i starten.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 02. Okt 2007 11:28 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hotrodder skrev:
På slutten av 50-tallet og på 60 tallet var hk krigen i full gang. Motoreffekten vokste rett og slett raskere enn forgasserne. Forgasserere fra den tiden flower skikkelig dårlig. For å bøte på dette ble det laget factory oppsett med flere forgassere. Det er ihvertfall opprinnelsen for flerforgasser-innsugene.

Det vil si, det kan godt hende man hadde eksperimentert med det i racing tidligere, men på produksjonsbilene var det ihvetfall en dyd av nødvendighet i starten.

Har det noe spesiell effekt med dagens forgassere? er det feks., en måte å bruke forgasserene på en "finere" innstilling slik at du får en et bedre resultat med finere "knust" bensin istedet for å bare "pøse" på ved bruk av en forgasser?! eller noe sånn i den duren?!

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 02. Okt 2007 11:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Eneste grunnen for og bruke 2 forgassere på en sugemotor er når den ene ikke klarer å fore motoren med suppe lenger, I dag så får du 1250 cfm forgassere. De forer motorer på 1000 hk lett. Å bruke et 2 forgasser oppsett på en motor på under 1000hk tviler jeg på at du vil vinne noe på. Og det ser du også på racebilene.Eneste untak er kompressormotorer pga av kompresoren.

Så som sagt for oss vanlige så er det kun for det at det er tøft.
'
Høy hastighet sammen med ruglete overflater hjelper på finfordeling av brensel/syre.
Gassrespons er nok også dårligere på et 2 forgasser oppsett på lavere turtall enn en single.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 02. Okt 2007 13:32 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Roar skrev:
Eneste grunnen for og bruke 2 forgassere på en sugemotor er når den ene ikke klarer å fore motoren med suppe lenger, I dag så får du 1250 cfm forgassere. De forer motorer på 1000 hk lett. Å bruke et 2 forgasser oppsett på en motor på under 1000hk tviler jeg på at du vil vinne noe på. Og det ser du også på racebilene.Eneste untak er kompressormotorer pga av kompresoren.

Så som sagt for oss vanlige så er det kun for det at det er tøft.
'
Høy hastighet sammen med ruglete overflater hjelper på finfordeling av brensel/syre.
Gassrespons er nok også dårligere på et 2 forgasser oppsett på lavere turtall enn en single.

har ikke vurdert oppsettet selv, men prøver å gennerelt lære meg mer om motor å forsjellige oppsett osv. greit å ikke være helt blank :P

men har planer om å bygge opp en råtass motor etter jeg er ferdig med det prosjektet jeg er i gang med nå, noen som har ett eksempel på ett skikkelig råtass oppsett?! har tenkt litt på "presse"(blower) men vet liksom ikke hva som må til på noe sånt, eller eventuelt noe som er tøffere?!

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 02. Okt 2007 22:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Du vil bli forbauset over hvor mye som er kun for "looks only" og for å høyne "wow-faktoren".

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 02. Okt 2007 22:40 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Roar skrev:
Det ser tøft ut.

:D :thumbsup:

Chevrolet USA#1

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 04. Okt 2007 10:19 
Avlogget
Get going
Get going

fikk du med deg denne kommentaren roar? :

Gir jo også mere Power med skikkelig kam og oppsett på motoren.. !!!!

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 07. Okt 2007 22:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

Litt om forgasseropsett Har selv en camaro Z28 som jeg bygde ny motor til.det sto en 4bolt smålblokk med ca 400hk i bilen når jeg kjøpte den,jeg fikk tak i en 454vortech motor som hadde stått i båt der var motoren oppgitt til 440hk,motoren ble boret 0,30 og fikk nye 9,5-1 stempler og 274 comp extreem energicam med høyt løft så ventilstyringene måtte kortes.toppene ble planet og portet med nye rustfrie ventiler og doble fjærer,roller vipper og ellers alt av lager ble skiftet. det ble montert Heddman hedders og dobbel 3"eksos.På toppen ble det montert et Edelbrock dual quad innsug og to fireport Edelbrock tunder 600 gassere.dette oppsettet fungerer veldig bra.Det geniale med det hele er måten gasserne er linket sammen på,du kan kjøre den ene gasseren som en primær gasser og selv bestemme nå den andre gasseren skal komme inn eller med et enkelt grep kan du kjøre gasserne paralellt nå du virkelig skall ha pover.jeg har kjørt dett oppsettet en stund og er veldig fornøyd,på transportettaper kjører jeg for det meste på en gasser for da har jeg justert slik at den andre gasseren kommer på halvt pådrag og bensinforbruket er lavere på landevei med 454og to 600gassere en det var på smålblokken med en 750gasser.Med dette oppsettet fikk jeg veldig god gassrespons og krefter over ett turtallsregister fra ca1800-6500rpm.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet