AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 20. Apr 2026 05:25

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: VVB som lufttank
InnleggSkrevet: Man 30. Apr 2012 19:23 
Avlogget
Get going
Get going

Noen som har en formening om dette eller har prøvd det???

Har testet en 100L VVB tank og fylt opp med 7-8bar, den smalt ikke... :twisted: Men usikker om langttidsbruk??
Har pratet med leverandør av vvb tanker og de blir testet med 13bar vanntrykk, vil tro trykk er trykk enten det er vann eller luft???

Jada kunne kjøpt flere billige kompressorer etc.. Men dette var et gratis prosjekt, så om det kan fungere enn stund hadde det vært fint... :wink:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: VVB som lufttank
InnleggSkrevet: Man 30. Apr 2012 19:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Trykk er trykk :)
Skulle gå helt fint det, luft er også "snillere" enn vann med tanke på slag man kan få ved brå stenging av forbruk ;)
Helt flott hvis man kan gjøre gjenbruk av ting man har, er nok å bruke penger på uansett i denne hobbyen :roll:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 30. Apr 2012 21:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Husk på sikkerhetsvenliler, to stk rett over det tykket du trenger, max driftstrykk er 9 bar på vvb, men med vann. Vann er ikke komprimerbart og er ikke farlig om den skulle sprekke, med luft deimot smeller det og er farlig. Jeg hadde heller finni en tank fra en større defekt luftkompressor og montert ny sikkerhetsventil. hilsen rørleggeren.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Mai 2012 00:09 
Avlogget
Get going
Get going

Har ingen sikkerhets ventil per i dag, men har manometer for å sjekke. Men kompressoren klarer ikke mere enn 8 bar uansett... Såklart jeg gjerne skulle hatt en skikkelig tank til det, men har ingen for hånden og disse vvb har jeg tilgang til...

Er klar over at dette kan smelle, men mener og tror at oppsettet burde holde..

Tenkte jeg skulle lage en strip-all vasketank av en 150L.. ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Mai 2012 00:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

En 150 liters vvb fullt med luft river hele huset hvis den sprekker.Jeg hadde aldri tatt sjansen.Jeg had heller ikke gambler på at kompressoren ikke kom til å levere mer enn 8bar uansett.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Mai 2012 01:05 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Er helt enig med rørleggern, ikke bruk dette uten sikkerhetsventil(er)!!
De koster jo bare fra 55,- til 100,- på biltema: http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/ ... til-17215/
Det er ikke verdt å ofre helse og hørsel for en femtilapp.......

Lurer litt på hvorfor man ikke bør ta sjansen på å bruke en slik tank til trykkluft siden de er testet med 13 bar og godkjent for et arbeidstrykk på 9 bar. Med vann får jo tanken større belastninger enn med luft, some jeg nevnte i mitt forrige innlegg: slag ved hurtig stenging ol. Med luft er man jo ikke i nærheten av slike belastninger siden luft har veldig liten masse i forhold til vann. Nå vil riktignok mesteparten av slike belastninger komme på rør/koblinger etter tanken men noe vil slå tilbake i tanken. Vanntanker vil jo siden de er rustfrie få minimalt med korrosjonsskader i forhold til lufttanker av stål. Lurer på hvor mange lufttanker som er kjøpt ukritisk og billig som står med trykk på og har rustskader innvendig rundt i mange tusen garasjer :roll: Jeg hadde derfor heller brukt en rustfri vanntank enn å skaffet meg en brukt tank med ukjent tilstand innvendig.....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Mai 2012 08:34 
Avlogget
Get going
Get going

Skal få ordnet meg en sikkerhetsventil "just in case".. :wink:

Tror mange er overnervøse når det kommer til trykkluft, men ja skjer det noe galt kan det være farlig. Men titt litt på utstyret vi kobler til mange ganger, slanger,koblinger etc, da synes jeg den tanken virker solid i forhold.... :idea:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Mai 2012 10:29 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Skal det være kan du låne min kompressor, har en 1953 modell med stooor tank.
Jeg bruker den ikke, netopp fordi jeg ikke har trefaset, men den funker for det!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Mai 2012 19:43 
Avlogget
Get going
Get going

Pappa Wolf skrev:
Skal det være kan du låne min kompressor, har en 1953 modell med stooor tank.
Jeg bruker den ikke, netopp fordi jeg ikke har trefaset, men den funker for det!

takk for tilbudet :D , Skal ikke begynne med noe stor jobb enda. Men slipte litt her om dagen og det var da jeg begynte å tenke på VVB prosjektet..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Mai 2012 20:36 
Avlogget
Rookie
Rookie

Har vel en tendens til å gå bra, men vvb er konstruert for vann så jeg hadde ikke brukt det. Er vel gosdtykkelsen som er forkjellen på lufttanker/vanntanker, mye rust i eldre trykkluftstanker men lekker ved rusthull, sprekker aldrig. Jeg hadde heller finni en galvanisert trykktank (av den eldre typen uten membran) for vannpumpeanlegg, disse har stusser for manometer, sikkerhetsventil osv og er tenkt for lufttrykk/vann. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Mai 2012 22:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Mange mennesker har blitt drept av lastebildekk som eksploderer under montering/luftfylling. En vvb har mange ganger så stort volum og dermed mange ganger sprengkraften. Siden vann ikke lar seg komprimere lager det heller ikke noen eksplosjon på samme måten om de sprekker.
Hadde ihvertfall ikke gjort det uten sikkerhetsventiler. En vanlig trykktank til en kompressor har jo mange millimeter tykt gods.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 02. Mai 2012 08:12 
Avlogget
Get going
Get going

Er klar over at om det skulle smelle så smeller det godt, men poenget er at den burde ikke gjøre det. For den skal være testet for slikt trykk. Sammenligne en luft tank direkte kan være litt feil, da stålet og hvordan er bygd er noe anderledes.. Men hele poenget med tråden er å få frem erfaringer og meninger om dette...:)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Mai 2012 07:57 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

:mrgreen: hadde ein liten kompressor til spikerpistol og skulle sandblåse endel småting ,koblett da kompressor og vanntank sammen slik att eg hadde et større volum luft å bruke før venting på at trykk skulle komme opp att til sine 8 bar , funket bra dette

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Mai 2012 08:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Dette hadde jeg ikke tatt sjansen på. Rett og slett fordi det blir bare synsing. Les innleggene og se selv. Vi synser, men vet i bunn og grunn ikke, og det tipper jeg vil gjelde andre du spør også...
Hva om det er noe vi ikke vet? En faktor vi ikke har regnet med?
Har forresten hørt at trykktanker for luft er laget med svikt soner, slik at også de bare skal revne i stede for å sprenges? Det vil i så fall ikke gjelde for en vanntank.

Tenk deg at garasjen din med alt innhold sprenges til helvete, og når politiet/forsikringsselskapet spør etterpå, svarer du "de sa det ville gå bra på amcarforum.no" Høres ut som et skikkelig intelligent svar, ikke sant?

Bygg heller om motorsaga di til vinkelsliper. Det er sikkert mye tryggere, og da sparer du noen hundrelapper på en vinkesliper. :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Mai 2012 11:51 
Avlogget
Get going
Get going

Hotrodder skrev:
Dette hadde jeg ikke tatt sjansen på. Rett og slett fordi det blir bare synsing. Les innleggene og se selv. Vi synser, men vet i bunn og grunn ikke, og det tipper jeg vil gjelde andre du spør også...
Hva om det er noe vi ikke vet? En faktor vi ikke har regnet med?
Har forresten hørt at trykktanker for luft er laget med svikt soner, slik at også de bare skal revne i stede for å sprenges? Det vil i så fall ikke gjelde for en vanntank.

Tenk deg at garasjen din med alt innhold sprenges til helvete, og når politiet/forsikringsselskapet spør etterpå, svarer du "de sa det ville gå bra på amcarforum.no" Høres ut som et skikkelig intelligent svar, ikke sant?

Bygg heller om motorsaga di til vinkelsliper. Det er sikkert mye tryggere, og da sparer du noen hundrelapper på en vinkesliper. :mrgreen:

=D> Jævlig godt sagt egentlig... Ja det blir mye synsing, har spurt rimelig mange og ingen kan gi et defintivt svar...

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet