Har en Sony Ericsson W810i fra 2006. Må få bytta til fancy telefon snart jeg og.
Har blitt mange timer med Cheva mekking nå i det siste. Er mye uventa smådrit som gjør at ting tar mye lenger tid enn det burde.
Men det er vel sånn det må være.
Bakakselen er slipt ned og malt. Har også fått nytt lokk og skruer.
Ville ikke ha skruer med løse skiver på lokket så jeg ringte litt rundt og prøvde å få tak i skruer med flange på.
Ringte først til Steinar Stolen og der fikk jeg bare et surt svar om at det hadde de ikke. Kunne få tak i, men det ville ta lang tid.
Så ringte jeg til Sarpsborg Motor og spurte. De hadde ikke, men han gjorde ltt research og fant ut at skruene til Chevy BB bunnpanne har samme lengde, gjenger og hode med flange. Det hadde de på lager. Jeg putter dem i en konvolutt med faktura, så har du dem i morgen sa han.
Og det hadde jeg gitt. God service. Liker dem
Ferdig slipt:

Lakk olje ut av små hull i punktsveisene der hvor røra går inn i diffhuset. Fikk det sveisa en gang, men så slipte jeg ned sveisene og da kom hullet fram igjen. Så jeg fyrte opp sveiseapparatet og sveisa for første gang i mitt liv. Greit å prøve seg på noe man ikke kan brenne hull i:

Ferdig malt, med nytt lokk.

Skruene til lokket:

Handla meg nye bolter til fjærfestene. Ble dyrt gitt. Skulle ha 20 skruer, 20 sprengskiver og 20 muttere.
Da jeg skulle skru på det siste festet fant jeg ut at jeg hadde bare fått 19 muttere. Sprengskivene begynte å sprike, så de kunne jeg ikke bruke

Skivene jeg hadde tenkt å bruke mellom skruene og fjærfestene var for tighte, så jeg måtte borre de opp fra 10mm til 11mm.
Var en jævla møkkajobb, Men hva skal man gjøre når man mangler ting på en søndag?

Fjærfester og nye fester til demperene på plass. Var kos å montere litt igjen, ikke bare ta av og slipe og male.
Noen som anelse om hvor hardt detta burde strammes? Er vel uansett greit å bruke momentnøkkel og få alt like stramt?

Fikk også bytta foringer i bladfjærene i dag. Fy faen, de satt godt. Nytta ikke å presse dem ut med hydraulisk presse. Vi bøyde bare bjelka vi brukte som mothold. Til slutt borra og brant vi ut gummien og brukte luftmeisel til å få ut hylsene.
Å få de nye på plass var ikke noe problem.
Caspar slår seg løs med luftmeiselen:

Sånn endte de gamle foringene opp:

Nå må fjærene slipes ned og males. Må også få tak i nye foringer til sjaklene. De jeg kjøpte på Sarpsborg Motor var for store.
Nye u bolter til akselen er på vei i posten. Er ikke lenge igjen før bakstillinga er på plass igjen.