AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 28. Aug 2026 08:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 10. Mar 2013 23:16 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Jeg har koblet opp en kjølevifte på min c10 pickup med thermostatstyrt del,og med bryter og rele i tillegg.den thermostatstyrte delen sitter i motorrommet,og ha spenning hele tiden,og går uansett om jeg stopper bilen eller ikke.så i helgen koblet jeg opp en krets fra kupeen i bilen som jeg har tatt styrestrømen fra tenningen,innom en bryter,videre til releet og fra releet til vifte,men når vifter starter fra thermostaten,og jeg da skal stoppe bilen,så stopper ikke den før jeg slår av bryteren inni bilen....må jeg ha en diode mellom rele og vifte her for og bli kvitt dette problemet tru?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 10. Mar 2013 23:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

En diode vil nok gjøre jobben men jeg ville satt den mellom bryteren og releet.
Der trenger du ingen stor diode siden styrestrømmen til et rele ikke trekker så mye.

Sist endret av Valvmustang den Man 11. Mar 2013 00:11, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 10. Mar 2013 23:50 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Der sa du noe....ser det er mange som har koblet en bryter via jord siden,men da vil den ikke bli styrt av tenningen...hvor kan man få tak i slike dioder tro?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mar 2013 00:10 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hvis du har noe defekt elektronikk liggende finner du nesten helt sikkert en diode der, hvis ikke kan du jo høre med f.eks. et radio/tv verksted, de har helt sikkert. Et normalt rele trekker 30-40 mA så du trenger som sagt ikke en stor en.
Jeg har en masse forskjellige dioder liggende som jeg kunne sendt deg men jeg skal ikke hjem før til påske.....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mar 2013 00:59 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Ok,er ett sånn GPS/radar/marine verksted her i fjorden som jeg kan spørre...elers så har kanskje sånne dynamooverhallings duder sånt...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mar 2013 01:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Clas ohlson hadde slikt før ihvertfall.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Mar 2013 22:17 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det er da ikke behov for noe diode for å koble opp den vifta.
Har kobla opp på flere biler der alt går utenom tenninglås kun styrt at termobryter i kjølevannet. Der termobryteren styrer (minusen 85) og pol 30 og 86 er tilkoblet batteri via en sikkring. På denne måten er du sikkret kjøling selv når du stopper motor når kjølesystemet er i varmeste laget.

Terje :)

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Mar 2013 22:27 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Du trenger ikke diode, men koble releet ditt riktig.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Mar 2013 22:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hvis jeg forstod trådstarter riktig har han koblet slik 70ht beskriver men har i tillegg en manuell bryter som går via tenningen, når termostaten er innkoblet får han da dermed strøm til tenningen bakveien via termostaten og motoren stopper dermed ikke når han slår av tenningen.
Som han selv sier kunne han styrt noe av det via jord men da ville det ikke virket med mindre begge systemene er aktive.
Det enkleste som jeg ser det blir da og henge på en diode for å sperre for returstrømmen til tenningen.
Alternative måter å koble dette på mottas gjerne da jeg vil komme ut for det samme dilemmaet på hesten :)

I utgangspunktet er vel ikke en manuell bryter nødvendig siden viften skal starte ved en gitt temperatur, uavhenging av om tenningen er på eller ikke men erfaringsmessig er noen av disse termostatene noe ustabile og jeg vet flere som derfor vil ha denne sikkerheten med mulighet for manuell styring av viftene, det kan også være greit å starte de tidlig ved f.eks cruicing ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Mar 2013 00:06 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Helt riktig valvmustang! Jeg har hatt flere slike automatiske thermostaten som ikke har fungert som de har skulle gjort...flaut og koke på cruising! Jeg vurderer også og sette på en vifte til jeg,for og være HELT sikker! Sjekket opp med en bilelektro kar,og han ville hatt diode mellom rele og vifte... Noen som vet hvor den beste plassen og montere tempgiver?jeg har ikke hull i toppene...steinalder topper det her tror jeg :p

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Mar 2013 00:17 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Mellom rele og vifte? Lurer litt på hvorfor han vil kjøre all belastningen gjennom dioden men han har sikkert en grunn til det...
Selv skal jeg monter min tempgiver i radiatoren (må sveise) men hvis man ikke vil det finnes det slangeadaptere som man setter på nedre radiatorslange, f.eks. hos biltema: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbe ... er-321130/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Mar 2013 00:25 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Han mente det for og slippe at releet skulle ligge på. Jeg skal forske mer på det der altså! Har funnet ut uansett at det er greit med to vifter,så den ene kan være auto og den andre manuell :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Mar 2013 22:17 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hvis du bruker termostaten og den manuelle bryteren til å styre releet hjelper det deg ikke å ha en diode mellom rele og vifte, da må den stå mellom rele og tenningsbryteren din.
En tanke som slo meg var at du kan ha en vendebryter på viften som vil eliminerebehovet for diode, da kan du velge mellom:
på - auto eventuelt: av - på - auto
med dette får du full valgfrihet, spesielt hvis du har 2 vifter med en bryter hver ;) 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 13. Mar 2013 23:12 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Nei,fremme i motorrommet er det rele,sikring og thermobryter som styrer vifter automatisk.så koblet jeg ett nytt rele inni bilen med styrestrømen frem til releet inni bilen fra tenningen,og kun en pluss ledning fra releet i kupeen og frem til vifta.så manuell styringen har hvert sitt rele med en leder fra hver enhet inn på viften...skjønte du?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 14. Mar 2013 12:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

På min automatiske vifte styre enhet er det, i tillegg til termostatstyringen, en ledning til å koble opp mot AC, slik at vifta går på når AC brukes. Jeg har ikke AC, så jeg bruker denne ledningen til å slå på vifta manuelt.

Tar i tillegg litt strøm fra kabelen til viftemotoren til en gul indikatorlampe på dashboardet. Dermed ser jeg når vifta går på. Siden lampa får strøm direkte fra kabelen til viftemotoren, virker indikatorlampa uansett om jeg slår på vifta manuelt, eller ikke.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet