AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 14. Nov 2025 10:00

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 262 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 21. Mar 2012 03:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 21. Mar 2012 02:18
Innlegg: 221
Bosted: Jæren
Hei, og velkommen til prosjekttråden min. Det hele startet som en spørsmålstråd, som etterhvert førte til kjøp.

Det ligger mye bilder på side 2.
Mine planer.;

- Ny girkasse (Får en th700 som har gått 105.000 siden overhaling etter påsken)
- Rustfjerning og rust sveising.
- Flytting av skiltplasering
- Få tak i deksel til resservehjulet.
- Et par små ting innvendig.
- Nye dører. (Pga rust)
- En skikkelig service
- Omlakkering. (Usikker på farge)
- Kjøpe, og montere;
* Bugshield
* Laksetrapper
* Bumperguides
* Lys i gangster cap
* Nye stigbrett, med lys
* Starcraft lippe, med tåkelys
* Cd-spiller med ryggekamera.

Det er vell hovedplanene.



Hei.
Først av alt ønsker jeg å nevne at dette er mitt første innleg her. Har riktignok lest litt fra tid til en annen. Er da ca 20år man. Bosatt på Jæren. Rogaland. Har fått interessen min for amerikansk etter min far som har hatt noen "Starcrafter" og noen Grand Voyager opp igjenom tidene. Kjører idag noe uamerikansk som en Kia. Type sportage. Som er påkostet sinnsyke summer, uten at jeg skal gå inn på dette nå.

Saken er vertfall det at jeg har en g20 bensin på lur.
En 1984 modell (snart veteran :) ) som iflg eier skal ha en 350 5,7 Bensin motor.
En Th-700 girkasse som bare går i revers. (Som må byttes).

Intreøret på denne var veldig fint. Har ikke bilder på det. Men har et par bilder av utsiden.
Litt sveising må till. Typisk et hull rundt bakfangeren på høyre siden. Som skal være vanlig.

Når jeg sjekka opp reg nr så sto det 5.0 liter, og ikke 5,7 som eieren sa.
Så jeg trenger litt hjelp til å sjekke opp dette.

Står typisk "motorkoden" en plass synlig på disse?
Virker girkasse symptomene kjente ut for denne kassen?
Hva slags kasser passer til 350 eller denne 5.0l motoren.

Så litt under den. var ikke så værst. Men skal litt grundigere tilverks en dag i uka.


Ser litt sliten ut.

Bilde

Bilde

"
Trenger;
Ny girkasse
Nye fremdører (Rust bak speil)
Ny skyvedør (Rust langs nedre kant)
Eu-Kontroll (Utført for ca 2 år siden)
Årsavgift
Skilt
Litt rustsveising. (Karoseri)

Det var det jeg kom frem til.

Ps: Var ikke lett å vite hvor denne tråden skulle plasseres. Flytt den gjerne vis den er blitt feilplassert.

:)

Takk på forhånd

_________________
1984 Chevrolet G20 305/TH700
1989 Chevrolet G20 350 TBI/TH700

Vær glad at noen kjører skikkelige biler. Det blir bedre tempraturer av slik! =)


Sist endret av dj-vega den Tor 30. Mai 2013 15:37, endret 3 ganger.

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Mar 2012 07:50 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 04. Mai 2009 07:20
Innlegg: 304
Bosted: Porsgrunn
motornr. står foran på motoren, rett under den ene toppen.
Hvis ikke den er byttet noen gang så er det nok en 5,0 l. altså en 305.
Da er det altfor lite hk, bare masse bensinforbruk og et renseanlegg som er bare noe tull.
Luft som blåser inn i eksosmanifoldene.
forslag fra en som har holdt på med dette i snart 40 år: Styr unna ! Her trengs motor, kasse og sikkert mye mer.
for tiden er det masse billige Amcars tilsalgs på nettet. Styr unna rust. Kjøp en veteran med low miles, så får du det "sutalaust" i mange år...
Tommy

_________________
1966 Buick Electra 225 Convertible
1971 Chevrolet C10 fleetside 350/350/12
2000 Ford "Big Foot" Power Stroke V8 RV
1997 Tahoe
http://cadillac.abcblogg.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Mar 2012 00:13 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 21. Mar 2012 02:18
Innlegg: 221
Bosted: Jæren
Hei igjen.

Tusen takk for responsen.
Regner med at jeg klarer å finne motornummer når jeg ligger under bilen?
Årsaken til at jeg lyst på akkuratt denne, er at jeg kjenner eieren. Og den er snart veteran samt klasse b.

Nå har ikke jeg byttet kasse på en slik før. eller girkasse i hele tatt.
Har skrudd en god del etter vert. Men finnes det en "how to" på bytte kasse? Noe som er viktig å huske på?

Igjen Takk :) :P

_________________
1984 Chevrolet G20 305/TH700
1989 Chevrolet G20 350 TBI/TH700

Vær glad at noen kjører skikkelige biler. Det blir bedre tempraturer av slik! =)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Mar 2012 00:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 21. Feb 2011 14:05
Innlegg: 183
Bosted: Stokkøya og Trondheim
Jeg tror nok du må kikke fra oversiden ;)
nummeret er slått inn foran toppen på høyre (passasjer) siden, se bilde jeg fant på nett 8)
Vedlegg:
EngineCodepartialVIN.jpg
EngineCodepartialVIN.jpg [ 39.01 KiB | Vist 10865 ganger ]

_________________
Så lenge det står FORD i grillen er jeg ikke så nøye på hvilken bil jeg har
Right now: `65 Mustang HT, 289 Twin Turbo 4spd MT - '01 F-250, 6,8 V10 - `71 17m Turnier RS 2,8 - `93 Taurus GL 3,8


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Mar 2012 00:32 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 21. Mar 2012 02:18
Innlegg: 221
Bosted: Jæren
Valvmustang skrev:
Jeg tror nok du må kikke fra oversiden ;)
nummeret er slått inn foran toppen på høyre (passasjer) siden, se bilde jeg fant på nett 8)


Så kult, avbildet motor er en 427 vis jeg leser det riktig?

Takk for tipset :) :P

_________________
1984 Chevrolet G20 305/TH700
1989 Chevrolet G20 350 TBI/TH700

Vær glad at noen kjører skikkelige biler. Det blir bedre tempraturer av slik! =)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Mar 2012 00:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Hehe, du er nok ikke så heldig. komplisert å dekode disse motorene.
Jeg hadde ikke stusset på å gå igang med denne bilen hvis du har arbeidslyst og mulighet.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Mar 2012 01:04 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 21. Mar 2012 02:18
Innlegg: 221
Bosted: Jæren
v8power skrev:
Hehe, du er nok ikke så heldig. komplisert å dekode disse motorene.
Jeg hadde ikke stusset på å gå igang med denne bilen hvis du har arbeidslyst og mulighet.


Hehe ok. Hvordan skal man dekode den da?
Jeg skal sjekke opp resten av undersiden. Samt å få motorkoden.
Så ringer jeg et verkstedet den var inne på sist gang ifht eu kontroll. greit å vite va mangellappen var.

=D>

_________________
1984 Chevrolet G20 305/TH700
1989 Chevrolet G20 350 TBI/TH700

Vær glad at noen kjører skikkelige biler. Det blir bedre tempraturer av slik! =)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Mar 2012 08:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 26. Jul 2007 20:59
Innlegg: 153
Det der kan være enten 327 fra 65-68 eller 350 fra 69 iflg motorkode. Du bruker de to siste bokstavene for å definere type motor samt evnt kryss referanse via støpekoden på førersiden bak for å finne riktig "motorfamilie" og noenlunde modell
Se link:
http://www.nastyz28.com/gm-chevy-codes/ ... ffix-5.php

_________________
1969 Camaro pro-touring
1967 Camaro
1951 Chevy stepside


"Every good woman knows that a man has to have his toys.
If he doesn't, he finds something else to play with...
and that thing usually has breasts...:-)"


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Mar 2012 19:55 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 21. Mar 2012 02:18
Innlegg: 221
Bosted: Jæren
Hei.

Fikk nå brekftet via eieren. Som hadde funnet ut at det var 305 motor som sto i.
Tanker slår meg. Denne bilen var veldig kjekk innvendig, og jeg tror med innsats så vil det kunne bli en bra bil.

Men Hvor mye rust rundt om kring, og andre ting er akseptabelt på denne bilen?
Prisklasse under 10k.

_________________
1984 Chevrolet G20 305/TH700
1989 Chevrolet G20 350 TBI/TH700

Vær glad at noen kjører skikkelige biler. Det blir bedre tempraturer av slik! =)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Mar 2012 09:25 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 21. Mar 2012 02:18
Innlegg: 221
Bosted: Jæren
Har fått tak i eu-kontroll seddel. fra to år siden. Da var den sist inne.

- Bremserør bak + klamring. (skal være fikset)
- over 25% på en bremseskive
- Fjernlysbryter ingen dårlig virkning
- lys (Resservehjulet står montert på, og delvis blokkerer for lyset)

Får det på papir senere idag. Men dette virka jo ganske OK ut.

_________________
1984 Chevrolet G20 305/TH700
1989 Chevrolet G20 350 TBI/TH700

Vær glad at noen kjører skikkelige biler. Det blir bedre tempraturer av slik! =)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Mar 2012 10:19 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7249
Bosted: Åsa
har den stått i to år, er det ny kontroll uansett, og har den stått uten å være rørt, så er det sikkert at noe har gått i stykker, i mellomtiden!

Men det er bare å gå igang, hehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Mar 2012 10:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2577
Bosted: Tromsø
Lys er jo det enkleste... Det er ingen krav om at det skal være reservehjul på bilen... ;)
Hvis du ser på de fleste "nyere" 4x4 med reservehjul på bakluka så ser du at det er montert "euro-lys" nede i støtfangeren, og lyktene oppe i skjermene er bare til ryggelys.

Og helt klart, hvis bilen har stått i 2 år så har den stått mer sund...

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Mar 2012 11:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 21. Mar 2012 02:18
Innlegg: 221
Bosted: Jæren
Hei igjen.

Ja, det er klart, sikkert noe mer som trenger en fiks.
Men greit å få litt informasjon om hva som er gale. eller var.

:D

Og, da gjenstår det å sjekke mer på undersiden, se hvordan den ser ut i forhold til rust og slik. Men det jeg har sitt sålangt har vert bra.

Noen spesielt, som bør sjekkest ut?

_________________
1984 Chevrolet G20 305/TH700
1989 Chevrolet G20 350 TBI/TH700

Vær glad at noen kjører skikkelige biler. Det blir bedre tempraturer av slik! =)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Mar 2012 12:04 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7249
Bosted: Åsa
ta med dig en skrutrekker, jekk, støttebukker, og en god lommelykt.
jekk opp bilen, inn med støttebukke, og krabb ind under bilen, og start med at pirke med skrutrekkeren!
Kanaler, oven på rammen, bensintank, alle bærepunkter, hjørnene bak, ser du rust, pirk, ser du kun rustfarge, på tektylen, pirk endda mere.
Ta gjerne et kamera med ind under bilen, og ta bilder av alt, hukommelsen er sikkert bra, men du husker garantert ikke alt, du ser på.
Ha gjerne en magnet med, og sjekk om det er mye sparkel på bilen, (Sitter magneten ikke, eller dårligt fast, er det sparkel bak lakken!)
Det beste hadde vert, om du kunne få bilen på en løftebukk, og helt opp, så du kan få sjekket på alt, uten å måtte ligge på ryggen! hehe.
Et annet tip, er å ha med fettsprøyten, gi hele forstillingen en tur, og sjekk osse det gamle fettet, som tyter ut, ser ut! lekker det vann, er det utskiftning med een gang, er fettet svart og kommer med een gang, er det greit, da har den i det minste vært smurt!
tar det laaang tid og mange pumpeslag, før fettet kommer, har den vært tørkjørt, og skal byttes.
er et trick, som koster dig 50 spenn, men sparer dig for timers frustrasjon, og uheldige oplevelser, og gir dig en indikasjon på hvor mye jobb forstillingen krever!

god fornøyelse

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Mar 2012 12:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 21. Mar 2012 02:18
Innlegg: 221
Bosted: Jæren
Hei Pappa Wolf.

Tusen Takk for råd og tips.

Skal gjøre dette. Setter veldig pris på dette :)
Skal ta bilder. Kan gjerne poste dem her :)

Igjen, tusen takk !

_________________
1984 Chevrolet G20 305/TH700
1989 Chevrolet G20 350 TBI/TH700

Vær glad at noen kjører skikkelige biler. Det blir bedre tempraturer av slik! =)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 262 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support