AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 08:35

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 14. Aug 2012 01:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hei, eg trenger helst 20 hjulmuttere som passer på små bolter 5x4,5 boltsirkel på frambremsene og bakakslingen for stålfelger.. 1/2 muttere er for store og passa kun til den andre akslingen eg har liggendes..er det noken som veit størrelsen på gjengene som passer på mine bolter?

Lånte 1 hjulmutter av europeisk størrelse som ligna som den passte av en kamerat som driver ett dekkservice og selger hjulmuttere også bl.a., men får berre skrudd den litt innpå så blir den trang...er det berre å kjøre på eller vil det bety den har feil gjenger? gjengene ligner men ser ut som det er bittelitt større på mutteren... :S akkurat no bruker eg mutterene som er spesialtilpassa noken alu felga eg har som er dei orginale til dei type felger...men har brukt dei på stål felgene i dag,det funker,ser ikkje fint ut,men ser ikkje så veldig trygt ut pga konen er veldig liten..... er ikkje det ganske normale bolter på disse skivene? noken som har peiling?

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Aug 2012 08:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Må IKKE bruke metriske bolter... Du klarer å skru de et stykke inn, men det blir vanskeligere og vanskeligere helt til
de setter seg, og ødelegger gjengene på boltene samtidig!

Prøv å dra på en jernvarehandel og kjøp deg en vanlig mutter i 7/16 og 3/8, og se hvem av dem som passer da? Så kan du bestille nye hjulbolter når du vet hvem som passer. Ettersom det jeg klarer å finne ut burde det være 1/2", men er det for stort så må du ha noe mindre... :)

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Aug 2012 14:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

ja var derfor eg ikkje turde å dra meir til på den mutteren hehe.. er nermeste som har passet hittil... ja 1/2 skal liksom passe men det er til dei store boltene..
okei skal sjå om eg finner 7/16 og 3/8 og prøve, men kan like godt kappe av ene bolten på dei gamle skivene mine og ta med og teste kom eg på :)

takk for tipset uansett, har lite greie på mutterstørrelser når det gjelder disse talla hehe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 14. Aug 2012 16:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Har lånt en kamerat sin gjengemåler nå, men det var i millimeter da ...men nermeste hittil var 1,25 på bladet...skal sjå om biltema selger målerblad i tommer.. tar meg en tur innom dekkservicen i morgen og prøver alle mutterene som er der også tenker eg.. slo bare ut bolten av bremseskiva så blir litt enklere. jernvarehandlerene hadde ikkje muttere som passte,alle var grovgjenga også.

Lurer litt på om det kan være 7/16" muttere eg trenger som på denne link.. står at det er til mangen oldsmobiler av div årsmodeller..humm..
http://www.ebay.com/itm/7-16-Bulge-Open ... 456wt_1397

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 15. Aug 2012 11:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

7/16" utgjør 1,11mm, så det kan være rett... Regner med at du skal ha UNC gjenger (coarse, grov) og ikke UNF (fine) hos jernvarehandelen. Men dekkservice kan også ha liggende tommebolter!

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 15. Aug 2012 15:09 
Avlogget
Get going
Get going

Har du ikke skyvelære? Det bør enhver ha i kassa.
Da er det bare å måle diametern på bolten, 7/16 (som er mest sannsynlig hvis 1/2 er for stor) er litt mere enn 11 mm, 11,1125. Det er helt sikkert UNF-gjenger, så da skal du ha 7/16-20 UNF muttere. Kan bestilles fra de fleste leverandørene vil jeg tro, Steinar Stolen, Aarnes, Sarpsborg Motor osv.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 15. Aug 2012 22:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

hei takk for svar, har endelig fått ordnet meg 20 nye muttere, det var 7/16 som det heter.. kjøpte meg en gjengemåler av tommer på biltema..men skjønte ikkje en drit..bladet det sto 20 på (om eg husker rett) passet.. jo skyvelær flyter det av her..men er ganske dårlig til å forstå slike mål ang bolter og slikt he he.

Gjorde ett forsøk å reiste bort til en bilrekvisita butikk og spurte etter muttere som passet..så det endte med at eg tømte hele kassa han hadde av den sorten. så nå er alt i orden :D 25kr pr mutter får bare være,nå kan hjulet sitte trygt på vertfall.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 15. Aug 2012 22:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hvis det står 20 G på bladet , så betyr det at det er 20 gjenger pr. tomme. Det er jo kun gjengestigning du får sjekket med et slikt verktøy.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet