AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 06:57

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1969 pontiac firebird
InnleggSkrevet: Tor 15. Mar 2012 20:51 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
en punktsandblåser, vil sikkert ikke være noen dum ide!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1969 pontiac firebird
InnleggSkrevet: Tor 15. Mar 2012 22:00 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 30. Sep 2008 18:55
Innlegg: 166
Bosted: selje sogn og fj
pappa wolf : ja kan vere lurt og ta ein med når ein først er der, har bare ein liten 250l/min kompressor, men skal kjøpe med ein, skal legge ut flere bilder etter hvert her,finner jo hele tiden mye som må utbedres, men har godt med pågangsmot så sluttresultatet skal bli bra tenker jeg :)
er det noen som erfaring med 2k syregrunning evt biltema sin? evt fyller og slike ting dem har .


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1969 pontiac firebird
InnleggSkrevet: Tor 15. Mar 2012 22:16 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
eneste erfaringen jeg har med lakken fra biltema, er at den ikke holder mål!
Sist jeg lakket noe med den, sprak malingen, ved minus 10 grader!!
Ikke pent i det hele tatt!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1969 pontiac firebird
InnleggSkrevet: Tor 15. Mar 2012 22:48 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 30. Sep 2008 18:55
Innlegg: 166
Bosted: selje sogn og fj
ja da kan det vere like godt og kjøpe det eg treng av grinninger og lakk på nett eller den lokale lakkverkstedet. skal få lagt opp nye bilder i løpet av helgen, har masse sveisearbeid foran meg :) får hente gass over helga:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1969 pontiac firebird
InnleggSkrevet: Fre 16. Mar 2012 08:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2578
Bosted: Tromsø
Hvis du leser på boksene fra biltema så står det ofte at de MÅ kombineres med biltema lakk, dvs at hvis du skal lakkere over/ flikke litt i ettertid kan du ikke bruke noe annet...

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1969 pontiac firebird
InnleggSkrevet: Fre 16. Mar 2012 09:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
gunnar328 skrev:
ja da kan det vere like godt og kjøpe det eg treng av grinninger og lakk på nett eller den lokale lakkverkstedet. skal få lagt opp nye bilder i løpet av helgen, har masse sveisearbeid foran meg :) får hente gass over helga:)


Om det er disse som har lakkverkstedet som til slutt skal lakke bilen din, så kjøp for all del produkter av de, eventuelt fra deres levrandør, sånn at du får skikkelige varer som passer sammen... =D>

Biltemalakk skal man holde seg LANGT UNNA, samme med den DRITEN som heter HAGMANS... #-o


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1969 pontiac firebird
InnleggSkrevet: Fre 16. Mar 2012 09:58 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 30. Sep 2008 18:55
Innlegg: 166
Bosted: selje sogn og fj
tar hintet gutter skal halde meg unna biltema sine lakk saker hehe skal få kjøpt det som eg treng hos den lokale lakk sjappa,
får kjøpt noe verktøy og div pussegreier i dag:) og ein pungtblåser:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1969 pontiac firebird
InnleggSkrevet: Fre 16. Mar 2012 22:58 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 30. Sep 2008 18:55
Innlegg: 166
Bosted: selje sogn og fj
ja dagen i dag gjekk bort i ein tur til førde og biltema,ble kjøpt inn div verktøy, som pungtsandblåser,liten vinkelhyler,kondensfilter,lakksprøyte,motortralle,2 skrukrakker,trillebord m/kaffi/øl halder ,masse 1mm kappskiver og ein hele masse mere som var nyttig, flott og ha med seg konemor på tur og handle da hu er hakket villere hehe enn meg når det gjeld bilutstyr og amcar :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1969 pontiac firebird
InnleggSkrevet: Tir 20. Mar 2012 00:18 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 28. Feb 2012 01:58
Innlegg: 10
jajjaja kjem seg då. Berre og gje ein lyd vist du trenge hjelp ;)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1969 pontiac firebird
InnleggSkrevet: Fre 11. Mai 2012 16:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 30. Sep 2008 18:55
Innlegg: 166
Bosted: selje sogn og fj
drev på nettet og søkte litt innspirasjon og syntest dette var flott :) meget fin 69 bird dette:)

http://www.bosquerecords.com/#!__mr-gl1-res


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1969 pontiac firebird
InnleggSkrevet: Ons 24. Okt 2012 20:05 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 30. Sep 2008 18:55
Innlegg: 166
Bosted: selje sogn og fj
hei , lurte på om noen som vet ka som børr gjøres rundt viduer forran og bak for og få tynne nedfelte lister rundt dem? skal ikke ha store lister rundr vinuene,ble litt i tvil om ka måte som var lettest da eg har sett slike biler som har fjernet desse metall listene . takker for svar :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1969 pontiac firebird
InnleggSkrevet: Tor 25. Okt 2012 14:54 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 30. Sep 2008 18:55
Innlegg: 166
Bosted: selje sogn og fj
slik uten utenpåliggende lister,noen som har gjort dette selv?


Vedlegg:
bak.jpg
bak.jpg [ 58.11 KiB | Vist 5580 ganger ]
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1969 pontiac firebird
InnleggSkrevet: Tor 25. Okt 2012 17:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
Jeg regner med at det du mener med listene, er at du får en mykere overgang mellom ruta og karossen

Det kalles "flush fit" eller "flush mounting" på engelsk. Det enkleste er å kjøpe ruter som er laget litt større enn de originale.
Det er ett firma som lager slike for 1-gen Firebird/Camaro, og det er disse her: http://www.classicautoglassinnovations.com/

Skal ikke stikke under en stol at disse er MYE dyrere enn de vanlige rutene.

Ellers er et triks å minimere gapet mellom ruta og ramma, ved å sveise inn en bit hele veien rundt, samt å heve ruta noe opp.
Vær obs på at sjansen er større for at ruta da kan sprekke, ettersom den ikke har så mye plass å flexe på, når det er bevegelse i karosseriet.

På nye biler kan man se at det som regel er et lite åpenrom mellom rute/kaross for å gi plass å flexe på.

Om noen vet om andre, rimeligere måter, er jeg også interessert i å vite det, da jeg skal kjøre samme stil på min. Min tanke var rett og slett svartlakkerte lister..

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1969 pontiac firebird
InnleggSkrevet: Tor 25. Okt 2012 18:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 30. Sep 2008 18:55
Innlegg: 166
Bosted: selje sogn og fj
Nitro66 skrev:
Jeg regner med at det du mener med listene, er at du får en mykere overgang mellom ruta og karossen

Det kalles "flush fit" eller "flush mounting" på engelsk. Det enkleste er å kjøpe ruter som er laget litt større enn de originale.
Det er ett firma som lager slike for 1-gen Firebird/Camaro, og det er disse her: http://www.classicautoglassinnovations.com/

Skal ikke stikke under en stol at disse er MYE dyrere enn de vanlige rutene.

Ellers er et triks å minimere gapet mellom ruta og ramma, ved å sveise inn en bit hele veien rundt, samt å heve ruta noe opp.
Vær obs på at sjansen er større for at ruta da kan sprekke, ettersom den ikke har så mye plass å flexe på, når det er bevegelse i karosseriet.

På nye biler kan man se at det som regel er et lite åpenrom mellom rute/kaross for å gi plass å flexe på.

Om noen vet om andre, rimeligere måter, er jeg også interessert i å vite det, da jeg skal kjøre samme stil på min. Min tanke var rett og slett svartlakkerte lister..




joda var det eg tenkte ,har lyst og ha bilen så ren som overhode muligt,skal ikke ha lister på bilen ,var tenkt og sveise ein kant under vindu men hadde håpet det var ein annan måte ,bilen blir uten lister og døthandtak og ikke fanger bak, eneste er skiltet bak eg ikke er sikker på enda korleis plasere , vill bare ha det slik at det holder og ein ikke får problemer med det om noen år. takker så mye for svar:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1969 pontiac firebird
InnleggSkrevet: Tor 25. Okt 2012 21:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
Tankpåfyllinga er vel bak skiltet på din, som det er på min Camaro?

Her er en løsning (Camaro da, men samme bilen egentlig):
http://detroitspeed.com/projects/avespi ... -pg-1.html

Tank og påfyllingslokk fra 67/68 som er brukt her. Selv syns jeg det er fint med fangeren som deler av hekken på en måte. Fangerne på den i linken er modifisert så de blir mere i ett med resten.

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support