AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 22. Jul 2026 15:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 08. Des 2012 01:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

wow!!! takker for massiv respons!

greia er at jeg har lyst til og gjøre dette selv, jeg har lyst til og LÆRE meg og mekke på V8'ere som er bygd på gamlemåten uten alt det elektroniske styret. Det jeg synes er artig er å skru, jeg vet jeg er ambisiøs, men har ikke noe imot å bruke laaaaang tid på å bygge motor og kjøpe deler etter hvert som pengene renner inn på konto. Dette er en av mine drømmer og ha en V8 å skru på om ettermiddagen, det er jo halve grunnen til at jeg kjøpte meg amcar. en hobby ikke sant?

Jeg er klar over at jeg helst skulle ha hatt en ren plass og oppbevare og skru på motoren, noe som jeg holder på og ordne

men før jeg poster noe mer, vil jeg lese litt i boka som skal komme i posten snart, og sjekke div nummer på blokk og deler, finne alt jeg kan av informasjon før jeg dommer meg ut mer her #-o

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Des 2012 02:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Du skal IKKE være redd for at du dummer deg ut. Eneste gangen du gjør det er hvis du har kompetansen på handa / på forumet og IKKE spør før du gjør noe dumt. Der finnes to måter å lære på: Prøve og feile, eller få kunnskap fra noen som har gjort det før. Om det skjer via ei bok eller et forum eller over en kaffekopp i en garasje er knekkende likegyldig. Alt er lett for de som kan, vi andre, vi må spørre... :)

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Des 2012 04:49 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Heggvik skrev:
wow!!! takker for massiv respons!

greia er at jeg har lyst til og gjøre dette selv, jeg har lyst til og LÆRE meg og mekke på V8'ere som er bygd på gamlemåten uten alt det elektroniske styret. Det jeg synes er artig er å skru, jeg vet jeg er ambisiøs, men har ikke noe imot å bruke laaaaang tid på å bygge motor og kjøpe deler etter hvert som pengene renner inn på konto. Dette er en av mine drømmer og ha en V8 å skru på om ettermiddagen, det er jo halve grunnen til at jeg kjøpte meg amcar. en hobby ikke sant?

Jeg er klar over at jeg helst skulle ha hatt en ren plass og oppbevare og skru på motoren, noe som jeg holder på og ordne

men før jeg poster noe mer, vil jeg lese litt i boka som skal komme i posten snart, og sjekke div nummer på blokk og deler, finne alt jeg kan av informasjon før jeg dommer meg ut mer her #-o

Dette er rette innstillinga, Enig med deg at en god del av amcarhobbyen er og gjøre ting selv, en hobby er noe man skal bedrive med selv, alt for mange for tida som bare frakter bilen rett til polen og etc, og får tilbake et ferdig restaurert produkt, dette er ikke hobby i mine øyne, mulig jeg tar feil her, men for meg hadde da denne gleden med amcarhobbyen forsvunnet... Halve gleden er jo og produsere og få til tingene selv og bli fornøyd med det =D> Skulle du trenge nå bistand kan jeg alltids bistå med noe sikkert, jeg har skrudd mye impala :)

68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Des 2012 05:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Du har fått gode tips fra mange her!
Nå kjenner ikke jeg til boka du har kjøpt, men det er utvilsomt at du gjør deg selv en kjempetjeneste ved å lese deg opp mye før du begynner å skru.
Ta et skritt tilbake, ikke riv ut en fult fungerende motor og end opp med masse deler, en motor du ikke får sammen, og som det går år før du har på veien igjen... Tro meg...det er fort gjort å miste motivasjonen når man møter på problem etter problem.. Klart det hjelper å være 19 og ivrig, men desto surere når sesong to og tre kommer uten at du får brukt bilen ! Det er også skikkelig kjedelig og skru sammen en motor til 100 000 kr får så å ødelegge den ved å ha gjort noen tullefeil. Kanskje fint å øve med noe litt mindre kostbart.
Du skriver at du vil ha 5-800hk. Tenk litt over hva du skal med bilen, har du tenkt på bruke den på gata eller til dragrace, eller litt til begge deler. Hvor mye bensinforbruk kan du finne deg i, vil du ha en bil som skyter fart sekundet du tenker på å gi gass - kreves det mye torque ikke bare topp effekt.

En ting er helt klart, bilen din har GARANTERT ikke 450hk om du ikke klarer å spinne med bakhjula. En justering av det du har kan kanskje være nok til å få henta ut masse effekt. Og kanskje til og med nok for deg ? Ikke frekt ment! Mange som ikke er klar over hvor bra 450 ærlige hk faktisk går med en big block Chevroletmotor med bøttevis med torque.

Det som er fint derimot er jo som sagt, du har headers og et topp innsug - ser ut som edelbrock rpm ?
Så et sett med bra AFR topper feks 290, en perfekt hydraulisk rullekam, og et kompforhold rundt 10,5-11:1 så har du nok nådd målet ditt med rundt 600 skikkelig gatevennlige hk, et bensinforbruk som kan funke til vanlig bruk på rundt 2l på mila.

Tror ikke vi skal gå så mye mer spesifikt inn på å gi deg tips til masse oppsett enda..(selv om det er veldig fristende og skikkelig gøy å snakke om :)

Hva er budsjettet ditt ?
Og har du tenkt å ta bunndelen også, eller bare bytte topper og kam ?

Ang, injection: det er veldig dyrt, regn med rundt 3000 for selve systemet, og så må du ha nytt bensinsystem, fordel: snillere tomgang (er vel egentlig kanskje en ulempe :), bedre respons på gassen, og bittelitt bedre forbruk enn en godt justert inn forgasser.

Skrupresse: dritkult, men skikkelig dyrt, bruker veeldig mye bensin, og er dårlig likt ved godkjenning. Bra med torque i mellomregisteret og kul lyd :)

Du har ikke dumma deg ut og skriver jæsckla bra til å ha dysleksi, tror vel ikke helt på deg egentlig der. Du har rette holdninga - litt ydmyk og masse pågangsmot, men også veeldig mye å lære og sette deg inn i før du har et vellykka driftsikkert 800hk motorbygg å skilte i bordet med. Crate motor er kanskje ikke det dummeste forslaget allikavæl. Kan fortsatt bruke tid på å bygge opp 454´n din. Du kan komme langt med 20.000 brukt på rette plassen.

Uansett, lykke til !

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Des 2012 12:24 
Avlogget
Rookie
Rookie

jeg har tenkt å bruke rundt..... 30 til 70 til slutt, først skal jeg opp og planlegge hvordan jeg skal gjøre dette og bytte de delene jeg skal og ta en skikkelig service på den samtidig.

Foreksempel, bilen trenger bly erstatning, og litt etterfylling av olje. Bly erstatninga og forgasseren er litt tøft, ieg vil ha en bil som kommer fra 67 (sånn noenlunde, har egentlig ikke så fryktelig lyst på elektronisk insprytning og NOS, da kunne jeg likså godt handla en skyline(erke-fienden)) men olje? skal ha strøken og pålitelig motor som kan gå i mange år under bra vedlikehold. Kansje det er sløsing med jeg bytter olje før vinteren til vinterolje, og bytter etter vinteren til olje som jeg bruker gjennom sommerhalv året. jeg bytter også olje på bakakslingsklokka før hvær sesong og gearkasse flush og ny olje der hvert 2. 3. år. Dette var i allefall det som fat sted hved forrige sesongskifte (har bare hat denna et år, min første bil)

Men jeg må skifte alt av pakninger, (husker at jeg skifta simmer-ringer på mopeden, vet ikke om det heter det samma på bil? men alt av slitedeler) og bunnpanne, den er skikkelig bulka.
Har også tenkt og forsterke det som kan forterkes kan, som råder, sjekke tilstand på veiv og slikt. Så når jeg har tatt servicen på den har jeg lyst til og optimalisere den motoren jeg har. (hvis det faktisk er 8.9 liter motor så synes jeg det blir for lite med 450HK (noe some det ikke er)) Jeg har tenkt og orden meg en motor som er STRØKEN og "has a good kick in it!"

Jeg har allerede en massiv radiator, som er litt for stor for bilen så det er tydelig at den var ikke lett å få trykt neddi der, og en diger vifte på baksiden av den (mot motoren ja)

Så 600HK med et oppsett som ka tvinge så mye tourque som mulig ut av den høres bra ut, trenger egentlig ikke noe mer til og begynne med. Jeg har lyst til og kunne ta alt fra en søndagstur med den til og stille på dragracingen på hot agust nights med den. Og dette med liter på mila.... det DRIIIITER jeg komplett i! den står et halvt år å bruker ikke bensin, en veldig miljøvennlig bil ja ;) jeg kjøpte meg ikke en amcar for og bygge den om til en prius

Men bakrunnen for alt dette er at jeg har en kamerat som har en 1992 nissan skyline, som hadde bedre drag en meg :evil: o skam! En ris-koker skal ikke dra fra meg! Jeg har lyst til og bruke bilen til alt mellom himmel og jord på sommerhalvåret, da går den som en bruksbil om sommeren, jeg var fra TRH til fredrikstad, så en motor som jeg kan stole på, som drar fra en skyline GtR (veier 0,75 tonn og med 250HK)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Des 2012 14:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Gateracing er litt teit, men i sommer når jeg plutselig fikk en Tesla opp ved siden av meg klarte jeg ikke dy meg. Det var litt gøy å se trynet hans etter å ha blitt frakjørt av et gammelt vrak av en amerikaner :)
Til info: Tesla går 0-100 på 3,7 sek.. Jeg har rundt 600hk i min, og du skal klare fint å parkere en original skyline fra ´92. Den går 0-100 på ca 5,5 sek ? 500hk bbc klarer det ganske lett.

Legg litt penger i dekk og converter også. Kjøp deg så breie drag radialer fra mickey thompson som du får plass til baki der. Og en kvalitets converter med rundt 2500-3500 i stall.
Hvordan utveksling har du i bakakslinga di ? For gatebruk regnes vel alt fra 3,23 til 3,55 for å være fin gate utveksling. 3,73/4.10++ så er det ikke så veldig gøy å kjøre i 100km/t lengre og det er liksom litt greit å kunne cruise i 100 når man har 500hk!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Des 2012 16:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:
cbb 496 motor, Gm Block 4 bult , Eagle 4130 stål vev & H-stakar 6,385 12,5 komp Probe smidda kolvar,Edelbrock 6045 toppar, Dart insug, Holley Race 950cfm, Moroso Alu oljetråg, Crower rullvippor, Comp Mek kam 635/637, alu vatten pump med el drivning,MSD FördelareMini generator och mini start ca700hkr.Har gått ca 25 1/8 repor.Genomgången.
Pris: 75000
Kontaktinformation
Ulf 042-91057 | 0709-212742

Bilde

hadde gått for den hadde jeg vært deg... :)

hadde jeg visst at det å bygge motor selv ville bli såpass dyrt som det har blitt så hadde jeg nok helle kjøpt en ferdig bygget :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Des 2012 17:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Den kammen i den motoren er listet til 3600 to 6800 i effekt området. Ikke akkurat super gatevennlig motor. For 75.000 bør man få mer gatevennlige hk OG 700hk etter min mening.

Sjekk ut siden til http://www.vortecproperformance.com/eng ... tions.html
"468 620HP 600TQ 10.5 compression
Excellent street strip engine Intake to pan - balancer to flexplate
Dyno tested $5695.00"
Han har et veldig godt rykte på chevelles.com, gjør et søk og sjekk ut.

Vanskelig å slå de motorene med tanke på bang for the buck...!!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Des 2012 21:04 
Avlogget
Rookie
Rookie

Etter å ha lest utallige tråder her og på andre forumer ser jeg til stadighet at alle anbefaler å kjøpe ferdig, kjøpe noe annet osv, gutten her ber om ideer og hjelp til fremgangsmåter ved å bygge selv, da er det vel unødvendig med propaganda og reklame for en motor som selges for mer enn det koster å bygge den? Klart det er dyrt å bygge motor om en ikke gjør det skikkelig, noen har kanskje vert uheldige og erfart hva det koster å velge feil deler og av å handle dyre deler osv, men bruk heller dei erfaringene til å vise hva som er viktig å tenke på. Om jeg skulle gått å kjøpt noe ferdig hver gang jeg feilet i å bygge noe selv ville vertfall jeg mistet gleden av hobbyen.

Jeg sier stå på trådstarter, sett deg inn i det du er usikker på, spørr etter hjelp om du setter deg fast og lag deg ein god plan for hva du vil ha. Hold god orden når du eventuelt begynner på demontering, ta mål, gjør rent og merk deler, les deg opp på delenes enkelt funksjon etter hvert og få en forståelse for hvordan hver enkelt ting jobber sammen. Det finns utallige bøker, med nyttig informasjon, jan arne marcussen sin er utrolig imponerende og lettlest og en av favorittene mine er "how to hotrod big block chevys" by bill fisher and bob waar, dei tar for seg både historikk og hver enkel del av motoren, dei har og en fin deleliste over deler som kan brukes om en annen i forskjellige motorer samt oversikt over block og topp nr.

Jeg ville og satt meg litt lavere mål for effekt, det er sjelden behov for 800 hk, og som nevnt over, du ville bli godt overasket over hva 450 friske hester er. :) lykke til :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 09. Des 2012 13:32 
Avlogget
Rookie
Rookie

Om du har endel oljeforbruk allerede bør du nok satse på en overhaling av bunndelen samtidig, et alternativ er et ferdig balansert strokersett til motoren, da kommer du opp i 496 cid og det hjelper godt på med mere volum samtidig som du kan få relativt skuddsikker bunndel. Ellers er 600 hk ganske brutalt mye effekt om man ikke har erfaring med mye motor.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 09. Des 2012 18:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Crazy Horse skrev:
Bead-lock skrev:
cbb 496 motor, Gm Block 4 bult , Eagle 4130 stål vev & H-stakar 6,385 12,5 komp Probe smidda kolvar,Edelbrock 6045 toppar, Dart insug, Holley Race 950cfm, Moroso Alu oljetråg, Crower rullvippor, Comp Mek kam 635/637, alu vatten pump med el drivning,MSD FördelareMini generator och mini start ca700hkr.Har gått ca 25 1/8 repor.Genomgången.
Pris: 75000
Kontaktinformation
Ulf 042-91057 | 0709-212742

Bilde

hadde gått for den hadde jeg vært deg... :)

hadde jeg visst at det å bygge motor selv ville bli såpass dyrt som det har blitt så hadde jeg nok helle kjøpt en ferdig bygget :)

Det merkelige er at ALLE man snakker med , sier akkurat det... :^o

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 09. Des 2012 20:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hvor i all verden er voksne folk på dette forumet. En 19 år gammel gutt vil lære seg å bygge en V 8 motor. Det er noen horrible anbefalinger han får, eks. 496, 12.5 komp, Dart s. plane innsug, mek. kam 635/637. Hva kan denne brukes til, kun en ting, stripekjøring. Den trenger octane booster, stallspeed min. 3000 og vil trenge 2000 omdr. på tomgang og 4:11 i utv.

Nei Heggvik, bygg deg en motor selv. Så lenge du er uerfaren få noe experthjelp med eventuelt målinger av stempel, sylindre og veiv. V8 motoren er veldig romslig, dvs. skal du ha en rimelig ok motor tåler den litt slitasje (klaringene på de gamle V8 motorene er grove, ufattelig at de går så bra som de gjør). Selfølgelig skal du ha en motor på 600 HK må ting være mere på line, også oppsett.

En 454 på ca 450 ærlige HK er ganske brutalt, tror ikke du trenger mere og med dagens kam teknologi trenger du ikke mere enn 9.5-10.0 i komp for å få til dette.

En ting til slutt. Du kan gjerne demontere og merke og lagre deler, men begynn ikke å montere ny motor før du har alle deler på plass. Det blir bare surr å montere noe en dag og så noe 1mnd senere. Det er viktig å få montert i sammenheng. Snakker her om erfaring etter X antall motorer i over 20 år.

Helt til slutt. Det er hyggelig å høre at ungdommer vil lære seg bygging av gamle V8 ere. Stå på Heggvik.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2012 00:36 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

chevelle67 skrev:
Hvor i all verden er voksne folk på dette forumet. En 19 år gammel gutt vil lære seg å bygge en V 8 motor. Det er noen horrible anbefalinger han får, eks. 496, 12.5 komp, Dart s. plane innsug, mek. kam 635/637. Hva kan denne brukes til, kun en ting, stripekjøring. Den trenger octane booster, stallspeed min. 3000 og vil trenge 2000 omdr. på tomgang og 4:11 i utv.

Nei Heggvik, bygg deg en motor selv. Så lenge du er uerfaren få noe experthjelp med eventuelt målinger av stempel, sylindre og veiv. V8 motoren er veldig romslig, dvs. skal du ha en rimelig ok motor tåler den litt slitasje (klaringene på de gamle V8 motorene er grove, ufattelig at de går så bra som de gjør). Selfølgelig skal du ha en motor på 600 HK må ting være mere på line, også oppsett.

En 454 på ca 450 ærlige HK er ganske brutalt, tror ikke du trenger mere og med dagens kam teknologi trenger du ikke mere enn 9.5-10.0 i komp for å få til dette.

En ting til slutt. Du kan gjerne demontere og merke og lagre deler, men begynn ikke å montere ny motor før du har alle deler på plass. Det blir bare surr å montere noe en dag og så noe 1mnd senere. Det er viktig å få montert i sammenheng. Snakker her om erfaring etter X antall motorer i over 20 år.

Helt til slutt. Det er hyggelig å høre at ungdommer vil lære seg bygging av gamle V8 ere. Stå på Heggvik.

X 2
Ta en titt på Airflows tråd her på forumet, han har bygd en motor med hydraulkam og Edelbrocktopper (sånn søm mange forståsegpåere mener er bare skrot)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2012 03:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

å bygge en 5-600 hk motor av en 454 er jo super enkelt... :^o

er jo bare å finne ut hvilke stempler man har i 454 motoren og handle Edelbrock kittet som skal gi 540 hk, om man da velger rullekam, eller den som følger med i settet, ja, det er ett valg en må ta...
Skal man ha samme tallene eller litt mere løft, ja, ett valg en må ta..
forgasser og tenning, ja, der velger man hva man liker selv..
Og en bremsing... så er det klart... men...
det krever en gjennomtenkt runde med converter, utveksling bak og dekk... =D>

Linken til motoren jeg la ut, ja, den fikk den reaksjonen jeg regnet med...
at endel syntes den ikke var brukende... for vilt, men han ville jo ha VILL motor... så da er han jo advart... :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2012 14:03 
Avlogget
Rookie
Rookie

Lykke til, utrolig bra med pågangsmot og interesse!

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 49 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support