AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 22. Jul 2026 17:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 06. Jul 2012 00:08 
Avlogget
Get going
Get going

Må ha noen tips på justering av min Pontiac 400 motor.
Her er specs:

Orginal overhalt bunndel (flate stempler)
72cc støpejernstopper. Komp skal etter talla på nett være ca. 10,5:1
Summit K-2802 kamaksel http://www.summitracing.com/parts/SUM-K2802/
Edelbrock Performer innsug
Holley 750 (3310s) forgasser
Ny komplett orginal GM HEI fordeler
Orginale eksosmanifoldere med org. eksosanlegg
Standard TH350 med org. konverter.
2,41:1 utveksling i bakaksel

Jeg har justert forgasseren så den går fint på tomgang og holder 750 rpm på tomgang og +-700 med kassa i gir. Ryer
Tenningen står nå på 6 grader fortenning på tomgang. Om jeg kjører vanlig og rører gassen litt hører jeg tenningsbank i det den begynner å øke turtallet så blir det borte. Gir jeg brått gass hører jeg den også et halvt sekund.
Justerer jeg mindre fortenning går den elendig og bare fusker. Gir jeg den mer banker det enda mer og høres virkelig ikke bra ut.
Leser folk kjører med 20 grader fortenning osv. Ser i boka at bilen org. skal ha 7 grader (tror jeg det stod)
Er det virkelig så stor forskjell på trimma motor? Må jeg øke fortenningen så mye? Ikke prøvd det enda.
Kjører 98 oktan så bør vel gå å kjøre med så høy komp?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 06. Jul 2012 00:32 
Avlogget
Get going
Get going

Har lest litt rundt på nett nå og hvis jeg flytter vakumslangen til fordeleren ned til full manifold vacum porten, legger motoren på 3000 rpm og stiller tenninga på 30-35 grader fortenning bør ting forandre seg betraktelig?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 06. Jul 2012 01:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Tenninga må stilles først uten vakum tilkobla.
Sett den på 36 grader der den slutter å avansere, vanligvis rundt 3000rpm, men veldig fint om alt er inne på 2500. Kan kusteres med lavere spenning i fjærene inni fordeleren.
Prøv så en tur uten vakum og sjekk at den ikke har tenningsbank.
Noter deg hvor tomgangs tenningen din havner. Initial. Med din kam og komp vil jeg tro et sted mellom 16-24 er ganske topp.

Koble så på vakum og les av hvor mye du har på det turtallet hvor vektene er helt ute. Bør ligge på rundt 52 grader.
Om du får tenningsbank med vakum på er det topp å kjøpe en justerba vakum klokke fra cane. Der kan du justere både hvor mange grader vakumklokka skal gi og hvor fort den skal "gå av tenninga" når du gir litt gass. Full manifold er gull det, kjører det på alt av biler jeg justerer opp.

Høy initial gjør at man blir kvitt bog'n som fort oppstår når man går på gassen. Bedre respons, bedre forbruk. Har en tråd her inne om jeg tror ligger som sticky under motor ? Finnes ikke gitte lover for dette, alle moorer er litt forskjellig, men prøv deg fram litt til du finner noe om funker.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Jul 2012 18:24 
Avlogget
Get going
Get going

Satt den på 32 grader på 3000. Da banka det under belastning med og uten vakum. Fikk 14 grader på tomgang da. Bakka den litt og nå er det nesten borte. Må finjustere litt mer. Er det dårlig gnist eller for høy komp med ståltopper som gjør at den banker? Kjøre 35 grader på 3000 kan jeg glemme tror jeg.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Jul 2012 22:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ville dobbelsjekket at merkene på balanseren er riktige.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Jul 2012 22:11 
Avlogget
Get going
Get going

Ja, den har jeg faktisk mistenkt for å ikke være riktig. Når jeg fikk bilen (da hadde den 7,6:1) i komp var tomgangsfortenningen LANGT nedenfor merkene som er 12 grader på ytterste merke. Titta på tråden din ang. tenning, meget bra :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Jul 2012 22:21 
Avlogget
Get going
Get going

LarsB skrev:
Satt den på 32 grader på 3000. Da banka det under belastning med og uten vakum. Fikk 14 grader på tomgang da. Bakka den litt og nå er det nesten borte. Må finjustere litt mer. Er det dårlig gnist eller for høy komp med ståltopper som gjør at den banker? Kjøre 35 grader på 3000 kan jeg glemme tror jeg.

hvis den gm fordeleren du bruker har nr:93440806,er det ikke sikkert at du skal kobble til vacum, grunnet at gm har laget den slik at riktig advance centrifugal curve,blir riktig for en rekke motorer,uten at vacum er tilkobblet.dette er f.eks riktig på vortecmotoren jeg har i capricen.
i følge gm skal den ha 10 grader på tomgang,som igjen fører til 32 grader ved max utslag.vortecmotoren fungerer utmerket sånn.
i følge dette oppsettet får du da 30 grader på max utslag ved 8 grader på tomgang,og så videre.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Jul 2012 22:27 
Avlogget
Get going
Get going

Hmm.. Skal sjekke ut delenummeret.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]