Jeg driver å bytter bremserør bak på min '79 Ranchero GT. Det var selvfølgelig stålbremserør originalt ifra gamledager og de knakk tvert av da jeg skulle løsne røra fra hjulsylinderne. Bilen min har stått lenge avregistrert og skal nå på skilt igjen,å i den forbildelse så var det å gå igang med å bytte slanger,hjulsylindere og som jeg fort merka...bremserør. Framhjula mine satt bom fast,så var tydelig at det hang her å der.
Jeg dro på biltema å handla meg 10 meter med bremserør i kobber+nipler med tommegjenger. Koningsverktøyet hadde fattern,så da var det bare å finne frem rørkutter'n i uthuset å kappe. Først tok jeg med de gamle (2 stykk) rørene ifra høyre å venstre side på bakakselen og bare holdt de inntil tugga med nye bremserøret ifra biltema,så bare kappa jeg sånn ca lengda. Grovbøyde det nye røret etter det gamle mens det var i rullen før jeg kappa. Så spenne fast røret i jiggen,på med konet å skru sakte ned,viktig å ikke dra til alt på en gang,ellers sprekker ofte kobberet. Er riktig som det blei nevnt her lenger opp...er fort gjort å dra konen skjevt,jeg måtte kappe å begynne på nytt 2-3 ganger selv,men på tredje forsøket så satt'n

. Igår kveld så lå jeg å krangla med myggen under bilen å fikk på plass det ene nye røret,litt jobb å fikling å få tredd det rundt festet til støtdemper'n og opp til hjulsylindern,det må åsså ligge ann på samme stedene på bakakselen slik som det gamle,viktig å få det likt,så det ikke ser for j..... ut

.
Imorra ettermiddag etter jobb så skal jeg montere andre siden med bremserør.
Så det går helt fint ann å lage rørene sjøl,jeg liker å lage deler sjøl,det er litt av morroa med å lage til bilen igjen

!