AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 12:56

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 31  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Ons 25. Apr 2012 22:26 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Flott arbeid!! (som vanlig).

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Apr 2012 09:39 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

me likes! hehe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 05. Mai 2012 20:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Da var tenken ferdig TIG sveist.

Bilde

Er kanskje unødvendig å si det, men jeg ble svært fornøyd med resultatet. Den passer perfekt, og rommer ca 40 liter.

Sveiseren jeg brukte jobber med komponenter til offshoreindustrien og har i løpet av mer enn 20 års gjennomlysing av arbeidene til dags dato ikke fått underkjent en sveis. Regner derfor med at tanken er tett.
Men jeg ville forsikre meg om at den var tett også rundt tankmåler og lufte/sikkerhetsventil, som jeg har installert selv.
Ved hjelp av en kassert sykkelslange tapet grundig fast på påfyllingstuten, kunne jeg kjøre litt trykk inn i tanken.
NB! Hvis andre skal gjøre det samme, så HUSK: Det skal IKKE mye trykk inn! faren for at tanken kan eksplodere/revne er stor. Den vil revne FØR sykkelslangen ryker!!!
Jeg fylte inn så lite at det vistes ikke på måleren engang. Vil tro ca 2 pund er mer enn nok. Etterpå senket jeg den ned i badekaret. Enkelt og effektivt.

Bilde

Legg merke til skruene som holder tankmåleren på plass. Det lekker rundt de. Det er stjerneskruer med forsenket hode. Jeg tenkte ikke over det på forhånd, men selvsagt vil det lekke rundt de. Forsenkingen blir jo som en kon, mens kanten på hullet ikke er konet. Det går ikke. Bruk vanlige sekskant/umbrako bolter som slutter flatt mot overflaten på tankmåleren for å unngå lekkasje.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 05. Mai 2012 20:32 
Avlogget
Get going
Get going

Ser bra ut ;-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 06. Mai 2012 10:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

:D =D>

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875

Sist endret av Olav den Søn 06. Mai 2012 10:52, endret 2 ganger.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 06. Mai 2012 10:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Olav skrev:
Hotrodder skrev:
Da var tenken ferdig TIG sveist.

Bilde

Er kanskje unødvendig å si det, men jeg ble svært fornøyd med resultatet. Den passer perfekt, og rommer ca 40 liter.

Sveiseren jeg brukte jobber med komponenter til offshoreindustrien og har i løpet av mer enn 20 års gjennomlysing av arbeidene til dags dato ikke fått underkjent en sveis. Regner derfor med at tanken er tett.
Men jeg ville forsikre meg om at den var tett også rundt tankmåler og lufte/sikkerhetsventil, som jeg har installert selv.
Ved hjelp av en kassert sykkelslange tapet grundig fast på påfyllingstuten, kunne jeg kjøre litt trykk inn i tanken.
NB! Hvis andre skal gjøre det samme, så HUSK: Det skal IKKE mye trykk inn! faren for at tanken kan eksplodere/revne er stor. Den vil revne FØR sykkelslangen ryker!!!
Jeg fylte inn så lite at det vistes ikke på måleren engang. Vil tro ca 2 pund er mer enn nok. Etterpå senket jeg den ned i badekaret. Enkelt og effektivt.

Bilde

Legg merke til skruene som holder tankmåleren på plass. Det lekker rundt de. Det er stjerneskruer med forsenket hode. Jeg tenkte ikke over det på forhånd, men selvsagt vil det lekke rundt de. Forsenkingen blir jo som en kon, mens kanten på hullet ikke er konet. Det går ikke. Bruk vanlige sekskant/umbrako bolter som slutter flatt mot overflaten på tankmåleren for å unngå lekkasje.

Om du lager en ring i f.eks 8mm plate gjenger og forsenker. Setter skruene i, legger den forsenkede siden mot tanken og sveiser på inner og ytterkant så er skruene tette...
1m vannsøyle er bra på tank for lekkasje.

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Mai 2012 22:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Tanken montert.
Den står på en tynn gummimatte som igjen ligger oppå aluminiumsramma. Mellom festebåndene og tanken er det også tynn gummi.
Det vil senere bli en vegg mellom stolene og tanken.

Bilde

Bilde

Monterte en stoppekran på bensinslangen. Greit ifm med bytte av filteret under bilen. Den pluggede koblingen oppå tanken er i tilfelle jeg bygger på en returslange engang. f.eks ved ombygging til injection.

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 11. Mai 2012 09:36 
Avlogget
Rookie
Rookie

Grisetøfft prosjekt!

Mye gjenomførte og sjøl-laga detaljer på denna!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 11. Mai 2012 10:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Kjempe flott utført.

Har du noen vekt begrensninger på dette prosjektet ?

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 11. Mai 2012 11:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Vekten er et dilemma. Vil jo bygge så lett som mulig, men samtidig vridnings stabilt og trygt. Har f.eks valgt å legge inn litt bjelker bak og på sidene av sittebrønnen med tanke på sikkerhet og for å få et bra øvre feste for 3 punkts belter.

Radiator, innsug, vannpumpe, forgasser og hovedbremsesylinder er av aluminium. Dette trekker vekten ned noe. Samtidig er rammen bokset i hele lengden etter råd fra andre. Vet at mange bygger slike biler med boksing bare på fremste og bakre tredjedelen av ramma. Det trekker vekten opp. Har utstyrt bilen med "unødvendige ting" som vindusviskere, varmeapparat, sikkerhets belter, 60 amp batteri, 105 amp dynamo, el kjølevifter, cowl induction funksjon under panseret, resonnatorer med cross pipe i eksosanlegget, krengningshemmer foran, vinduer i herdet glass med el vindusheiser, sentrallås, radio. Alt dette trekker jo vekten opp i forhold til hva det "kunne" vært.

Har sprøytet innsiden på karosseriet med resonnansdempene middel for å slippe de tunge asfaltmattene, men mange sier asfaltmatter må til hvis man ikke skal bli gal i hodet etter en kjøretur.

For å stive av frontruten mest mulig, lagde jeg en ekstra profil inni ruterammen, dette har gjort ruta svært stiv, men også ganske tung. Pedalopphenget jeg lagde er nok noe overdimensjonert på visse punkter. Kunne spart inn noen kilo på det.

Jeg håper den havner under 1300 kg, men vet ikke.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 11. Mai 2012 20:00 
Avlogget
Get going
Get going

Hotrodder skrev:
Bilde

Har BT gått god for de festene til belterullene?

De brakettene kommer til å kjempe for livet sammen med deg i en kollisjon...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 12. Mai 2012 16:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ser ikke helt hvordan de brakettene skal svikte. Hvis du mener det som er messing/gullfarget på bildet, så er det en del av snella som igjen sitter skrudd fast med M10, grade 8 bolter. At de boltene slites av i lengderetninen seg jeg på svært urealistisk. Jeg har sett beltefester med samme boltdimensjon hvor bolten står i single shear posisjon, som er langt svakere enn slik jeg har plassert den.

Brakettene er sveist fast på den loddrette bjelken. Originalt sitter disse snellene montert i gulvet. Det er baksetebelter, og gulvet på donorbilen er ganske høyt bak passasjerene.

Er det noe du ville gjort anderledes?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 12. Mai 2012 19:23 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

eneste jeg ville ha gjort anderledes, måtte være en tverbjelke, som snellene er boltet fast i.
men det er din bil, du bestemmer!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 12. Mai 2012 20:46 
Avlogget
Get going
Get going

Hotrodder skrev:
Ser ikke helt hvordan de brakettene skal svikte. Hvis du mener det som er messing/gullfarget på bildet, så er det en del av snella som igjen sitter skrudd fast med M10, grade 8 bolter. At de boltene slites av i lengderetninen seg jeg på svært urealistisk. Jeg har sett beltefester med samme boltdimensjon hvor bolten står i single shear posisjon, som er langt svakere enn slik jeg har plassert den.

Brakettene er sveist fast på den loddrette bjelken. Originalt sitter disse snellene montert i gulvet. Det er baksetebelter, og gulvet på donorbilen er ganske høyt bak passasjerene.

Er det noe du ville gjort anderledes?

Bolten holder nok fint, er bare redd for at brakettløsninga di vil revne i sømmene under ekstrem belastning.

Det beste er å ha en tykk plate påsveist mutter på undersiden av karrosseriet, fortrinnsvis montert under noen forsterkninger i karrosseriet. Det var ihvertfall måten å gjøre det i handicap biler hos bilombyggerfirmaet jeg jobba for. På den måten vil belastninga spres over større område og ikke bare i 3 små sveisesømmer.

Du skal ha cred for å tørre å gå helt egne veier og at du gjennomfører egne løsninger :-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 12. Mai 2012 23:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg monterte baksete belter i originalfestene på en Chevrolet Astro '96 modell, som jeg bygget tilbake fra varevogn til personbil. Har også rustsveist japsebiler fra 80 tallet i bakskjermene, og det inkluderte ofte beltefestene for baksetepassasjerene.
Begge deler var adskillig spinklere enn festet jeg har laget nå, men takker for innspill, uansett.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 31  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support