AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 25. Aug 2026 01:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 06. Apr 2012 02:47 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Har eit par spørsmål angående grunning og lakkering.
Holder for tiden på med eit ganske så stort prosjekt hjemme i min lille garasje.
En 1978 Pontiac Trans am som skal total-restaureres. Dette krever da litt sveisearbeid og en del sandblåsing for
å få rent det ene og det andre. Dere kan lese om prosjektet på viewtopic.php?f=3&t=19343

Uansett, så har jeg ikke noen svær eller oppvarmet garasje. Neiiida, er ikke så heldig nei. Og bor heller ikke i strøk der temperaturene stiger over 10 grader før midt på sommeren omtrent. Følest vertfall slik ut.

Så har studert en del tråder her inne angående lakkering. Må si meg veldig fornøyd med Bead-Lock sine forklaringer på lakkering. Virkelig godt forklart og er enkelt og forstå.

Er mulig jeg starter en diskusjon her nå men trenger litt innspill da jeg ikke har startet med bart metall før.

Etter sandblåsing er vel syre-grunning etterfulgt av 2K fyller en god start??
Nå snakker jeg om ikke synlige plasser som selve skallet på bilen. Under dørken og under bilen. Innsiden av skjermer,paneler osv osv.

Hvordan er det med temperaturer angående syregrunning og fyller (primer)???...Vet dette med lakk og herder og tynner. treig eller rask tynner osv,
men lurte på om det går greitt og grunne desse "usynlige plassene" selv i kaldt vær ute??
Regner med at jeg må gå over hele bilen på "utsiden" etter alt er montert igjen og deretter finslipe/sparkle osv før jeg sender bilen til lakkering eller kansje gjør det selv ute om sommeren :-)

Eit annet spørsmål som jeg også har stilt under mitt prosjekt er hvordan jeg faktisk skal gå frem fra scratch.
Min tankegang er som følger:
1. Strippe bilen helt.

2: Sveise og skifte ut det som trengst av karosseriplater

3: Sandblåse det hele

4: Grunning (syre,fyller osv)

5: Sliping og annen preparasjon (sparkling,klossepussing osv)

6: Lakk

Gjerne kom med kommentarer og innspill for som sagt er dette første gangen jeg tar på meg eit prosjekt fra scratch :-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 06. Apr 2012 10:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ja du tenker riktigt med sandblåsing, syregrunne og så fyller/slipegrunning.
Men desverre så er dette temperaur avhengige produkter, så det er ikke så lurt å bruke når det er for kaldt.
Herdingen skjer kjemisk, og herderen har en nedre grense på rundt _12-13 grader, er det under denne temperaturen så risikerer man at heredern slutter og virke, og da blir det som å sprøyte produktene uten å tilsette herder, og har herdeprosessen sluttet, så er det ikke mulig å starte den igjen.
Sparkel er også temperatur avhengig.
Og det er heller ikke bra å legge på sparkel eller lakkprodukter på en bil som er kald, for er stålet/bilen for kald når du legger på sparkel, grunning, lakk etc, så risikererer du at du får et kondens sjikt mellom bilen og produktene, får du det mellom stål og sparkel, grunning o.l så blir det rustdannelse, og også om du får det mellom grunnings sjikt og lakk, så risikerer du blære dannelse i lakken når bilen blir oppvarmet

MyGallery

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 06. Apr 2012 13:36 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Kjekt å høre at jeg ikke er helt på villspor vertfall når det gjelder framgansgsmåten.
Men litt mindre kjekt å høre det med temperaturer. Er litt synd når jeg ikke har noen slags oppvarming i min lille garasje.
Har faktisk vurderte å kjøpe meg en byggtørker eller lignende for å få opp litt temperaturen. Skal vel ikke rare greiene til før jeg får noen grader i en 25 kvadrats garasje.

Fekk eit lite tips en gang når det gjaldt kalde temperaturer ved lakking. Og det var å varme opp garasjen en god stund før lakkering slik at stålet blir noenlunde varmt.
Deretter trille bilen utendørs for så å lakkere bilen. Deretter trille bilen tilbake igjen i garasjen for mere varme (herding).
Er vel kansje litt greitt dette med tanke på bruk av en byggtørker eller andre apparater som kan være til fare for selve gassen av lakkeringen.

Eit annet spørsmål jeg har. Jeg har en 1987 Camaro som jeg også driver å skruer litt på, og såg i går kveld at det var noen små flekker under bilen spesielt i karrosseriskjøter og lignende at det var noe overflate rust. Noen gode midler som kan smøres på her uten noe temperaturkrav???
Har hørt mye positivt om Brunox. Ellers har jeg selfølgelig Wurth sin Rustomvandler (melka). Den vet jeg har fungert meget bra, men regner med at en bør
ha eit lite lag med noe utenpå melka, så noen forslag her til noe som ikke er så temperaturavhengig??

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 07. Apr 2012 22:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

du MÅ HA over 10-12 grader...

lite eller ingenting som blir bra når det kaldere... #-o

Brunox skal du holde deg unna, det er bare ett luremiddel... :mrgreen:
Passer på mors jernrekkverk ute i hagen... =D>

Så du får nok vente til sommeren kommer, eller bruke ett års bilpenger på å isolere garasjen,,,

Hjelper lite å Varme bilen om det er 0-5 grader ut, da er stålet iskaldt iløpet av noen minutter...
Men ja, romstemp. lakk og lakksprøyte gir bedre resulater enn iskald lakk og sprøyte...

Stifter du opp plast i rommet du er i får du nok opp varmen litt... =D>

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Apr 2012 03:53 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:
du MÅ HA over 10-12 grader...

lite eller ingenting som blir bra når det kaldere... #-o

Brunox skal du holde deg unna, det er bare ett luremiddel... :mrgreen:
Passer på mors jernrekkverk ute i hagen... =D>

Så du får nok vente til sommeren kommer, eller bruke ett års bilpenger på å isolere garasjen,,,

Hjelper lite å Varme bilen om det er 0-5 grader ut, da er stålet iskaldt iløpet av noen minutter...
Men ja, romstemp. lakk og lakksprøyte gir bedre resulater enn iskald lakk og sprøyte...

Stifter du opp plast i rommet du er i får du nok opp varmen litt... =D>

Kjekt å høre respons av Bead-Lock selv. Har følgt med en del på dine tråder tidligere og studert dine forklaringer på dette med grunning og lakkering.
Ganske lett og forstå egentli :D

Det som egentlig på en måte irriterer meg litt er at når jeg driver med småskruing på min Camaro på undersiden kommer ofte noen rifter og diverse lakkskader når man skruer og styrer på. Da skulle det vært noen vidundermiddel som man lett kunne smøre på eller spraye på selv om det var -5 grader ute eller +10 grader...Men dette er vel i den ideelle verdenen. :lol:

Tror rett å slett at en byggtørker er tingen for mitt bruk. Denne gir lett en 10 - 20 grader i min lille garasje på 4,5 X 6 meter store garasje (lakkboks :D )

Ellers kan jeg selfølgeli prøve på noe plastikk som Bead-Lock foreslår. Tror dette kan være til god hjelp på varmen. Skal nok ikke store varmekilden til før jeg får vertall 10 grader i en så liten garasje :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Apr 2012 10:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

en vanlig 3 kw el varmer vil funke om det er noe isolering der..

En varmekanon som skal stå å brenne der mens du lakker?...
flammer og lakktynnertåke... det er vel ikke det smarteste?? :mrgreen: [-o<

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Apr 2012 11:00 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:

Gir udtrykket "flammelakkering" en helt ny betydning! hehe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Apr 2012 13:33 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:
en vanlig 3 kw el varmer vil funke om det er noe isolering der..

En varmekanon som skal stå å brenne der mens du lakker?...

Har veldig lite sikringer i hus som takler en 3kw el-vifte desverre. Har heller ingen isolasjon i garasjen men kan selfølgeli prøve med litt plast rundt omkring..skal ikke så mye til for å få opp temperaturen tror jeg.

Når jeg snakker om varmekanon så tenkte jeg mer for å varme opp selve lokalet og stålet i bilen for deretter og slå av selfølgeli mens jeg lakker :lol: ... Så slå den på igjen for selve "herdingen"...Men er selfølgeli ikke ideelt på noen måte.

Skulle ønske jeg hadde en skikkelig lakkboks. Eller mer som eit skikkelig verksted med lakkboks tilgjengelig.
Har vel noe i fremtidsplanene men er ikke realisert enda :-)
Pappa Wolf skrev:
Bead-lock skrev:

Gir udtrykket "flammelakkering" en helt ny betydning! hehe

Hehehehe, så absolutt :-)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester