AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 28. Aug 2026 08:11

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 03. Nov 2012 20:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

hei :D jeg lurer på hvor mye lader dynamoen på vært batteri?

takker får svar :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 06. Nov 2012 00:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det kommer helt an på hvor stor dynamo, hvor mye nedtappet bateriene er, hvor store batteriene er, temperatur på batteriene og om du ligger på et turtall hvor dynamoen lader mest på.
Dette kan kun gis svar på ved å måle hvor mange amper det går inn på hvert batteri.

Terje :)

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 06. Nov 2012 02:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Men det skal i teorien fordele seg likt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 13. Nov 2012 23:22 
Avlogget
Rookie
Rookie

jeg er litt usikker på hvor mange amper dynamoen er på en van Starcraft diesel

tenkte og bruke dynamoen på en volvo 740 grunn av stereoanlegg og et batteri som driver en 5000w forsterker

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 14:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

De er normalt fra ca. 80 - 120 Ampere.
Forsterker på 5000 watt? da vil den trekke over 400A ved 12 volt og 100% virkningsgrad, sannsynligvis nærmere 500A
I tillegg kommer 20 - 50A for å drive bilens elektriske utsyr, alt dette er riktignok på full belastning men likevel.....
Hvis så er tilfelle tror jeg du bør se etter en annen dynamo :roll:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 18:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

hvilken dynamo stal jeg se etter??

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 18:22 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

skal du ha 5000W med for sterker trenger du nok mere seriøse greier enn en bildynamo gitt. Det er jo nok effekt til å varme opp huset ditt vinterstid.. da må du nok over på spesialbygde greier, tviler på at en lastebil trenger i nærheten av så mye.. (sikker på at det ikke er 500 W?, det høres betraktelig mere sannsynlig ut)

ellers, så sant anlegget er i god stand så skal jo begge batteriene lades likt.

Hva en 740 dynamo yter aner jeg ikke (at kjapt søk på en tilfeldig 740 på finn matchet mot mekonomen gir 65 A, noe som er heller svakt.

Jeg tviler sånt sett på at den er sterk nok til å håndtere en stor tung diesel, langt mindre med masse anlegg.. rockauto lister alt fra 66 til 100 A på en 6,2 diesel.. så sannsynligvis er du bedre stilt med orginaldynamoen enn den fra en sjuførr.

Har du litt mere info enn "starcraft diesel" så kan man jo finne ut mere.. er det for eksempel 6,5 eller 6,2? årstall, osv...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 18:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Det der med bilstereo å watt, det kan ikke henge på grep. Bare legg opp en god + til forsterkeren MED sikring på helt foran ved driftsbatteriet, og en GOD jordingskabel bak bed forsterkeren til karosseri.

Å prøv... helt enkelt..

Jeg å har en forsterker det står 3200w på men det er vel mer effekten den sender ut til høyttalerne, ikke så mye med strømmen til forsterkeren. Min trur jeg det er to sikringer på 30 eller 40 Amp.

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 19:16 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jeg blir alltid litt frustrert over "skrytewattene" bilstereoprodusenten bruker :twisted:
Når det gjelder effekt til høytalerne gjelder følgende: Maks utgangseffekt = tilført effekt * virkningsgrad. Dvs at det er en sammenheng mellom strømmen den trekker og hva den leverer til høytalerne.
Hvis du har 2 sikringer på 40A er maks teoretisk kontinuerlig effekt 1200W (80A*15V) samme hvordan du vrir og vender på det, ingen kommer unna de fysiske lover.
Men som sagt er dette teoretisk, man klarer ikke å omsette all tilført effekt til musikk, noe forsvinner i bla varme.

Til trådstarter, sjekk hvilke sikringer som sitter i forsterkeren din, eller hva den skal sikres med, ofte på så store forsterkere er det ikke innebygd sikring men de må sikres eksternt, du bør finne dette i instruksjonsboka.
5 kilowatt med musikk er vanvittig høyt og det tviler jeg på at du orker å høre på i lang tid (er mest sannsynlig skadelig og) og den vil dermed ikke trekke full effekt kontinuerlig.
Når du har funnet ut hvor stor sikring det er vet du bedre hvor stor dynamo du trenger. om så er at den trekker 500A vil jeg tro at en dynamo på 250A eller der omkring skulle holde.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 19:33 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Valvmustang skrev:
Jeg blir alltid litt frustrert over "skrytewattene" bilstereoprodusenten bruker :twisted:
Når det gjelder effekt til høytalerne gjelder følgende: Maks utgangseffekt = tilført effekt * virkningsgrad. Dvs at det er en sammenheng mellom strømmen den trekker og hva den leverer til høytalerne.
Hvis du har 2 sikringer på 40A er maks teoretisk kontinuerlig effekt 1200W (80A*15V) samme hvordan du vrir og vender på det, ingen kommer unna de fysiske lover.
Men som sagt er dette teoretisk, man klarer ikke å omsette all tilført effekt til musikk, noe forsvinner i bla varme.

Akkuratt :)

Så bare å koble opp å prøve, det ville jeg gjort.. :) Vil tru den gamle dynamoen holder jeg.. Verdt forsøket hvertfall.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 20:08 
Avlogget
Rookie
Rookie

jeg er litt redd for at lysene blunker når jeg spiller musikk. med litt høy volum.
med den orginale dynamoen eller hva sier dere?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 20:29 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

van6,2 skrev:
jeg er litt redd for at lysene blunker når jeg spiller musikk. med litt høy volum.

Tror heller du må spørre på et bilstereoforum, Men jeg vet at det er viktig med kondensatorerer :) strømforbruket til en bilforsterker er jo kun en spissbelastning og du vil heller aldri klare og belaste den max, 5000watt er jo ikke mere enn 60 ampere...

68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 21:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Kondensator(er) bør du nok ha for å unngå den værste blinkingen ;)

5000watt er 60 Ampere??? Vet ikke hvordan du regnet ut det?
Effektformelen er ganske enkel: P=U*I dvs Watt=Volt*Ampere
Hvis du snur formelen for å finne Ampere blir den slik: Ampere= Watt/Volt

5000 Watt ved 12 volt blir 5000/12=416,7 Ampere eller
5000 Watt ved 14 volt blir 5000/14= 357,1 Ampere
Men det er helt riktig at den effekten er ved kortvarige topper, og det var derfor jeg anslo at ca halve effekten var nødvendig ved beregning av dynamo, dette kommer selvfølgelig helt an på bruken ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Nov 2012 21:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

van6,2 skrev:

Det finner du ut når du prøver :) Gjør et enkelt forsøk, og så ser du, det er ikke umulig det funker helt greit som det er med alt orginalt.

Og så videre hvis du ikke er fornøyd, hvis det blunker mye, så kan du prøve med en kondensator :) Det får du sikkert lånt av noen du kjenner, ellers koster det vel rundt en tusen lapp.

Jeg har veldig sjelden vært borti noen som har trengt noe ekstra strøm i form av dynamo når det gjelder bil, så hvis det annlegget ikke er helt sinnsykt ala noe 4 x 12" + 2 x 15" subber og masse diskant som kanskje en bra russebil, så gjør et forsøk med den orginale :)

Bare pass på å ha sikring ved plussen foran. Og god jording. Det verste som kan skje da er jo at sikringen ryker..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Nov 2012 01:34 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Valvmustang skrev:
Kondensator(er) bør du nok ha for å unngå den værste blinkingen ;)

5000watt er 60 Ampere??? Vet ikke hvordan du regnet ut det?
Effektformelen er ganske enkel: P=U*I dvs Watt=Volt*Ampere
Hvis du snur formelen for å finne Ampere blir den slik: Ampere= Watt/Volt

5000 Watt ved 12 volt blir 5000/12=416,7 Ampere eller
5000 Watt ved 14 volt blir 5000/14= 357,1 Ampere
Men det er helt riktig at den effekten er ved kortvarige topper, og det var derfor jeg anslo at ca halve effekten var nødvendig ved beregning av dynamo, dette kommer selvfølgelig helt an på bruken ;)

Selvfølgelig, jeg blandet sammen "URI" og "PUI" ,noen år siden skolebenken, Men på en bilforsterker kan man vel aldri regne den som 100% effektiv så reelt ampertall vil vel variere noe voldsomt utifra forskjellige forsterkere...

68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet