AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 21. Aug 2026 01:57

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 31  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 12. Mar 2012 22:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Da begynner jeg å komme langt med dashboardet.
Var usikker på hvordan jeg skulle gripe an dette, og regnet med at det ville bli flere mislykkede forsøk og "om-starter". Derfor ville jeg ikke legge ut bilder underveis, men heller vente med det til resultatet beynte å ta form.

Jeg begynte med en 2 mm aluminiumsplate som jeg bøyde i en svak bueform med litt skarpere bøy ytterst på hver ende. Langs kanten på toppen skar jeg opp plata i "biter" på ca 20 mm. Disse bøyde jeg skarpt ca 90 grader fremover. Uttak for å gi plass til rattstangen gjorde jeg også.

Bilde

Hvordan fester man egentlig et dashboard??? Jeg valgte å gjøre det på denne måten ihvertfall. Prøvde å unngå utpregede "spisser" pekende bakover i tilfelle kollisjon...

Bilde

Første prøvemontering:

Bilde

Så skar jeg opp undersiden i "strimler" som jeg bøyde fremover for å gi en penere avslutning i bunnen. Ute mot sidene bøyde jeg litt mer enn på midten, slik at det ble litt smalere mot hver ende. Justerte dette litt frem og tilbake før jeg ble fornøyd.

Bilde

Helt nederst, der mellomrommet mellom "strimlene" var størst festet jeg med pop-nagler en langsgående stripe med stiv plast. Denne avstivet dashboardet veldig mye. Dessuten kan det festet stifter i plasten, slik at senere, når det hele skulle trekkes med skinn, ville det gå mye lettere.
Med denne plastplata nederst, samt mellomrom mellom aluminiums stripene og hodet på popnaglene stikkende opp, ble det mye kanter og "høydeforskjeller" ned mot kanten. Disse ujevnhetene glattet jeg over med Tec7 fyllmasse/lim. Det samme brukte jeg til å dekke over festeboltene som er skrudd fast fra fronten på aluminiumsplata. For ytterligere å jevne ut fronten, limte jeg på en skai matte før jeg begynte med salmaker arbeidet. Tok desverre ikke så mye bilder akkurat av dette.

Så begynte salmakerarbeidet.
Først limte jeg fast skinnet på forsiden.
Bilde

Deretter limte jeg, i en tynn stripe øverst, det skinnet som skulle bli pølsa øverst. Denne ble limt forside-mot-forside på det skinnet som allerede satt fast.

Bilde

Når skinnet satt fast i toppet, poppet jeg i tillegg på en aluminium stripe i hele dashordets lengde.
Oppå toppen poppet jeg fast en "hylle" av hardplast. Dette skulle avstive inni pølsa.

Det neste tok jeg desverre ikke bilder av, men jeg klipte ut tynne remser med polstring som jeg limte fast under "hylla". Tilslutt limte jeg en større bit med polstring hele veien fra under hylla, rundt foran og opp på oppsiden av hylla.

Etter at dette var gjort strekte jeg skinnet rundt foran og opp over hylla og polstringen, og helt frem til undersiden av hylla på baksiden av dashboardet. I og med at hylla er av plast gikk det greit å stifte fast skinnet tilslutt.

Et bilde fra baksiden før jeg begynte på "pølsa":

Bilde

Jeg fikk ikke nok strekk i skinnet til at pølsa og kunne gå i ett. Derfor måtte jeg inn med 2 trekanter ute på hver ende av dashboardet.

Bilde

Enden nede i høyre hjørne skal selvsagt pyntes på.

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 12. Mar 2012 22:46 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Blir kjempe bra dette Hotrodder :-)

i build my car to have fun, not to worry about fuel

old chevy's never die

HIGHWAYMEN car club of Norway

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 12. Mar 2012 23:20 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Flott, lage en diger kobberknapp til endestykket på dashen?
likte trekantene, gir struktur til hele dashen!

Jøsses, jeg kommer til å stjele mange av dine ideer! hehe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Mar 2012 22:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Takk takk! Og ideer er selvsagt til for å stjeles!

Har begynt på midtkonsollet. Det vil inneholde en tradisjonell radio på høykant pluss en hovedstrøm-bryter.
Laget stort sett på samme måte som jeg lagde dashboard på. 2 mm alu plate.
Selvsagt visste jeg det fra før, men jammen er aluminium lett ift stål!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

En kjapp test for å sjekke at det passer som planlagt:

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Mar 2012 17:56 
Avlogget
Get going
Get going

Veldi bra:) Og morsomt å sjå:) som vanleg:)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Mar 2012 22:18 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Et fint stykke arbeid! :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Mar 2012 22:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ser meget bra ut....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Mar 2012 22:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Etter at formen var klar, poppet jeg på en plaststrimle ute langs kanten for å stive av.
Før jeg limte på skinnet, limte jeg på et lag med skai, men brukte lim bare på fremsiden, ikke på sidene:
Bilde

Etterpå limte jeg på skinnet, også bare på fronten, Grunnen er at langs sidene måtte jeg strekke skinnet ganske mye før jeg stiftet det fast, for å få det til å ligge helt inntil den "svaie" formen. Det hadde jeg ikke greid dersom skinnet og skaien var limt fast. Hadde jeg limt fast skinnet og skaien på kantene ville også ujevnhetene som er det kommet mye tydeligere frem.
De to store hullene øverst er til diskanthøyttalerne som hører sammen med høyttalerne jeg ksal ha i dørene. Glemte å lage plass til disse tidligere. Vurderte å ta ut hull til de ute på hver sin kan av dashboardet også, men fant ut at midtkonsollet passet bedre.

Bilde

Bilde

Bilde

Og nå begynner det koselige: Å sette på plass all ”stasen”…!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Apr 2012 21:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Da kom resten endelig på plass. 8)
Blir ganske god på små-arbeid med vinkelsliperen...

Bilde

Radioen på midtkonsollen har jeg gitt et litt gammelt utseende ved å spraye sort-plasten sølv, og dyppe de sorte trykkknappene i epoxy og malt de eggeskall-hvite.
Under radioen er det en rød hovedstrømsbryter. De to små rundingene over radioen er diskanthøyttalere som hører sammen med høyttalerne som skal komme i dørene etterhvert.
Instrumentene er fra venstre mot høyre:
Speedometer - Turteller - Oljetrykksmåler med varsel lampe over - voltmeter med varsellampe - vanntemp med gul lampe som tennes når el.kjøleviftene går - drivstoffmåler- vakum måler - klokke - bredbånds lambdasonde.
Vakum måler og lambdasonde er veldig greie å ha ifm forgasserjustering.
De to bryterne i midten er for hhv hovedlys og varmeapparat vifte. Varsel lampene under klokkene er for blink, full-lys og håndbrekk.
Håndbrekklampa mangler foreløpig. Den er på vei i posten.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Sist endret av Hotrodder den Man 02. Apr 2012 23:00, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Apr 2012 22:02 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Imponert..!!!!!(-:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Apr 2012 22:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

cuda_karlos skrev:
Imponert..!!!!!(-:

x2!! Flott arbeid!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Apr 2012 23:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Takk takk! :wink:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 03. Apr 2012 11:19 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Nice!
ikk annet å si!!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 03. Apr 2012 13:47 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Skikkelig cockpit følelse, steintøft! =D>

1982 Cadillac Fleetwood Brougham
1987 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4 http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=18034
1988 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Apr 2012 21:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Da er jeg kommet godt i gang med tanken.
For at passasjerene i svigermor setet skal få plass til beina, må tanken være så flat som mulig. Universal tankmålerne har en begrensning på minimum 6 tommers høyde på tanken.

Fant først ut hvor lang og dyp den måtte være for å få et volum på rundt 40 liter med 6 tommers høyde. Jeg har plass til max 72 cm lengde, siden batteriet også står bak passasjersetet foran.

Når jeg hadde kontroll på målene lagde jeg en papp-mal av ønsket tverrsnitt, og brukte denne til å kontrollere at alt ble som planlagt når jeg begynte å bøye plata, som er 1,25 mm rustfritt stål.
Beholdt beskyttelsesplasten på mest mulig mens jeg jobbet, for å unngå altfor mange riper.

Her har jeg laget første bøyen. Papp-malen med ønsket tverrsnitt ligger til høyre.Jeg festet platen til arbeidsbenken med 2 tvinger og en 5 mm aluminiums strimle mellom. Selve bøyingen gjorde jeg med håndmakt:
Bilde

Her har jeg bøyd litt til:
Bilde

Her er den ferdig bøyd og punktsveist i sammenføyningen. Det som skal bli endene er også ferdige, men ikke festet ennå.
Bilde

Satte inn et skvalpeskott i midten:
Bilde

Etter at bildene ble tatt lagde jeg også et ”mini-skvalpeskott” akkurat rundt koblingen for utgående slange, pluss en ekstra kobling på toppen, i fall jeg trenger retur slange engang, pluss en ”roll over valve” sikkerhetsventil for lufting, påfyllingstut, og selvsagt uttak for tankmåleren. For sistnevnte sveiste jeg på en krave med muttrer på innsiden for å lette montering og demontering av tankmåler.
Glemte å ta bilder av det.

Nå er tanken sendt til helsveising med TIG hos en proff.

Noen mener at 1,25mm er for tynt, mens andre mener det er helt ok. For å motvirke at tanken blir stående i spenn mot et ujevnt underlag, har jeg laget en ramme i 3mm aluminium som tanken blir stående på. I tillegg legger jeg en tynn gummimatte mellom rammen og tanken, før alt stroppes fast i gulvet.

Bilde

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 31  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support