AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 11. Jun 2026 20:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 19 åring skal bygge motor!
InnleggSkrevet: Fre 07. Des 2012 09:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

hei, arnt heggvik her, jeg er 19 år å kjører en 1967 impala i området rundt Trondheim.

Jeg har en del sprøsmål om ting å passe på når jeg bygger om motoren min, det er en oppborra 454.
Borringa er u-klart etter som forrige eier sa at den var oppborra til mellom 8-9 liter en plass, trodde det var 8,7L.
Jeg har heller ikke peiling på kompresjon på motoren, så i første rekke blir det å skru av templuggene å måle komp, derretter og måle sylinder-størrelsen.

Etter som mange av opplysningene om motoren er uklare er også HK antallet uklart, jeg fikk fortalt av forrige eier at det var 450 HK, noe jeg tviler på etter som at det kan være vanskelig å dra seg løs på tørr asvalt. Jeg har da tenkt og ordne meg en brutal bil med alt fra 550 HK til 800 HK ut ifra hvor mye oppborret den faktisk er og hva jeg faktisk har og jobbe med.

Så før jeg begynner å skru på motoren lurer jeg på om noen av dere har noen tips til meg i forhold til motor (glem gerkasse, bremser, dempere og alt annet, dette er i første omgang en tråd rent om motor)

Foreksempel, når jeg skifter kam, hva med posisjon på kamen i forhold til ventiler osv, triks med veiv, hvordan gjøres dette?

Hva må du gjøre ved utskiftning til elektronisk insprøytning? må du instalere ekstra dyser og slikt?

Kompresjon? (sikkert vansklig å si noe om dette uten at vi vet volum men..)

Feller som mange går i når de bygger motor?

hva må forsterkes? har allerede bestemt meg for å hive inni H-profil-råder. mer?

Blåser/skru-kompressor? anbefales? i tilfelle hvordan gjøres dette?

Det jeg har fått tips om å skifte er kam, ventiler, topper, og bytte ut en (tror det var en 740 Cid) forgasser med elektronisk insrøytning, da var det en kar som mente at om jeg har 9 Liter-motor er det lett å få 800HK

setter pris på alle tips her folkens bare spør om det er noe dere trenger å vite for å gi svar ;) takk for all hjelp

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Des 2012 10:54 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Er nok ikke mer enn 7.5 kanskje 7.6 org er det 7.4.. en 0.60 borra block blir 468 7.6(trooooor jeg) en 540 er på 8.9L den har 4.66 borring oh 4.25" slag

en 454 har 4" slag og 4.25" borring.. en 502 har samma slaget som 454 bare mye større borring 4.466 det blir 8.2L

mens en 540 på 8.9L har samme borring som 502 bare at den har 4.25" slag i stedet for 4"..

setter du i veiv med 4.25" slag i en 454 får du 496 det blir 8.1L

Men alikevel kan få en sprek maskin!:)

Sist endret av 1942 den Fre 07. Des 2012 17:30, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Des 2012 11:26 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Kjøp deg Jan Arne Markussen sin bok. Kan kjøpes direkte fra forfatteren.
http://www.bacc.no/w-agora/view.php3?si ... 1189371175

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Des 2012 13:01 
Avlogget
Rookie
Rookie

jo takk for tipsa, boka blir kjøpt når jeg kommer hjem igjen!

hvordan måler jeg mest presist volum på sylindre? tenker det at det er sikkert ikke beste alternativ at en elketriker (meg) står med tomstokk å måler :P

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Des 2012 13:19 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Heggvik skrev:
hei, arnt heggvik her, jeg er 19 år å kjører en 1967 impala i området rundt Trondheim.

Jeg har en del sprøsmål om ting å passe på når jeg bygger om motoren min, det er en oppborra 454.
Borringa er u-klart etter som forrige eier sa at den var oppborra til mellom 8-9 liter en plass, trodde det var 8,7L.
Jeg har heller ikke peiling på kompresjon på motoren, så i første rekke blir det å skru av templuggene å måle komp, derretter og måle sylinder-størrelsen.

Etter som mange av opplysningene om motoren er uklare er også HK antallet uklart, jeg fikk fortalt av forrige eier at det var 450 HK, noe jeg tviler på etter som at det kan være vanskelig å dra seg løs på tørr asvalt. Jeg har da tenkt og ordne meg en brutal bil med alt fra 550 HK til 800 HK ut ifra hvor mye oppborret den faktisk er og hva jeg faktisk har og jobbe med.

Så før jeg begynner å skru på motoren lurer jeg på om noen av dere har noen tips til meg i forhold til motor (glem gerkasse, bremser, dempere og alt annet, dette er i første omgang en tråd rent om motor)

Foreksempel, når jeg skifter kam, hva med posisjon på kamen i forhold til ventiler osv, triks med veiv, hvordan gjøres dette?

Hva må du gjøre ved utskiftning til elektronisk insprøytning? må du instalere ekstra dyser og slikt?

Kompresjon? (sikkert vansklig å si noe om dette uten at vi vet volum men..)

Feller som mange går i når de bygger motor?

hva må forsterkes? har allerede bestemt meg for å hive inni H-profil-råder. mer?

Blåser/skru-kompressor? anbefales? i tilfelle hvordan gjøres dette?

Det jeg har fått tips om å skifte er kam, ventiler, topper, og bytte ut en (tror det var en 740 Cid) forgasser med elektronisk insrøytning, da var det en kar som mente at om jeg har 9 Liter-motor er det lett å få 800HK

setter pris på alle tips her folkens bare spør om det er noe dere trenger å vite for å gi svar ;) takk for all hjelp

1. krabb oppi motor rommet og skriv opp nr på blocka som står bakerst på v. side, du ser det ovenifra, nede bak toppdekslet..

2.Du har igrunn ikke minste snøring om hva du snakker om, eller spør om...
Så den største FELLA du kan gå i er å kjøpe en masse dyre deler du ikke behøver, eller passer sammen...

3....500-800 hk motor koster 50-150.000 Det står en drøss motorer til salgs på Finn.no, eller på http://www.nitroz.se

DET er det SMARTE du gjør, å kjøpe en annen motor MED alle delene på... =D>

4. å måle komp, vil ikke si at du MÅLER kompresjonen, det er bare ett verktøy for å se om alle sylindrene er "tette" og ikke har avvik... målingen har INGETING med komp:1 forholdet i motoren å gjøre...

5. kompressor? legg på 25-50.000, effektift ja, masse arbeid, ja, men bare tull, kjøpe en ferdig nære 600cid motor med EN forgasser , 10 i comp og 7-800 hk

6. injeksjon syster?? kast på 20.000 til + x antall 1000 til den du må ha for å hjelpe deg med å få driiiten til å fungere...

7, Motorens borring måler du med å ta av toppene og måle hullet...

8. motorens slag kan med litt juks måles med å måle mellomrommet mellom stempel på topp og stempel på bunn i samme sylinderen...

Om vi ANTAR at du er heldig og har ei 4 bolta 454 block, (4 bolter pr bukk som er skrudd over lagringene til veiva )

Så må du ha for å få 800 HK...

20.000, topper
15.000 i rullekam rulle løftere, rulle vipper + annet skrammel som må med
10.000 i 1/4 tom stroker kit, veiv,råder, stempler, stempelfjærer
10.000 i div maskinjobb, vasking, kjøring av deler, ja, div...
7.500 i tenning, plugger, pakninger
7.500 i forgasser, innsug, luftfilter
8.000 i converter
5.000 i Headers
5.000 i eksosanlegg
5.000 i bremsing av motoren
= 93.000 ++

Husk også på at det er TULL å ha 7-800 hk i bilen uten skikkelig Bakaksel 25.000 og girkasse, 10-50.000
Er egentlig bare EN girkasse som er brukende bak en sånn motor i bil, og det er 4L80E kassa til Ringstad med Compushift

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Des 2012 13:47 
Avlogget
Rookie
Rookie

ok, takk for posten bead-lock.

Først og fremst: jeg har et mildt angrep av dyseleksi, beklager for eventuelle skrivefeil.

Jeg vet at jeg ikke har peiling på dette, det er derfor jeg ofte kommer hit å ser på postene deres og prøver å lære så mye som mulig, og av og til stiller jeg noen spørsmål selv. :) Den boka som jeg fikk forslag om er nå kjøpt og på vei i posten.

Jeg skal finne det nummeret og poste, jeg vet egentlig ikke mye om motoren fordi forrige eier ikke viste noe om den selv. Men takk for tipsene, skal se om jeg finner noe som ser lovende ut på finn.no

det er ikke noe problem med bakakslingen etter som den har jeg bytta til en 12 bolt's bakaksling med garanti til og tåle opp til 900HK

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Des 2012 14:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hva folk lurer deg til å TRO at holder "opp til xxx HK" er bare vas, man må vite hva som er i delene man kjøper..

En bakaksel som holder til 500 hk , kan vare evig for en, og knekke etter 1 time i en annens eiers hender...
Så det handler om å bruke med vett..

Min bror her har en 68 impala 4d (en bil jeg også har hatt i 10 år med SB og BB)
med 580HK 454 oppi,, med 4800 rpm converter , 4:10 utveksling, så jeg vet hva du har å bygge på... =D>
Bruker 2,5 liter på mila, som ett minimum og går godt...
men noe langtur og cruisebil, vil vel ikke mange mene slik redskap er.. #-o

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Des 2012 15:02 
Avlogget
Rookie
Rookie

her er da et bilde av motor å bil :)

Dere ser vel at det er en del fikse løsninger FRA FORRIGE EIER som foreksempel alle slangeklemmene på slangen fra toppen på vannpumpa og slikt.

det er også skjøtet eksosanlegg midt under bilen med biltema flex-rør. #-o så når jeg nå drar ut motoren har jeg også tenkt og benytte sjangsen til og skifte styresnekke :) for så å ha bilen på henger til verksted og få dem til og finjustere spissinga, er det en lur plan?

Bead-lock, jeg kjøpte bakakslingen av forhandler, er det fortsatt usikkert i forhold til hva den tåler? iså fall, river jeg den er det jo reklamasjon det er det ikke?

Vedlegg:
454 engine.jpg
454 engine.jpg [ 47.55 KiB | Vist 8446 ganger ]
impala'n.jpg
impala'n.jpg [ 111.32 KiB | Vist 8446 ganger ]
Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Des 2012 16:45 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det er nok ikke en god plan å justere spissing med motoren ute.
For å få alle hjulvikler riktig må bilen ha normal høyde så hvis du justerer uten motor vil alle vinkler forandre seg når du setter inn motoren igjen ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Des 2012 17:43 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ikke for å være spydig eller noe sånt bare ett veldig godt tips, som Bead lock skriver.. hvis du ikke har så mye greie på dette med motorbygging, så er det veeldig smart og kjøpe en ferdig motor etter hvor mye penger du har .. =D> hvis det ikke er med bremsepapirer så ville jeg ikke stolt på det som står i annonsen om Hk osv.. så sant det ikke er en crate motor fra GM f.eks.
en 502 hadde gjort nytta oppi der.. ærlige 500 hester og 750nm.. Si kanskje 50 lapper :)

kjøper du en haug av gromme deler som ikke passer sammen så kan jeg garantere deg at du kommer tape masse penger.. enten så må du selge dela rundt på bygda på billigsalg, eller så kan du kjøre rundt med en motor som har kosta 50-70 lapper og bremser kanskje 300 hester i benken........ #-o Bare en tankevekker :)

Men stå på mange gode råd og få her inne! =D> Kjenner foresten en tidligere eier på den bilen der.. mener det er en org 396 bil?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Des 2012 18:12 
Avlogget
Rookie
Rookie

Mange fornuftige tips du har fått her. :D
På CCN sin forumside ligger det en god prosjektråd som fanger opp endel av dine spørsmål :D
http://www.corvetteclub.no/phpBB2/viewtopic.php?t=5173

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Des 2012 19:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ja, ut ifra bildet så har du Headersene... og ett ok innsug til 450-500 hk..

Men vi må ha nr bak på blocka og du må av med toppdekslene og fortelle oss nr du har på toppene, ett 6 sifret nr, og det er de 3 siste som er viktige... =D>

Ser ut som du har stiftefordeler? :?

Du har ikke snakket om budsjett?

Å ja, jeg var 19 år jeg å , og handlet en 402 cbb fra Kjetil Minge på Minges, som idag selger masse motorgreier...
Bytta 402 en og noen kr og fikk en nybygget 454 fra minge året etter... alt i den 68 impalan..

Min bror som overtok bilen,endel år etter og handlet så en CBB 454 med masse godeler...,

Så ALLE erfaringer sier at man BØR kjøpe en annen motor, om man vil gjøre dette billigt og enkelt for seg selv... =D>

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Des 2012 19:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

cbb 496 motor, Gm Block 4 bult , Eagle 4130 stål vev & H-stakar 6,385 12,5 komp Probe smidda kolvar,Edelbrock 6045 toppar, Dart insug, Holley Race 950cfm, Moroso Alu oljetråg, Crower rullvippor, Comp Mek kam 635/637, alu vatten pump med el drivning,MSD FördelareMini generator och mini start ca700hkr.Har gått ca 25 1/8 repor.Genomgången.
Pris: 75000
Kontaktinformation
Ulf 042-91057 | 0709-212742

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Des 2012 23:53 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Sett opp ca budsjett (holder aldri) her, og legg ut nr på blokk og topper her, så skal vi som har lært dette The Hard Way, altså dyre måten, komme med noen forslag. Bygde selv en 540 i vår og den kom på ca 45 lapper, ca 550 hk og NOK dreiemoment. Super gatemotor, kjører Bad Boys på tomgang :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Des 2012 01:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Spissingen forandrer seg ikke selv om du skifter snekke så ingen problem å kjøre den på kontroll etterpå. Men som de sier bilen må være montert og i rett høyde.
Hvorfor vil du ta ut motoren? Jeg ville ihvertfall spandert på meg og fått noen med peiling til å justere tenning og sjekke gasser. Kansje kan den gå godt nok med enkle midler?
Selv folk som har overhalt og skrudd motorer i åresvis bruker mange, mange timer på å måle og sjekke, samt research på hva deler som funker og passer sammen. Og selv om du kjøper fra deler fra anerkjente firma er det tusen ting du må være obs på for å sjekke at alt virkelig passer sammen.
Lurt av deg å kjøpe boken. Tar mange kvelder og lese gjennom den og sannsynligvis må du lese flere ganger for å virkelig forstå tingene.
Den vanligste nybegynner feilen folk gjør er at de demonterere alt for mye og blir sittende med et "vrak" de aldri får sammen igjen. If it aint broken dont fiks it!

En annen ting, hva skal du bruke bilen til??? En 4-500 hesters bb bil kan ha brukbar økonomi og funke greit på cruising. Men en 800 hester? Og hva med gear og bakaksling? Kjøling? Bensintilførsel? Eksos? Det ene tar det andre.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet