AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 13. Sep 2026 08:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 13. Apr 2012 12:38 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei.

Jeg går og vurderer am car nå som det blir garage og da plass til hobby bil. Jeg synest amerikanske muskelbiler er helt utrolig rå, men jeg har ingen erfaring med disse. Synest det ikke er helt rett å prøvekjøre på det private markedet bare for å se hvilken type bil jeg liker, så derfor slenger jeg ut denne med tanke på om noen her har et objektiv syn på undernevnte biler. Av de aktuelle bilene er alle like aktuelle trass forskjellig utseende og type (2/4 seter) men det er kvalitet og kjøreegenskaper jeg er ute etter. Om en av dem skiller seg ut på det betyr det mye.

1. Corvette 1969-72
2. Mustang Mack1 1969-73
3. Firebird Trans Am 1970-73
4. Firebird Trans Am 1979 Jubileumsmodellen

Håper noen har peiling på disse og kan komme med kommentar. Det er snakk om å kjøpe i så bra stand som mulig. Ikke oppussing.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 13. Apr 2012 19:53 
Avlogget
Rookie
Rookie

smaken er som baken:-)
Du må plukke den som DU syns er kulest, det viktigste for deg som ny i hobbyen? er nok å få tak i et så bra eksemplar som mulig , så du får maks glede ut av den.
Spare penger på å kjøpe en nedkjørt bil, kan bli trøblete og kjedelig.
Mitt forslag er Mustang 69- 70, ofte greit med et lite baksete, og dette er klassikere som jeg tror vil holde prisen, samt at det ser ut til å være et stort Mustangmiljø og godt med deler til en rimelig pris.
Om du bor på østlandet, så er det et Mustangmøte på tyrigrava i morgen? :-)
Lykke til!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 13. Apr 2012 20:36 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Som Romling skriver, så er mustangen nok den som vil være lettest å få tak i, og deler til.
men hvorfor ikke dra på et par treff, og slå av en prat med folk, som har biler du liker, hør om det er greit du sette dig inn, og prøver å sitte i den.
Kansje du kan få lov til å kjøre med en tur i den, eller rent faktisk sitte bak rattet å kjøre den.
nu vet jeg ikke noe om hvor du bor, men garantert, at det finns et treff i nærheten av dig.

Jan

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 13. Apr 2012 21:14 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Først:
Velkommen så mye til forumet!

Hvor i landet er du fra? Kanskje det er noen her inne som bor i nærheten av deg, som har en av biltypene du ser etter.

Hvilken prisklasse er det du sikter mot? Det kan være greit å vite.

Må det f.eks være en ekte Mach 1? Om ikke, er en klone rimeligere.

Alle de bilene du nevner har jo bra deletilgang. Det er jo en stor fordel, for selv om du kjøper en bil i tipp-topp stand, vil du før eller siden ha bruk for slitedeler.

Når det gjelder kjøreegenskaper:

Åssen årsklasse er du sjøl?

Om du kjøper en pre-71 modell, er det mere frihet å forbedre kjøreegenskapene. En 71 og senere må holdes strikt original, om den er importert på 30-års regel.
I den forbindelse må du være VELDIG obs på biler som er tatt inn til Norge men ikke er registrert.
Om den er modifisert (ja sågar har uoriginal farge), kan det bli en dyr affære å sette den tilbake til original. Om bilen er vist, men med mangler, skal dette være registrert hos biltilsynet.

Når det gjelder Corvette 3-generasjon, som er bla de du nevner, er det jo flust av de her i Norge.

Fordet om disse har glassfiberkaross, er det viktig å se etter rust også på disse. I ramma og i "birdcage'en" (og sikkert flere plasser). Birdcage, eller fugleburet, er stålkonstruksjonen rundt cocpiten.

Kvalitetsmessig er vel de bilene du nevner temmelig like (som nye biler)

Jeg aner jo ikke om du allerede er klar over disse tingene. Men greit å nevne det, just in case.

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 13. Apr 2012 21:35 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Når det gjelder kjøregenskaper,så vil nok Trans am fra syttitallet være de beste av de du nevner her.Både Corvetten og mustangen sliter her med gammeldags konstruksjon fra slutten av femti tallet.Men pene er de :D .

http://www.bangshift.com/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 13. Apr 2012 22:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Takk for tilbakemeldinger!

Ser det kommer noen spørsmål tilbake som jeg skal prøve å besvare.
Jeg bor ca 3 kvarter kjøring utenfor Bergen, så her er det vestlandsveier som gjelder. Jeg er selv 1975 mod og har ikke det store behovet for å kjøre som et svin, men det er jo altids gøy at det er litt krefter under panseret. Så betyr det jo litt også att du vet du har utgaven med den råeste motoren. For min del er det to ting som gjelder ved Amcar og det er klassisk design og lyden av V8. Hadde jeg vert ute etter ekstreme egenskaper hadde jeg nok siktet etter nyere biler og kanskje av Europeisk fabrikkant.

Ser Mustang er annbefalt her. For min del seiler 69 mod opp som favoritt av Mustangene. Når det gjelder alternativene (Corv, Trans og Must) så er det slik at en stund er det Corvette jeg synest er kulest, så kan det skifte til Trans am eller Mustang. Det er liksom en syklus det der. Så jeg har konkludert med at det må bli den første av disse jeg kommer over som har den rette fargen og er i god stand, så sant det ikke kommer noen advarsler her på forumet på en av modellene om elendig kvalitet eller kjøreegenskaper. Du slipper jo karosserirust på Corvetten, men jeg har forstått att lakken sprekker lett??? så da er jo den fordelen borte??, men så har jo den delt bak aksel som må da være en fordel??

Prisklassen vil ligge på 200-300 000. For meg er mest mulig original viktig og i jo bedre stand dess bedre. Tingen er att jeg først må bygge garage. Jeg har nettopp skutt ut og det skal graves og diverse dill dall, så det blir ingen bil i år, men bil blir det og jeg tror det lønner seg å være ute i god tid med å sondere terrenget og lage seg et bilde på hva som finnes der ute. Har funnet en forhandler i USA (Flemmings Ultimate Garage) som seller disse, i noe som ser ut til å være i god stand, så alternativet finnes jo om ikke den rette dukker opp her hjemme.

Konklusion: Skjønner jeg dere riktig så er det ikke den enorme forskjellen i kjøregenskaper og kvalitet. Velg den du har lyst på?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 13. Apr 2012 22:48 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Eirik skrev:
Takk for tilbakemeldinger!

Konklusion: Skjønner jeg dere riktig så er det ikke den enorme forskjellen i kjøregenskaper og kvalitet. Velg den du har lyst på?

Trans am ligger ett par hakk over Corvette og mustang her på kjøregenskaper..faktisk bra til å være en gammel bil.Men de må jo være i orden da..ikke no slakke og lignende.

Uansett hadde jeg villet prøvekjørt først..hvis du trives bak rattet,er det stor sannsynlighet for at du vil bruke bilen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 14. Apr 2012 10:08 
Avlogget
Rookie
Rookie

Blazerteam: Trans am ligger ett par hakk over Corvette og mustang her på kjøregenskaper..faktisk bra til å være en gammel bil.Men de må jo være i orden da..ikke no slakke og lignende.

Tenker du da jubileumsmodellen, 79 mod, eller Trans Am generelt feks 1971 mod?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 14. Apr 2012 10:25 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Eirik skrev:
Blazerteam: Trans am ligger ett par hakk over Corvette og mustang her på kjøregenskaper..faktisk bra til å være en gammel bil.Men de må jo være i orden da..ikke no slakke og lignende.

Tenker du da jubileumsmodellen, 79 mod, eller Trans Am generelt feks 1971 mod?

Alle Trans ams fra syttitallet,har samme understell med litt forskjellige diametre på stabstag og stivhet i fjærer..de tidlige årsmodellene er lettere enn de sene,så der får man litt gratis kjøreglede...og de tidlige årsmodellene har kraftigere motorer..ikke noe minus det heller.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 14. Apr 2012 15:11 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ikke helt ukjente John DeLorean jobbet for Pontiac på den tiden, og basert på sine erfaringer fra Europeisk sportsvognracing forbedret han Pontiac og først og fremst Transam som i utgangspunktet var basert på Chevrolet Camaro.

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 14. Apr 2012 20:06 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Når det gjelder Veteranbiler er det tre ting som gjelder: Design,Sjel,Motor og derfor Mustang Mack1 1970 :mrgreen:

Hadde heller investert i en 1967 Shelby GT500 Eleanor, hvis man har råd

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 14. Apr 2012 22:28 
Avlogget
Rookie
Rookie

julebrus skrev:
Når det gjelder Veteranbiler er det tre ting som gjelder: Design,Sjel,Motor og derfor Mustang Mack1 1970 :mrgreen:

Ja 70 mod er fin den, men jeg synest at 69 ser litt sintere ut og litt mer detaljert med luftinntak på siden osv. Uansett. Smak kan ikke diskuteres. Den du liker altid den fineste for deg!!!

67 Shelby. Den vil nok havne over limiten så det holder tenker jeg. Jeg kommer ikke til å gå for noe oppussing. Her skal det være på stell.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 15. Apr 2012 00:17 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Eirik skrev:
julebrus skrev:

Ja 70 mod er fin den, men jeg synest at 69 ser litt sintere ut og litt mer detaljert med luftinntak på siden osv. Uansett. Smak kan ikke diskuteres. Den du liker altid den fineste for deg!!!

67 Shelby. Den vil nok havne over limiten så det holder tenker jeg. Jeg kommer ikke til å gå for noe oppussing. Her skal det være på stell.

Det beste er å velge den bilen man selv liker best 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 15. Apr 2012 05:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Alle dissa bilene du nevner kan du få til å ligge klistra på veien. Med bolt on mods. Husk, 70-talls utgavene av amerikansk går ofte ikke så veldig bra stock. Men ofte er motor heldigvis bytta og oppgardert. Stol ikke på selger ift hvor mye hk som er. Mange som tror de har 300hk og i realiteten er det ikke mer enn 200.. Prøvekjør og gi full gass. Blir du ikke redd går den for dårlig.

Tror du vil få mest krutt for penga med Corvette med bigblock minimum 454, gjerne 496 el større. Kjøp en bil som har bb, med edelbrock innsug (performer, rpm el airgap) og headers. Det er ganske vanlig og ålreit å slippe å leite etter headers som passer. Legg ti tusen i motor i å få rett kam og bra topper og fin komp. Noen gamle jerntopper flower ganske bra stock og vokser på trær i statene. Legg så 40 lapper i understell og bremser. Si du kjøper en fin Corvette som ser sånn ut som du vil ha den til 200, så lander du på ca 50-60+ og har en ferdig og rå bil til 260, 500hk og ligger klistra til veien. Med riktig tuning får du den til å gå rundt 1,5-2 liter på mila.

Sist endret av rokkern den Søn 15. Apr 2012 14:55, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 15. Apr 2012 09:45 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Se etter biler med big block, det er stor forskjell i torque. Det er morsommere og kjøre en bil med skyv.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet