AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 06:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 01. Jun 2012 17:13 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Kom på en ting jeg grunna litt på.. :retard: \:D/

Hvorfor er det ofte en ekstra runde/loop på bremse røret ved bremsevæske beholdern?

Har det noe med at luft ikke så lett skal gå nedover i systemet eller noe i den duren ?

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Jun 2012 17:30 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

robinlintho skrev:
Kom på en ting jeg grunna litt på.. :retard: \:D/

Hvorfor er det ofte en ekstra runde/loop på bremse røret ved bremsevæske beholdern?

Har det noe med at luft ikke så lett skal gå nedover i systemet eller noe i den duren ?

Det er nok for at røra ikke skal knekkes pga materialtretthet.
Med noen "loops" kan alt sammen flexe litt.
Vibrasjoner etc i bilen.

http://www.bilskade.no

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Jun 2012 18:07 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Aha :) takker hehe. kjekt å vite :)

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 04. Jun 2012 08:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Har ofte lurt litt på flg:
Det er visstnok veldig nøye at bremserør festene ikke har for stor avstand. Kobber rør skal f.eks ha bare halvparten så stor avstand mellom festepunktene som stålrør.
Men på en loop vil jo avstanden mellom festepunktene på hver side av loopen ofte bli på mye mer enn anbefalt minsteavstand. Hvorfor er det ikke så farlig med det?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 04. Jun 2012 10:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hotrodder skrev:
Det er visstnok veldig nøye at bremserør festene ikke har for stor avstand. Kobber rør skal f.eks ha bare halvparten så stor avstand mellom festepunktene som stålrør.
Men på en loop vil jo avstanden mellom festepunktene på hver side av loopen ofte bli på mye mer enn anbefalt minsteavstand. Hvorfor er det ikke så farlig med det?

Du er inne på noe der med oppheng av copper rør ja. Men hvis jeg ikke husker så veldig feil var det snakk om en max avstand mellom festepungt for bremserør av copper. Jeg er lit usikker men mener å huske at det var 30 cm. Noe som på biler på 80 tallet da jeg gikk på mekanikerlinja resulterte i nesten en halvering av avstanden mellom de orginale festene.

Når det gjelder den spiralen under bremsepumpa, blir det å omgåes den loven lit enkelte ganger. Men ikke på grunnnen av avstanden mellom festene, men den totale lengden på røret. Her er jo som nevnt tidliger meningen å forhindre at rør blir knekt/ ødelagt på grunn av gjentatte bøyning på grunn av bevegelse mellom pompa og karossen.

Terje :)

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 04. Jun 2012 13:30 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

70ht skrev:
Hotrodder skrev:

Du er inne på noe der med oppheng av copper rør ja. Men hvis jeg ikke husker så veldig feil var det snakk om en max avstand mellom festepungt for bremserør av copper. Jeg er lit usikker men mener å huske at det var 30 cm. Noe som på biler på 80 tallet da jeg gikk på mekanikerlinja resulterte i nesten en halvering av avstanden mellom de orginale festene.

Når det gjelder den spiralen under bremsepumpa, blir det å omgåes den loven lit enkelte ganger. Men ikke på grunnnen av avstanden mellom festene, men den totale lengden på røret. Her er jo som nevnt tidliger meningen å forhindre at rør blir knekt/ ødelagt på grunn av gjentatte bøyning på grunn av bevegelse mellom pompa og karossen.

Terje :)

Ikke bruk koberrør, bruk kobbernikkelrør.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet