AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 30. Apr 2026 17:53

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 16. Aug 2012 18:46 
Avlogget
Get going
Get going

Da har jeg skaffet meg "ny" Caprice etter den forrige ble avhendet pga. aaaaalt for mye karosserirust.

Fant denne på Finn, dro og tittet og vi ble enige om handel til slutt. Bilen er en 89-modell på 79-modell ramme. Relativt godt utstyrt - virker som den har stort sett det meste som var å by på unntatt el-sete på passasjersiden.

EU-kontroll utført, men feilene ikke utbedret. Følgende var å rapportere:

* Manglende rammenummer (skal være slått inn ifølge vognkort, får lete litt nøyere)
* Lekkasje fra bremsesylinder høyre bakhjul
* Ujevne/svake bakbremser, både driftsbrems og parkeringsbrems
* Slark i endeledd indre høyre side
* Rust i gulv (omtrent under pedalene, i "oppoverbakken" rett ved karosserifestet, derfor anmerket)

Ellers er det jo som vanlig på en gammel bil litt ymse skavanker - noen mer vesentlige enn andre, men i det store og det hele er bilen grei og ikke minst forholdsvis bra rustmessig. LANGT fra strøken, men både skjermer og dører er forholdsvis intakt her. ;) Bakstøtfangeren og listene på fangere trenger utskiftning, plastdelen rundt lykter etc. må repareres og ellers er det jo noen flekker her og der, men ikke noe skremmende. :)

Egentlig ligger den største utfordringen under panseret. Som alle andre biler av denne typen er den fra fabrikken utstyrt med en Olds 307 med elektronisk forgasser paret med en TH200-4R. Her har det vært en "klåpare" og gjort litt ymse - den elektroniske forgasseren er byttet med en Edelbrock-sak mens TH200-4R-kassen er byttet med en TH350. Ikke noen av disse jeg kanskje vil definere som særlig oppgradering, så her er det planlagt å gjøre noe. I tillegg lekker motoren olje og kjølevæske.

Per i dag er det som sitter der tørst og tregt samtidig som den går elendig på tomgang og tenningssystem ikke fungerer som det skal når elektronikken er i nødprogram. Etter å ha tenkt litt frem og tilbake på hva jeg skal gjøre har jeg kommet opp med to alternativer:

1. 350TBI med TH700R4. Selvfølgelig beholde injection.

2. LS-serie motor, trolig en 5,3 fra en Tahoe eller lignende, paret med en 4L60E.

Hva som er mest gjennomførbart av dette er jeg for å være helt ærlig ikke helt sikker på, men kostnadsmessig er nok ikke forskjellen så enorm ut fra det jeg har klart å skaffe tilgang til av deler.

Innspill, råd og tips mottas med takk!

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 16. Aug 2012 19:32 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Flott Caprice.
Hadde selv en Pontiac catalina safari i nesten samme fargen tidligere. Flotte biler å kjøre:)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 16. Aug 2012 19:40 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

ser ut til å være en pen bil, gratulerer!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 21. Aug 2012 16:48 
Avlogget
Get going
Get going

Takk takk! :) Ja, den ser ikke så verst ut karosserimessig. De fleste bitene er der ennå og stålmarken har ikke fått alt for godt tak her og der, så det er nok mulig å få det til å bli bra! :)

Det har ikke skjedd så veldig mye de siste dagene grunnet mye å gjøre på jobb, men jeg fant et sett American Racing-felger til en kurant pris som jeg slo til på. Manglet muttere, så de fant jeg på Ebay til en rimelig penge etter litt forskning på hvilken type mutter det skulle være. :)

Ellers er jo som nevnt i startinnlegget det nødvendig å gjøre noe med motor/kasse. Har lett litt og lest MYE, og det ser ut som det ender opp på en 5,3 Vortec med 4L60E, da den ikke er noe særlig dyrere å skaffe og gir utmerket forhold mellom pris, ytelse og forbruk. Ikke er det så alt for ille å få montert i denne bilen heller, og originalitet-toget har allerede gått siden bilen er rammebyttebil og i tillegg har fått skiftet ting under panseret før.

Skal ta en titt på en motor fra en 05-modell Van neste uke og se om den er komplett med alle ting rundt slik at det er noe å satse på - å kjøpe ukomplette ting og komplettere bit for bit blir tungvint og dyrt, been there & done that en gang før. ;)

Ellers skal jeg bestille nye foringer til for- og bakstilling og skifte disse selv om det ikke var anmerket på EU siden de nok var rimelig utgamle og fulle av sprekker. Det er vel stort sett status pr. i dag :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 21. Aug 2012 22:28 
Avlogget
Get going
Get going

kjempefin bil,har altid digga disse bilene og har selv hatt starsjonsvogn tidligere,men nå går det i sedan fra 86,som jeg aldri kommer til å selge.sist vinter skifta jeg ut den gammle slitte motoren,og vurderte innsprutmotor selv.men valget falt på en splitter ny vortec 305,som jeg bygde opp med edelbrock innsug og forgasser.fungerer topp,går både godt og billig uten lednings-spagettien som følger med på en innsprutmotor.uansett,lykke til.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 09. Sep 2012 23:41 
Avlogget
Get going
Get going

Takk for tilbakemeldinger, hyggelig å høre! :) Har funnet tak i motor - den van-motoren var en 2004-modell og jeg kjøpte den. Ingen forskjell å snakke om annet enn at den har gasswire istedetfor elektronisk spjeldhus. Den blir paret med en 4L60E, så når dette kommer på plass tenker jeg det blir både ytelse og forbruk som er ganske trivelig fremfor "bruker mye, går dårlig" som er status pr. i dag. Ellers skal jeg få sveiset litt rust ASAP så det er unnagjort.. :)

Skal også bestille nye foringer, støtdempere og litt slikt annet av slitedeler samt ting til å gå over bremser både foran og bak så alt er på stell til det blir "stor motor" i bilen.. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 10. Sep 2012 20:14 
Avlogget
Get going
Get going

Vi ser gjerne flere bilder, så hel og fin ut denne :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Sep 2012 19:24 
Avlogget
Get going
Get going

Flere bilder kommer - nå har jeg satt på noen American Racing-felger jeg fikk tak i så rimelig "at jeg ikke bare kunne si nei", og det løftet utseendet noen hakk fra smale hjul med bulkete hjulkapsler selv om jeg vet at det ihvertfall er noen som liker de eikehjul-look-kapslene.

Ellers har jeg hentet 5,3-literen fra 2004-modellen, så den står nå på en pall. Motor og kasse som sitter i bilen blir trolig tatt ut en kveld i løpet av uken som kommer slik at jeg får begynt forberedelsene til motorbyttet samt at begge deler allerede er solgt. :)

Sitter også og skriver liste over deler jeg trenger både til motorbyttet og til en generell gjennomgang av understell og bremser - målet er å få bilen teknisk 100%, så får jeg ta tak i de kosmetiske småtingene som er på den. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Sep 2012 20:54 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Gratulerer! Nydelige biler dette.
Jeg har hatt 3 stk. gjennom tiden,kjøpte helt ny Caprice i 1980.
Kjører nå en 88 Sedan.

Helt enig med deg om felgene, har byttet ekekapslene i American Racing felger.
Er noen interesert så har jeg fire ekekapsler billig til salgs.

-------------
87 Chev. Caprice Brougham
70 Chev. C-10 Custom
70 Camaro
78 Chev. Malibu
81 Chev.Caprice

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Sep 2012 11:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Blir spennede å se om hvordan den blir gående med LS motor. Gammern har en 90 mod caprice,og den blir det i disse dager montert drivverk fra en 91 caprice som jeg henta i gøteborg nå i høst...

Tror det skal gjøre monn på bensinforbruket å få ut den jævla 307`n hehe :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Sep 2012 11:42 
Avlogget
Get going
Get going

Ja, nå er jo ikke en standard LS-motor av LM7-typen noen vanvittig kruttpakke, men det flytter jo helt greit på en Tahoe eller Silverado 1500, så i Capricen tror jeg det kan bli trivelig. :)

Jeg har klart rett under literen med 307 og TH200-4R på langkjøring faktisk, men det er helt klart, det er jo ikke akkurat noe kraftoverskudd man skriver hjem om i en slik. ;) Blir nok ikke feil å ta skrittet inn på denne siden av årtusenskiftet drivverksmessig.. ;)

Regner med du beholder TBI og det der fra 91-modellen og ikke "ødelegger" med å sette på forgasser? :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 05. Okt 2012 22:13 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Var planen å bruke TBI oppsettet ja.Men får se åssen det går framover med den

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 07. Okt 2012 12:38 
Avlogget
Get going
Get going

Ja, TBI er ihvertfall særdeles enkelt å koble opp. Bensinpumpe er heller ingen big deal, er ikke så høyt trykk og det er kurant å montere inn på disse bilene. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 05. Jan 2013 10:23 
Avlogget
Get going
Get going

Da har det skjedd litt igjen - har pusset ned overflaterust i motorrommet, hatt på Owatrol og venter på at den skal tørke før jeg forhåpentligvis får malt motorrommet på søndag. Kommer til å se litt bedre ut da, samtidig klart for montering av ny motor etterhvert, venter også bare på at de siste motorfestebrakettene skal dukke opp fra USA.. :)

Bilder kommer, men hadde for lite strøm i går kveld på telefonen til å ta noen.. :P

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Jan 2013 14:22 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

hei,
Fin bil du har :D , har sett den på sessvoll et par ganger. Går på befalsskolen for kjøretøy. Blir kult å se den kjøre rundt på leir :P

"A car ain't useless, until you can't fix it any longer"

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet