AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 14:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 31  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Søn 04. Des 2011 18:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Det neste blir en rat rod inspirert gearstang. En kompliserende faktor er at på T56 gearkassene er det elektrisk revers lockout.
Derfor vil jeg ha en bryter oppe på kula.
Mange velger å kjøre uten lockouten innkoblet, og kan da i prinsippet bomgeare til revers når som helst. Det er riktignok et ekstra "hakk" når stanga går i revers, men jeg liker ikke å kjøre med locouten åpen.
Jeg har alltid hatt sansen for pistol grip gearstengene fra Mopar. Kunne selvsagt kjøpt ferdige tre-lignende plastikk håndtak, men det blir litt for - plastikk. Håndtakene er også å få håndlagde i tre, men koster da gjerne 70-80 USD.
Dessuten vil jeg ha de i samme type tre som rattet, bjørk. Dermed er løsningen å lage de selv.
Trekubben er en vedkubbe jeg hogde for flere år siden, som jeg la til side med tanke på noe slikt som dette. Den har ligget og tørket oppe på loftet rett ved der pipa passerer ca 5-6 år.

Begynte med et flatjern som jeg kappet i riktig lengde og form. pluss et rør med 3 mm innvendig dim. Ytterdiameter på røret er lik tykkelsen på flatjernet.

Bilde

Så sveiste jeg røret fast langs kanten på flatjernet.

Bilde

Slipte vekk sveisen:

Bilde

Hulborret flatjernet, hulte ut toppen hvor pistol grip halvdelene skal være, lagde topp og bunn i metall for trehåndtakene, og begynte på håndtakene:

Bilde

Ene halvparten begynner å ta form:
Bilde

Samme halvparten ferdig pusset:

Bilde

Andre halvparten er mer komplisert, for her kommer knappen for revers lock out'en. Her begynner den å ta form:

Bilde

Når gearstanga er ferdig, blir ledningen til brytere ført opp via det tynne røret. Andre ledningen jordes i selve stanga.

Det neste nå blir litt finpussing før påføring av lakkbeis og epoxy, slik som på rattet.

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Sist endret av Hotrodder den Søn 04. Des 2011 22:38, endret 2 ganger.

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Søn 04. Des 2011 18:45 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 13. Apr 2006 08:33
Innlegg: 1362
Bosted: Tollnes , Skien
Snasent.. Stilig prosjekt du har gående der!

_________________
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Søn 04. Des 2011 23:59 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
jeg stjeler hver eneste ide, jeg kan komme avsted med! hehehe
flott jobba

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 05. Des 2011 00:39 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 01. Okt 2008 18:44
Innlegg: 478
Bosted: notodden city
den stanga var fin:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 05. Des 2011 02:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Kult!Ikke mangen som hadde giddet å legge ned så mye tid i en gearstang

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 05. Des 2011 16:23 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Ons 02. Feb 2011 16:33
Innlegg: 669
Bosted: Ørje
v8power skrev:
Kult!Ikke mangen som hadde giddet å legge ned så mye tid i en gearstang


Hehe der traff du midt i blink med meg. I belairn ble det til at jeg tok et Scaniagult armeringsjern og slipa/bora litt, så det gjør nytta si det :)

Men Hotrodder: Moro å se sånt som det her, blir utrolig rått :D =D>

_________________
4 doors no waiting

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 05. Des 2011 20:04 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Vel, det har noe med mine forestillinger om hvordan denne bilen skal bli: Jeg VIL ha en hulborret gearstang, den SKAL ha pistolgrep som på de gamle Mopar-bilene, og den SKAL ha knapp for den elektriske revers-lockouten.

Siden denne kombinasjonen ikke går å kjøpe, må jeg lage det sjøl.

Slik var det med pedalopphenget også.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 05. Des 2011 22:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Da var første lag med lakkbeis lagt på:

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 05. Des 2011 23:05 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 00:33
Innlegg: 5285
Bosted: Brønnøysund/Bosque County Tx
Har jo fulgt denne tråden siden begynnelsen og storkoser meg like mye hver gang jeg er innom :D

Har sansen for at du går dine egne veier og lager det meste selv , ser ut som du storkoser deg med det.

Her borte i Texas er det jo veldig mange strøkne rodder , men de aller fleste av de er bygd på verksted og eieren har gjort lite eller ingenting selv utenom å pøse ut en masse penger.

Personlig synes jeg det ligger lite "sjel" bak disse bilen og de fleste følger klokketro det som er "inn" for tiden.

Da er det mye mere spennede å finne blant rat rods og old school byggverk, da spessielt rat rod.

_________________
Per Arne Sund

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 06. Des 2011 01:38 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Ons 02. Feb 2011 16:33
Innlegg: 669
Bosted: Ørje
totally agree!! :)

_________________
4 doors no waiting

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 06. Des 2011 08:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Takker for masse positive tilbakemeldinger!
Jeg koser meg i garasjen, ja. :mrgreen:

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 06. Des 2011 15:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 02. Okt 2007 23:03
Innlegg: 253
Bosted: Batnfjordsøra
Helt enig med pontchief her. Dette blir knallbra. 8) 8) 8) 8)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 06. Des 2011 15:46 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 00:33
Innlegg: 5285
Bosted: Brønnøysund/Bosque County Tx
joast skrev:
Helt enig med pontchief her. Dette blir knallbra. 8) 8) 8) 8)



Ja, også har han stått på og kjørt sin egen stil hele veien,husker det var en del "forståsegpåere" på en del forum i begynnelsen, men det ble da stilt etterhvert :mrgreen:

_________________
Per Arne Sund

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 06. Des 2011 22:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Vel, det gjenstår jo å se om den funker, da...
Hender jeg får litt pessimistiske tanker...tenk om noe er skjevt? Tenk om gearkassa raser? Tenk om... osv osv.
Har selvsagt gjort mitt ytterste hele veien. Særlig på de grunnleggende tingene som retting av ramme, posisjonering av for/bakstilling osv. Men noen ganger er man rett og slett ikke dyktig nok.
Så jeg jubler ikke før den er på veien og funker bra i tillegg.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 06. Des 2011 22:47 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 12. Apr 2008 21:20
Innlegg: 232
Bosted: Hegra
Bra Hotrodder liker dette. Har forresten sett denne løsniga med bremsekraftforsterkeren før. Selvbygd?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 31  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support