Jeg var på ferie i USA i sommer, og benyttet anledningen til å skaffe deler til en motoroppgradering som har vært planlagt siden jeg kjøpte bilen i det Herrens år 2000.
Bilde tatt utenfor Summitsjappa i Ohio etter handel. Denne inkluderte nye topper, kamaksel,
nødvendig tilbehør og litt småtteri. Prisen kom på $1600. Totalt gikk det vel med ca. 10 000 kr på deler.
Vel hjemme starter man med skruing. Det er første gangen jeg prøver noe så "omfattende". Planen var å
gjøre arbeidet med motoren i bilen. Stemplene ser etter mitt syn fine ut.
En sjekk av støpenummeret til toppene viser at de er 305-topper med 58cc forbrenningskammere. Jeg
har alltid trodd at det stod 76cc-topper på motoren. Dette innebærer at jeg går ned i kompresjon ved
bytte til nye topper med 64cc kammer. Satser på at høyere strømning, større ventiler og mindre vekt kompenserer
for dette.
Denne gikk det nesten galt med. Var ikke klar over at demperen hadde en løs ytterring, så jeg
trakk på ytterringen slik at den løsnet. Fikk presset den inn igjen med hydraulisk presse, og den
fungerer tilsynelatende normalt.
En knust ventilløfter setter en stopper for den opprinnelige planen. Det viste seg også
at bunnpanna ikke lot seg demontere med motoren i bilen. Ut bærer det. Hadde fort spart en dags arbeid ved å gjøre dette med en gang.
Her er bunnpanna av til rens. Nesten bare blokka som er igjen.
4-bolts-fester.
Den gamle kamakselen var temmelig slitt. Loben nærmest kameraet er nesten rund. Kan ikke
ha vært mye åpning på den ventilen.
Topper,kamaksel,drev og registerkjede på plass. Både demontering og montering av drev og demper på veivakselen var litt skummelt uten riktig verktøy. Det vet man til neste gang.
Ligner på en motor igjen. Bruker de gamle vippearmene med nye støtstenger. Registerdekselet
er nylakkert. Var et helvete å få på frontpakninga til oljepanna. Endte med at jeg brukte
RTV.
Så er det girkassen sin tur. Har et B&M stage 2 shift kit på lur.
Bunnpanna er av. Ikke mer å si om det.
Her er ny separatorplate og pakning på plass. Den gyldne er også ny, men husker ikke riktig navn på
denne i farta.
Nytt filter til slutt.
Klart til innløfting.
På kveldstid overhalte jeg forgasser.
Gikk opp fra .072 til .073 i jet-størrelse. Beholdt primary-pinnene som er 42, slik at blandingen
heller blir for tykk enn for tynn. 46 vil nok gi et bedre forhold både for økonomi og lett til middels gass. Bilen er temmelig tørst nå.
Tilbake i bilen.
Forgasser på plass med ny spacer.
Dette er etter et mislykket startforsøk. Motoren spytter og det spruter bensin ut av forgasseren.
Jeg mistenker at det er noe galt med flotøren og åpner forgasseren igjen. Det viser seg derimot at
tenninga var feil, og at noen tilsynelatende har byttet om ledningene på fordeleren.
Med tenningsproblemet løst startet motoren veldig lett. Drar turtallet opp i 2500 rpm (på gehør
i mangel av turteller)for å kjøre inn kamakselen. Faren min holder oppsyn i motorrommet og
ser at grenrørene er rødglødende. Til slutt tar en plugghette fyr og vi bestemmer oss for å
ta kveld.
Mer fortenning og et gammelt pluggledningssett løser problemet. Holder turtallet jevnt i
ca. 25 minutter, og bytter olje etter en prøvetur. Resten er finpuss.