AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 06:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Problem med bremsar.
InnleggSkrevet: Søn 15. Apr 2012 02:03 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 31. Mai 2010 12:33
Innlegg: 7
Henta bilen(64` Fleetwood) ut frå vinterlagring i går. No har eg nesten ikkje bremsekraft. Tek berre når pedalen er heilt inne. I tillegg oppfører handbrekket seg merkeleg. Når eg startar bilen, sprett brekket ut att. Og når motoren er i gong, er det ikkje mogleg og setta det på. Om motoren ikkje er i gong, går handbrekket både på og av utan problem.

Nokon som har ein viss peiling på kva som er gale? Kan problema med bremsen og handbrekket stamma frå same feil?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med bremsar.
InnleggSkrevet: Søn 15. Apr 2012 10:17 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
Grunnen til lav bremsepedale er ikke annet en luft i bremsesystemet dit. Så her må du lufte systemet dit. Om grunnen til luft i systemet kan være flere grunner. Alt fra dårlig luftet fra en tidligere jobb til dårlige tetninger.
Men det at parkbremsen ikke holder seg på kan jeg ikke si noe om da den er mekanisk i seg selv. Men har du en slik auto relees på handbremsen din. Kan jo være noe slikt som trøbler der.

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med bremsar.
InnleggSkrevet: Søn 15. Apr 2012 11:49 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 21. Feb 2011 14:05
Innlegg: 183
Bosted: Stokkøya og Trondheim
Er ikke helt enig her Terje, at det ikke kan være annet enn luft. Selv om det er fullt mulg er det etter min erfaring ganske sjelden 2 feil oppstår samtidig. Siden det er feil på handbrekket tipper jeg feilen ligger et sted i tromlene bak, hvis noe har skjedd der kan man få slakk og dermed lengre vandring, ergo må pedalen presses lengre inn for å ta opp slakken. Uansett ville jeg startet med å ta av alle tromler og sjekke. Dermed vil man se om det er feil med det mekaniske eller om det er lekkasje på noen av bremesylindrene, hvis luft kommer inn lekker det vanligvis bremseveske ut ;)

_________________
Så lenge det står FORD i grillen er jeg ikke så nøye på hvilken bil jeg har
Right now: `65 Mustang HT, 289 Twin Turbo 4spd MT - '01 F-250, 6,8 V10 - `71 17m Turnier RS 2,8 - `93 Taurus GL 3,8


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med bremsar.
InnleggSkrevet: Søn 15. Apr 2012 19:50 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
Valvmustang. Kan til en viss grad være ening med deg under en forudsetning. En menanisk del kan ikke få laget slakke av seg selv uten at den er i bruk. Så dermed skulle feilen ha vert der fra før. Med feil mener jeg bla. selvjusteringer bak ol.
At man kan få luft i bremsene er ikke noe uvanlig når en bil står over tid. Veldig ofte er luften der fra før i mange småe bobbler. Å når bilen blir stående så sammled disse seg å blir noen større. Da vil de utgjøre en mye bløtere pedal. Dette er ikke ukjent senarie etter bytte av eks. bremsepumpen hvor det har vært problem med lufting å bremsevsken er full av skumm etter trykkluftshjelp der beholder har gåd tom.

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med bremsar.
InnleggSkrevet: Søn 15. Apr 2012 23:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 21. Feb 2011 14:05
Innlegg: 183
Bosted: Stokkøya og Trondheim
Tja.... har vært ute for at bremsebelegg har løsnet under lagring (pga. rust) belegget kan dermed flytte seg til bunn eller topp av trommelen, dette vil gi lengre vandring og dypere pedal.
Om dette er nok til å gi så dyp pedal som beskrevet på denne bilmodellen er meg ukjent, men det vil nok lage litt krøll for både fot og håndbrems :P
Er nok enig med deg at luft/lekkasje er en sannsynlig synder, uansett med en slik bremsefeil må bremsesystemet sjekkes før videre bruk.
Ville bare poengtere at det kunne være flere årsaker til slike symptomer ;)

_________________
Så lenge det står FORD i grillen er jeg ikke så nøye på hvilken bil jeg har
Right now: `65 Mustang HT, 289 Twin Turbo 4spd MT - '01 F-250, 6,8 V10 - `71 17m Turnier RS 2,8 - `93 Taurus GL 3,8


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med bremsar.
InnleggSkrevet: Man 16. Apr 2012 00:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Bremsevæsken har sikkert rent ut en av hjulsylindrene. Er det væske igjen i beholderen?
Bryetern på rattstammen til vakuumutløseren på håndbremsen tuller seg nok.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med bremsar.
InnleggSkrevet: Man 16. Apr 2012 07:11 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 31. Mai 2010 12:33
Innlegg: 7
Takk for kjappe svar.
Terje: Veit ikkje heilt kva du meinar med auto release. Er ivertfall ein slags hendel ein trykkjer inn for å få handbrekket til å sleppa. Handbrekk er vel kanskje feil ord å bruka sidan det er venstrefoten eg set det på med:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med bremsar.
InnleggSkrevet: Man 16. Apr 2012 09:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
Mr Fleetwood skrev:
Takk for kjappe svar.
Terje: Veit ikkje heilt kva du meinar med auto release. Er ivertfall ein slags hendel ein trykkjer inn for å få handbrekket til å sleppa. Handbrekk er vel kanskje feil ord å bruka sidan det er venstrefoten eg set det på med:)


Jeg tenkte på om du hadde en slik vacum relees som løser ut brekket selv når du setter bilen i gir.

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med bremsar.
InnleggSkrevet: Man 16. Apr 2012 20:22 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 31. Mai 2010 12:33
Innlegg: 7
70ht skrev:
Mr Fleetwood skrev:
Takk for kjappe svar.
Terje: Veit ikkje heilt kva du meinar med auto release. Er ivertfall ein slags hendel ein trykkjer inn for å få handbrekket til å sleppa. Handbrekk er vel kanskje feil ord å bruka sidan det er venstrefoten eg set det på med:)


Jeg tenkte på om du hadde en slik vacum relees som løser ut brekket selv når du setter bilen i gir.

Terje :)


Då hadde eg nok alt visst om det. Bilen stod heller ikkje i gir.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med bremsar.
InnleggSkrevet: Tir 17. Apr 2012 00:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
64 Cadilllac har autorelease.Håndbremsen blir bare stående på i park

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med bremsar.
InnleggSkrevet: Ons 18. Apr 2012 06:29 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 31. Mai 2010 12:33
Innlegg: 7
v8power skrev:
64 Cadilllac har autorelease.Håndbremsen blir bare stående på i park


Den sprett av i park. Det som er problemet.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med bremsar.
InnleggSkrevet: Ons 18. Apr 2012 16:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
Da kan det være feil på utløseren som blir styrt av vackumbelgen. Dette ser du hvis du ser under dersen på parkbremspedalopphenget.

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med bremsar.
InnleggSkrevet: Ons 18. Apr 2012 17:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Kobl av slangen på parkbrake assembly

sjekk om du får vacum på slangen til rett tid.

Vist du får vacum til rett tid, er det sikkert styringa til dette vacum signale som e feil.
Du kan også prøve å se om du kan ta av vacum slangen å kun bruke den manuelt. er en løsning, fram til du har fikset problemet.
Vedlegg:
caddy.jpg
caddy.jpg [ 48.75 KiB | Vist 5347 ganger ]

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med bremsar.
InnleggSkrevet: Ons 18. Apr 2012 17:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Vedlegg:
merevacum.gif
merevacum.gif [ 55.82 KiB | Vist 5345 ganger ]



Som du skriver øverst, når motoren ikke er i gang, går handbrekken av og på uten problem.

Utløser du den manuelt da?
Jeg er 90% sikker på at du skal ha automatisk utløser, men dette er ofte koblet ut. så prøv å bøy deg ned å se om du kjenner igjen alle delene på tegningen og sjekk vacum og om du har det til riktig tid.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med bremsar.
InnleggSkrevet: Man 23. Apr 2012 20:34 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 31. Mai 2010 12:33
Innlegg: 7
grogei skrev:


Som du skriver øverst, når motoren ikke er i gang, går handbrekken av og på uten problem.

Utløser du den manuelt da?
Jeg er 90% sikker på at du skal ha automatisk utløser, men dette er ofte koblet ut. så prøv å bøy deg ned å se om du kjenner igjen alle delene på tegningen og sjekk vacum og om du har det til riktig tid.


Har løyst den ut manuelt dei føregåande åra. Først no den har byrja å løysa seg ut i Park. Inga katastrofe, men litt irriterande om eg må stogga i ein bakke.
Har vore på tur siste dagane. Difor fekk eg ikkje svart før no.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support