AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 13. Sep 2026 08:53

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 6 prikker i sertifikatet ...
InnleggSkrevet: Man 16. Jan 2012 20:52 
Avlogget
Get going
Get going

En lærling på 19 kjørte i 78km/t i 60 sonen alene på veien klokken 02;00 på tørr vei. Ble tatt i fotoboks. Straff: 4200kr i bot, svir skikkelig. 6 prikker i sertifikatet. Håper han klarer å kjøre helt prikkfritt de neste 3 årene. To prikker til? Ja, da ryker jobben vil jeg tro siden han nå er kvalifisert til fimabil. Det hadde holdt med bota. Man trenger ikke rive fundamentet under ungdommen forde de tabber seg litt ut. Hvor mang kan med hånden på hjertet si at de aldri har hatt 20km for mye en gang eller to? Det verste av alt er at han bare skulle hjelpe en venn med å hente en bil siden vennen ikke kunne kjøre pga skade. :(

Keep cruising!!

Sist endret av cadyarild den Man 16. Jan 2012 23:22, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 16. Jan 2012 21:25 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

spiller ingen rolle hvor tid på døgnet det er. vet man at det er fotoboks så ta det med ro.

for litt over 3 år siden kjørte jeg i 130 i 60 sona forbi sivil bil. ble for kort målestrekning for å ta lappen fra meg så endte med at det sto 85 på bota og 2 prikker og 6500 i bot.

men å få 6 prikker for det er jo latterlig. ungdommen blir jo slakta når det gjelder prikksystemet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 16. Jan 2012 21:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det er nok sant at mange har kjørt for fort noen ganger (undertegnede inkludert), men når man gjør det tar man en kalkulert risiko. Når lærlingen du skriver om gjorde dette med vitende om at førerkort og jobben stod i fare ser jeg ingen gode unnskyldninger hvis han hadde mistet disse så lenge reglene er slik de er. Det er en kjennsgjerning at ungdom er utsatt for flere ulykker hvor høy fart er en viktig faktor så det er derfor reglene er slik de er. Hvorvidt straffeutmålingene er for strenge kan nok diskuteres i det vide og brede og personlig er jeg nok enig i at det ofte er urimelig. Men så lenge reglene er slik de er må man nok følge de eller ta konsekvensene hvis man bryter de.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 16. Jan 2012 22:16 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Da har jo prikksystemet virkning, da, viss denne unggutten kjører lovlig fra no og inntil prikkane blir sletta. :idea:

Eg kan gjerne ha sympati med guten, men fartsgrensene er no ein gang satt og dei varierer dessverre ikkje med skuletida eller tørre og våte veier, sjøl om ein mange ganger skulle ønskt det var sånn. :?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 16. Jan 2012 22:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Utgangspunktet er at hver overtredelse registreres med tre prikker. Enkelte lavere fartsovertredelser gir dog bare belastning med to prikker. Ferske sjåfører får dobbelt prikkbelastning de første to år.

derfor fikk han 6 og ikke 3 prikker. eller hadde han gjort noe mere galt?

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 17. Jan 2012 11:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Straffene for alt som har med trafikk å gjøre er helt hinsides i dette landet! Hverken mer eller mindre! I et "normalt" land hadde de ikke giddet å stoppe ham engang. Her blir det omtrent fengsel .
Her i Bergen kommer det i avisen når noen har kjørt i 114 kmt på en firefelts motorvei midt på natten! Helt utrolig. Du skal ikke lengre enn til Sverige så hadde det vært innforbi fartsgrensen.
Fartsgrensene er jo lavere nå mange steder enn det de var for 80 år siden dengang man kjørte på grusveier med T-Forder. I hele Hordaland er allle 90 soner forsvunnet. Og snart er 80 borte også. På hovedveien mellom feks Bergen Voss hvor trafikken gikk i 90 før er snittet nå under 70. Fartsgrensen er 70 halvparten av veien og folk kjører i 60 for sikkerhetskyld.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 17. Jan 2012 15:34 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

jamen dere da!!
I vet jo hvorfor fartsgrensen senkes hele tiden. Da slipper de og bruke penge på utbedringen av veien!!
er ikke mere end to år siden jeg blei stoppet, med 78 i en 70 sone, Fikk en kraftig advarsel, med trussel om påfølgende rettsak, og manglende førekort.
blei stoppet i danmark, samme uken, med 150, på motorvei, fik en advarsel, og beskjed på å sette farten litt ned!

bytt regjering, så vi kan få noen nye tullinger inn, noen med litegranne mere vett i toppen!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 17. Jan 2012 16:53 
Avlogget
Get going
Get going

Selve gjerningen og bryte trafikkreglene er helt klart selvforskyldt, men tror ikke det var poenget til cadyarild.
Konsekvensene for trafikkforseelser her til lands er horrible!! Bryter du de, så ja, da må man ta konsekvensen av sine gjerninger, men straff kontra gjerning henger ikke på greip.( i mange situasjoner).

Det er stor forskjell på 92 i 80 sone og 150 i 60 sone, sistnevnte finnes det ikke unnskyldning for...da er vel en solid konsekvens på sin plass. Det er lov og være uheldig, men samme feil om og om igjen.... :?: [-X
Men som Wolf sier, det er kun penger det er snakk om. Vi skylder på dårlige veier og vedlikehold, regjeringen løser "problemet" på billigste måte ved og senke fartsgrensen for og "redusere" trafikkuhell, mens kjøreforholdene blir bare verre og verre. De ser jo helst at vi ikke er på veiene med bilene, og for og vise sin forakt mot billistene gjemmer de seg bak miljøbløffer og "skremselspropaganda" i form av f.eks. nærmest useriøse straffer for trafikkforseelser, bompenger og avgifter......snart mister man vel lappen hvis man kveler bilen i et lyskryss #-o

Så jeg tror cadyarild ville poengtere de "harde" straffene av en forseelse som kanskje ikke er så "ille"

Uansett ....vi kommer ikke unna "spillereglene", og bryter vi de må vi bite i det sure eplet :twisted: :evil:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Jan 2012 18:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Latterlig høy bot og prikksystemet er alt for strengt. Hadde holdt lenge med en prikk pr overtredelse.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Jan 2012 22:02 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Skal man kjøre fortere enn fartsgrensene,må man være lur og ha flaks..

Er tryggest på vinteren..lite kontroller da.

Ellers er det jo en kjensgjerning at det snart er 1,5 million ansatte i stat og kommune..det koster pæng!!

http://www.bangshift.com/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Jan 2012 02:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hjelper godt å vite hvor bokser er, og ha et blikk i speilet. Er det ingen biler på veien er det heller ingen sivil biler på veien. Å kjøre etter forholdene og evne er viktige prinsipper å følge. Å følge fartsgrensene kan være livsfarlig for mange på glatt føre. Mens det på tørt føre en sommernatt kan være svært lite risiko i å gi klampen ikke bånn på en åpen vei :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Jan 2012 09:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Derfor synes jeg egentlig at det er helt kurrant at en 18-åring straffes dobbelt opp med antallet prikker. Når du har hatt lappen i 6mnd har du ikke evne til å vite hvordan en bil oppfører seg under forskjellige forhold. Egentlig synes jeg at det kunne være dobbelt opp i 60-soner og lavere også, da dette er bebygd strøk. Selv om det er sent på kvelden så er det mange lokale som er ute å går etter veiene på de merkeligste tidspunkter, både med og uten reflekser. Om du kjører i 108 i en 90-sone derimot, der er det ingen fortgjengere.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 23. Jan 2012 08:49 
Avlogget
Get going
Get going

Denne hendelsen skjedde ikke i tett befolket område. Men på E39. Og i bunn av en bakke.
Stedet er ofte nevnt som en fotoboks felle.
Det var på natta, uten annen trafikk, og gode kjøreforhold.
Dette har ingenting med å prøve ut bilens egenskaper. Der legger du egne ideer inn i hendelsen.
Det er mange tilfeller der en slik reaksjon kunne vert passende vil jeg tro.
Men ikke her. Hva ville en fått i andre land man naturlig sammenligner seg med? 500kr? 1000?
Her er en link til en lignende hendelse, en bevist hendelse men med en helt annen hastighet og uten konsekvenser
http://sport.aftenposten.no/sport/rally ... 221016.ece

Vis meg den sjåføren som ikke har vert over 18 km/t i en 60 sone bevist eller ubevist.

Keep cruising!!

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 25 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet