AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 17. Apr 2026 01:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 256 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 23:15 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

E_S skrev:
Hehe, ja, det er jo muligheter da.. :) Jeg får se hva jeg gjør etterhvert, skal ihvertfall ha bilen 100% teknisk før jeg evt. begynner å tenke i de baner. Er noen utfordringer med litt listverk og slikt også som bør fikses litt på om jeg først skulle gjort noe med lakken.. :)

Ja, jeg tror det der skal funke - som sagt hadde jeg ikke noe valg, da manifoldene fra en van ikke passer mellom rammevangene på Capricen. :) Fant ut at brukte personbilmanifolder gikk for såpass mye at det ikke var aktuelt når man kunne få headers såpass rimelig som faktisk også eliminerer problemet med overganger, bøy og så videre for å ta eksosanlegget ned under bilen. Planen videre med eksosen er ihvertfall 2x katalysatorer (er man moderne, så er man moderne) og et H-rør, så får jeg bygge videre etter det. :)

Min girkassetravers er til TH350 da noen hadde skiftet TH200-kassen til en slik en gang i tiden, men den må også bygges om, da det er 6-7 cm som skiller festet på 4L60 og TH350. I tillegg har jeg som sagt utfordringen med eksosanlegg, men det bør jeg klare å få til på et vis. Må bare friske opp sveisekunnskapene litt først, er flere år siden sist jeg rørte et MIG-apparat.. ;)

Aha, jeg er grønn mann på Sessvollmoen - driver med kjøretøyopplæring, men dessverre veldig lite verkstedvirksomhet, så vi har fine lokaler, men praktisk talt null maskiner/apparater som kan være nyttig.. :P

Det mangler litt listverk her også for å si det sånn :p Men når motor og bakaksel er ferdig så begynner det å hjelpe teknisk, så da er det lakk og interiør som står for tur.

Katalysatorer blir det ikke på denne bilen. Det var visst en smal sak å programmere vekk labdasondene etter katalysator, og det må jo programmeres litt her uansett så.
Girkassefestet på 4l60 kassa er bare 1,3 cm unna det på 200c kassa, så jeg er vel i værste fall nødt til å file opp sporet litt :)
Men jeg er til gjengjeld nødt til å korte mellomakselen 7cm eller skaffe en som er litt kortere :p

Om det bare er 6-7 cm som skiller 350 og 4l60 er det jo bare å sveise på en ny brakett på traversen :)
For å spare en del sveisearbeide kan du jo lage en mal av hvordan eksosrøene skal være i noe som lett kan bøyes, også få foreksempel svendsen eksos til å lage rør for deg, så det er bare å skru det sammen ved headers, katalysatorer og lyddempere?

Jeg har såvidt vært innenfor noen porter der oppe, og det er veldig fine lokaler ja!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 23:42 
Avlogget
Get going
Get going

Hehe, ja, jeg har også liggende nye foringer til for/bakstilling samt nye dempere, tenker det er greit å gi understellet en liten "makeover" samtidig. På en sånn rammebyttebil er det jo ikke godt å si om ting er fra 79 eller 89, men foringer og sånt ser relativt stusselig ut uansett, så blir veldig greit å få fikset opp litt! :) Blir trolig også mye bedre å kjøre.. :)

Lambdasondene etter katalysator fjerner jeg også, da jeg ikke har sondene og det får holde med de to sondene før katalysator å kjøpe.. ;) 1,3 cm er ikke rare greia - jeg mistenker at girkassetraversen på min er byttet til en for 350-kasse, men har ikke sett så nøye på det, er heller ikke umulig at de bare tok originaltraversen til 200-kasse og flyttet litt på den. Mellomaksel må også jeg få kortet inn litt, er noe lignende som trengs for min del såvidt jeg har regnet meg frem til, men får se mer nøyaktig når jeg får inn motor og kasse på riktig sted.. :)

Har vært inne på den eksosanleggvrien der ja, så jeg har spart på store deler av originalanlegget slik at jeg kan få laget en kopi + en speilvendt kopi til andre siden, da har jeg bare igjen koblingene foran ved headers, katalysatorer og lyddempere. Tenker jeg prøver å kjøre sånn ca. samme løsning som det Borla-anlegget man får til Impala SS. (som jo har omtrent samme ramme..) Beholder eksosrør ut på siden sånn som stasjonsvogn originalt, men blir på begge sider, tenker jeg. På siden fordi man da slipper at eksosen trekkes inn i bilen om man kjører med vinduet i bakluken åpent.. ;)

Sånn ser layouten på noe av det anlegget ut:
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Nov 2012 00:19 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jeg har byttet nesten alle foringene forran, og tar de siste nå. Alle bærekulene og endeleddene er også tatt. Så da er det foringer bak, fjører og dempere igjen, og det tar jeg også nå, så da skal den være bra i understellet også :)

Tror ikke det er så greit å flytte på girtraversen, men man vet jo aldri. Man fikk jo disse bilene med 350 også, så det kan jo være at det er byttet?
Det kommer vel litt an på hvor lang kasse du har, om du må korte inn eller ikke.
350 kassa kom vel i tre lengder.
Bilde

Jeg har hørt at de nesten ikke gjorde noe endringer på ramma i det hele tatt, så alle capricer og impaler er nesten like fra 77-96, så det skal nok ikke så mye til for å få det borla annlegget til å passe nei. Det så igrunn veldig fint ut, men 1000 dollar er litt drøyt! Jeg har en kamerat med en rørbøyer, så det blir noe lignende på meg også når den tid kommer.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Nov 2012 14:48 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Rarm skrev:
For da vil det vel passe med disse på ls motoren:
Bilde

Bildet viser den gamle typen motorfester, som kommer i to utgaver. Hvis du ser på utstikket til ørene bolten skal gjennom, ser det ikke ut som det er langt nok til å legge seg helt over rammefestene uten å ligge an mot stålet. Blir spennende å se hvordan det går når delene ligger på benken og kan prøvemonteres. Uansett kult med motorplanene, dette er veldig gode motorer for de som ikke har ledningsskrekk.

'71 Chevrolet C10

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Nov 2012 17:16 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Planer for gamle-motoren eller? Har ikke du de derre "kjedelige" 5'er toppene til Olds på din motor? Kremt...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Nov 2012 23:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Morro tråd,
kor kjøpte du nye rør som går over bakakslingen egentlig? og pris?

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Nov 2012 19:03 
Avlogget
Get going
Get going

Rarm skrev:
Jeg har byttet nesten alle foringene forran, og tar de siste nå. Alle bærekulene og endeleddene er også tatt. Så da er det foringer bak, fjører og dempere igjen, og det tar jeg også nå, så da skal den være bra i understellet også :)

Tror ikke det er så greit å flytte på girtraversen, men man vet jo aldri. Man fikk jo disse bilene med 350 også, så det kan jo være at det er byttet?
Det kommer vel litt an på hvor lang kasse du har, om du må korte inn eller ikke.
350 kassa kom vel i tre lengder.
Bilde

Jeg har hørt at de nesten ikke gjorde noe endringer på ramma i det hele tatt, så alle capricer og impaler er nesten like fra 77-96, så det skal nok ikke så mye til for å få det borla annlegget til å passe nei. Det så igrunn veldig fint ut, men 1000 dollar er litt drøyt! Jeg har en kamerat med en rørbøyer, så det blir noe lignende på meg også når den tid kommer.

Takk for bildet har letter etter dette en stund siden, pga. suburaban. Den caprice blir fint lykke til.

http://www.dirks-salmakeri.com

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Nov 2012 11:57 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Chevy350 skrev:
Bildet viser den gamle typen motorfester, som kommer i to utgaver. Hvis du ser på utstikket til ørene bolten skal gjennom, ser det ikke ut som det er langt nok til å legge seg helt over rammefestene uten å ligge an mot stålet. Blir spennende å se hvordan det går når delene ligger på benken og kan prøvemonteres. Uansett kult med motorplanene, dette er veldig gode motorer for de som ikke har ledningsskrekk.

Ok, da får jeg nesten bare se når jeg får de. Det er vel ikke mer ulikt enn at jeg kan modifisere de litt :)
Ja, jeg har intrykk av at dette er gode motorer. Ledningsskrekk har jeg ikke nei ;) Så med bok som hjelper til litt også skal nok det går bra!
Er veldig spent på hvordan bilen blir med denne motoren!

Insubordination skrev:
Planer for gamle-motoren eller? Har ikke du de derre "kjedelige" 5'er toppene til Olds på din motor? Kremt...

Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre med den enda. Kanskje finner jeg noe annet å putte den i ;) Den har jo riktige topper også som du sier ;)

OldisEinart skrev:
Morro tråd,
kor kjøpte du nye rør som går over bakakslingen egentlig? og pris?

Rørene tror jeg faktisk at jeg kjøpte her på forumet!
Jeg tror at de er laget på ett eksosverksted eller lignende, for jeg har aldri sett ferdige doble annlegg til de bilene her.
Jeg ga val 1500,- for det, med lyddempere som bare var jord :p hehe
Men det passet veldig bra så jeg bare tilpasset til nye lyddempere, headers og satte på en H.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Nov 2012 16:43 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Sitat:
Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre med den enda. Kanskje finner jeg noe annet å putte den i ;) Den har jo riktige topper også som du sier ;)

Dette var helt feil svar. Du er så fornøyd med den nye motoren at noen gamle olds-topper har du ikke bruk for ;-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 27. Nov 2012 23:34 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hehe, det kan jo være! Jeg får se om jeg selger de etterhvert, men jeg må tenke litt på det :p

I dag fikk jeg boka i posten også.
Da er det bare å sette igang å lese!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Feb 2013 23:15 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Enda en bok i posten!

Bilde

Også har jeg fått satt på den nye bunnpanna!
Den passet utmerket!
Her er ny og gammel bunnpanne

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 10. Feb 2013 10:24 
Avlogget
Get going
Get going

hei,flott bil du har.har selv en 86 mod,som jeg bruker mye.på noen av bildene av bilen din,har den american racing felger,ser jeg.synes de passer bilen ypperlig.hvilken dimensjon er det på disse felgene?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 14. Feb 2013 08:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Takk for det!

Felgene er coys, men jeg er litt usikker hva dimensjonen er!
De er ihvertfall 17'' også mener jeg de er 7 og 8,5'' brede.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 14. Feb 2013 23:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Fått holdt på litt idag!

Ny bunnpanne på og motorfesteadapterene på.

Bilde

Også er det sånn her som sitter på traversen, så det ser ut til at det kommer til å passe bra.

Bilde

Det virker som at jeg slipper å korte inn mellomakslingen, da th200c kassa er nesten akkuratt like langs om 4l60e.
Mulig jeg bare må forlenge slissesporet i girtraversen.
Girvelger virker som at passer rett på! :)
Det eneste mulige hinderet nå er at jeg muligens må flytte dynamoen, da det kan hende den kommer til å kræsje med styresnekka.
Det finner jeg ut at neste gang, for da skal motoren plasseres der den skal stå!

Bilen ser forøvrig ikke ut nå! :P

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Feb 2013 16:49 
Avlogget
Rookie
Rookie

Tøft! følger med! :)

X-03 VW Passat Sedan
+++ flere andre...

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 256 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support