AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 13. Sep 2026 08:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 27. Des 2012 12:42 
Avlogget
Rookie
Rookie

Dette er mitt første innlegg på forumet, intressa for Amcar har alltid vert her men eg har aldri vert eigar av amrikansk bil. Eg har forkjerligheit for litt store biler( kan komme av yrke som yrkesjåfør).
Eg vurderer å kjøpe ein Chevrolet Blazer eller Jeep cherokee frå rundt -95 og eg treng litt hjelp til å velge riktig, kva motor/gir er bra, kva bør eg unngå, bør eg velge bensin eller diesel? eg har masse ting eg lurer på men eg overlet til andre på forumet å komme med innspel til kva eg bør velge/ikkje velge. Har høyrt snakk om at det er billegare deler til Chevrolet enn Jeep. :?:
Eg vil legge til at eg ikkje er noko super mekaniker berre litt til hobbybruk.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Des 2012 13:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Vil du ha en litt stor bil så får du ikke det i en Cherokee... Det er forbausende små biler, på størrelse med en vanlig SUV.

Både Jeep og Chevrolet og det meste annet amerikansk finner du billige deler til hvis du bestiller direkte fra USA. Kjøper du i Norge er det fortsatt billigere enn til de fleste japser, ulempen er at vanlige delebutikker (Mekonomen, Bilxtra, Meca mfl) ikke har deler til amerikanske biler. Da må du handle på nett, fra f.ex sarpsborgmotor, aarnes, maldalimport mfl.

Skal du kjøpe Jeep så sikter du deg inn på en 4,0HO bensin. Ingen over ingen ved siden. TD'en har svak topp, 2,5bensin er svak generelt.

BTW, en Jeep er ingen Amcar, det er en Jeep. It's a Jeep thing, I still dont understand.
Chevrolet er en Amcar. Finnes mange andre morsomme "fullsize" Amcars, Ford Bronco, Dodge Ramcharger, selvsagt div pickup-trucks + +...

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Des 2012 13:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Blir mye smaksak. Jeg synes Blazer er hakket medre å kjøre enn Jeepene som har stiv foraksling.Men også Blazerne er litt så som så å kjøre med kort hjulavstand og høyt tyngdepunkt. Tar du steget opp til en 2000 og nyere Tahoe feks er det en helt annen verden.
Blazer 4,3 er ganske så pigg men regn med 1,5 på blandet.
Jeep med 4 liter og V8 går godt men er også ganske tørst. Kommer an på hvor mye man skal kjøre og hvor godt vandt man er. Jeep med diesel bruker nesten halvparten av bensinbrødrene sine på småkjøring, ikke så stor forskjell på langtur.

Tror delepriser er nokså likt men muligens er mer Chevydeler på lager og raskerere å få tak i her hjemme?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Des 2012 17:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Om du skal kjøpe Blazer så vær obs på at disse også ble levert med 2,8 liter bensin V6'er.
Tro meg: du vil merke det godt. Jeg prøvde en slik, og trodde det var noe feil på motoren, pga at den trakk så dårlig.

Ang Jeep'en så er visnok dieselmotorene av bedre kvalitet fra 97 eller 98 (husker ikke eksakt). Disse har også en liten facelift utenpå og inni. Jeg skal være forsiktig med å være bombastisk, men jeg tviler på at du får kjøpt deler til dieselutgavene fra USA, da dette var en italiensk motor (VM-motori), som kun ble solgt i Europa.

Tar du steget opp ett hakk, til Grand Cherokee, har du jo også muligheten for V8'er. :)

Jeg vet at det går an å trykke en LSx-motor (nyere GM V8) nedi en Cherokee, men godkjent blir det neppe.

Da jeg sjøl vurderte Cherokee, ble jeg iallefall advart mot eldre diesel. Det er vel samme motoren som står i Voyager(?). Men merk at jeg ikke har egenerfaring med dette, kun "har hørt at..". :)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat