AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 06:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Sprekker i felger. Farlig?
InnleggSkrevet: Tor 03. Mai 2012 21:25 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 10. Feb 2009 17:35
Innlegg: 420
Oppdaget sprekker i alle 4 felgene på fruas PT Cruiser. Sprekkene er fra alle bolthulla og inn til senterhullet. Papa Wolf foreslo at det kan være overtrekte felgskruer, som kan være meget sansynlig. Ser ut til at senterhullet er dreid ut mye i tillegg slik at godset mellom bolthulla og senterhullet ikke er stort mere enn 1 mm.
Jeg er skeptisk til å bruke de som de er. Hjula sto på bilen da jeg kjøpte den og ble anbefalt av selger å dreier foringer å ha inni slik at senterhull har rett diameter. Men jeg er skeptisk til sprekkene og tror at felgene/hullene er vensentlig svekket.
Noen som har noen formening om dette?
Felgene er Boyd Coddington Junkyard Dog. 5x100 boltsirkel.


Slik var det på alle felgene....

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Mai 2012 21:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Strengt forbudt og livsfarlig. kjenner til en som fikk felghavari og knuste bilen.

Kjøp nye

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Mai 2012 21:41 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 08. Nov 2009 22:57
Innlegg: 537
grogei skrev:
Strengt forbudt og livsfarlig. kjenner til en som fikk felghavari og knuste bilen.

Kjøp nye


+1


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Mai 2012 08:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Huff huff. Ikke kjør mer med disse.

Men hvorfor har felgene så tynt gods inn mot senterhullet? Er det originalt, eller har de blitt dreid ut i ettertid?

Hva med forskjell på tomme- og millimeter boltmønster? Finnes det et tomme boltmønter som er så likt 5x100 mm at de ofte brukes om hverandre? Kan noe slikt også forårsake dette?

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Mai 2012 08:52 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 10. Feb 2009 17:35
Innlegg: 420
Nei, jeg kan ikke bruke disse!
Finner ikke disse felgene med så små boltsirkel, så spørs om de er spesialbestilte fra billetwheels. 5x100 er vel det samme som 5x4.00.
For meg så ser det ut som at senterhullet er dreid ut i etterkant...

_________________
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Mai 2012 08:53 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 10. Feb 2009 17:35
Innlegg: 420
Takk for alle svar forresten! :-)

_________________
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Mai 2012 22:55 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 10. Feb 2009 17:35
Innlegg: 420
Frua har vært innom 2 bilverksted hjemme nå og begge har sagt at det bare er å bruke disse. Drei ei foring og press inn så vil allt være greit. Jeg er fremdeles temmelig skeptisk.
Skal ringe billetwheels å snakke med de og evt sende de en mail.
Finner ikke tilsvarende felger med boltsirkel 5 x 100 eller 5x4.0....

_________________
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Mai 2012 23:16 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 21. Feb 2011 14:05
Innlegg: 183
Bosted: Stokkøya og Trondheim
Sier de at du kan bruke en sprukket felg??? :shock: :shock: :shock:
En foring vil jo aldri ta opp sideveis krefter, kun vertikalt, skjønner derfor ikke at det skal hjelpe på en sprukket felg :roll:
Be om å få det skriftlig fra de verkstedene så tror jeg du får et annet svar.
Problemet med sprekker er at de blir større, derfor er det bare et tidspørsmål før du kun har et felgsenter igjen på bilen og resten av felgen pent plantet i hjulhuset og i værste fall møtende biler, fotgjengere og lignende. Jeg tror nok det er en billig forsikring å kassere disse og kjøpe noe annet......

_________________
Så lenge det står FORD i grillen er jeg ikke så nøye på hvilken bil jeg har
Right now: `65 Mustang HT, 289 Twin Turbo 4spd MT - '01 F-250, 6,8 V10 - `71 17m Turnier RS 2,8 - `93 Taurus GL 3,8


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Mai 2012 23:54 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 26. Nov 2006 03:12
Innlegg: 727
Bosted: Mo I Rana
Det er jo mulig at de hadde holdt vist det hadde vært satt inn foring fra starten av.Men rart at de er dreid ut så mye,viss det var plass til foring..

_________________
http://helgeland-motor.all-forum.net/index.htm

http://www.bangshift.com/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 05. Mai 2012 01:22 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 10. Feb 2009 17:35
Innlegg: 420
Er helt enig med deg! Ja, de sier det er bare å bruke de. Jeg må snakke med firmaet jeg kjøpte bilen av. Det er jo garanti på bilen og da skulle jeg tro at det var en enkel sak å få nye, men det koster de vel noe så derfor de sier at det er bare å bruke de. Men at det andre verkstedet sier det samme er ganske "urovekkende" for meg. Jeg lar iallefall ikke frua og gutten min kjøre rundt med 4 sprukne felger.


Valvmustang skrev:
Sier de at du kan bruke en sprukket felg??? :shock: :shock: :shock:
En foring vil jo aldri ta opp sideveis krefter, kun vertikalt, skjønner derfor ikke at det skal hjelpe på en sprukket felg :roll:
Be om å få det skriftlig fra de verkstedene så tror jeg du får et annet svar.
Problemet med sprekker er at de blir større, derfor er det bare et tidspørsmål før du kun har et felgsenter igjen på bilen og resten av felgen pent plantet i hjulhuset og i værste fall møtende biler, fotgjengere og lignende. Jeg tror nok det er en billig forsikring å kassere disse og kjøpe noe annet......

_________________
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support