AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 06:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: forstillingsgeometri?
InnleggSkrevet: Fre 24. Feb 2012 20:04 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 14. Jun 2008 11:08
Innlegg: 336
Bosted: stadsbygd sør-trøndelag
etter å ha plukka ned hele forstillinga på capricen, sandblåst bærebruer,slipt ramme,lakker,satt i nye deler,osv,skal jeg nå begynne med å montere sammen.men lurer på om jeg har rotet det til med disse shimsene som skal brukes på øvre bærebruer for å justere vinkel.
er det noen metode for å justere dette på en grei måte,hjemme i garasje?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: forstillingsgeometri?
InnleggSkrevet: Fre 24. Feb 2012 22:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Desverre. er ikke det. så lenge du ikke har utstyr får å ta en forstillingskontroll

Såklart kan du måle å jokke med vater, men det blir bare tull.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: forstillingsgeometri?
InnleggSkrevet: Fre 24. Feb 2012 22:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Forstillingsgeometrien er totalt fucked på caprice uansett. Ville bare satt det inn sånn du tror det var og prøvd den. Trekker den til siden kan det skyldes for mye/for lite caster på en av sidene, så da kan du prøve å sette på noen flere shims på den ene sida.
ERr noen tommelfinger regler ift feks. dersom man har for mye caster vil den trekke for mye dit og vice versa. Beklager jeg husker ikke nøyaktig nok nå til å gjengi korrekt, men får du problemer kan du sende meg en pm skal jeg leite fram papirene.

Fullt mulig å gjøre dette skikkelig hjemme i garasjen. Men enkelt er det ikke.

Man må ha et sånn sett no ala det her:
http://www.modified.com/features/0711_s ... index.html
I tillegg trenger man to lange rettholker.

Under hjula må det vatres opp slik at bilen står helt rett.
Det må legges et par plater med avispapir imellom (eller lignende) slik at hjula får bevege seg fritt imot underlaget. Finnes noen prffe plater å sette hjula på men et par avispapir/plater skal fungere helt greit.

Caster og camber kan man justere med fastrax`en.
Spissinga justeres ved å måle avstanden mellom rettholkene, så måler man hvor langt hjulet er og måler deretter avstanden mellom rettholkene lenger foran. Nærmere bestemt, så langt foran som hjulet er langt.

Håper detta var litt forståelig.
Ikke umulig og litt artig å kunne, men litt styr også.

Ville aldri kosta på en caprice en forstillings justering selv. Hvis du ikke gidder å gjøre det ordentlig går det jo an å bruke et elektronisk vater og ihvertfall få camber sånn tålig på plass, og spissinga er jo ganske lett å få til. Så kan man bruke tommelfinger regler på caster ift hvis den trekker til siden.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: forstillingsgeometri?
InnleggSkrevet: Fre 24. Feb 2012 23:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Nesten som å banne i kirka. men bruker det selv. på biler som ikke er så stabil http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... oy-191302/

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: forstillingsgeometri?
InnleggSkrevet: Lør 25. Feb 2012 22:17 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 14. Jun 2008 11:08
Innlegg: 336
Bosted: stadsbygd sør-trøndelag
tusen takk for gode råd.monterte bærebruer i dag og ser ut til at hukomelsa virka da jeg satte på plass shimsa.ganske sikker på at det ble rett.men uansett skal jeg prøve meg på de metodene som er nevnt her.stang for å justere spissing har jeg og skaffe resten som er nevnt her,er jo ikke noe problem :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: forstillingsgeometri?
InnleggSkrevet: Man 27. Feb 2012 08:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
hot-chevy skrev:
tusen takk for gode råd.monterte bærebruer i dag og ser ut til at hukomelsa virka da jeg satte på plass shimsa.ganske sikker på at det ble rett.men uansett skal jeg prøve meg på de metodene som er nevnt her.stang for å justere spissing har jeg og skaffe resten som er nevnt her,er jo ikke noe problem :D



Hvorfor i all verden drive på hjemme ? Bommer du litt så sliter du dekka på null niks. Da sparte du mye.....

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support