AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 28. Aug 2026 07:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 16. Nov 2011 11:54 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Er i elektro-modus for tiden. Forbereder strekking av el. anlegg på rodden. Har kjøpt el. anlegg, men det står lite i instruksjonene om bruk av rele og hvordan man gjør ting i motor rommet når batteriet står i bagasjerommet.

Under panseret har jeg et såkalt oogha-horn og jeg har elektriske kjølevifter. Begge disse skal kobles via rele.
Når man kobler via et rele får man 2 plusskabler, ikke sant? En tynn en som styrer releet og en tykkere som forsyner hornet/viften med strøm.
Skal begge disse kablene ha sikring?
Skal begge disse kablene strekkes via sikringsbokens under dashbordet?

Siden batteriet er plassert i bagasjerommet, er strømkilden nede på startmotoren. Skal plusskablene for vifte og horn kobles ned dit? Det blir mange kabler på starteren..?
Eller skal jeg bruke en såkalt junction block f.eks på torpedoveggen, og samle plusskablene der?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Nov 2011 12:48 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Det hørtes i hvertfall logiskt ut å lage en "strøm terminal/junckion block" på feks torpedoveggen eller noe sånt syns jeg !

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Nov 2011 18:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Den tynne som styrer relet kan jeg ikke se for meg at trenger sikring. Leste en gang hvor mye strøm denne "signal"-kabelen trekker, og det var så godt som ingenting. At den skal overopphetes finner jeg lite trolig. Det var ikke noe jeg gjorde da jeg koblet inn reler.

Jeg kjøpte meg en type junction-block hos Thorshov Bilrek. med glassikringer i til min bil. Trakk kabel fra batteri til starter, og fra starter til junction-block. Herfra henter jeg ut alle strømkilder til alt på bilen. Fungerer ypperlig. På grunn av at jeg syntes to kabler på starteren var trangt nok, går dynamoledningen rett til batteriet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Nov 2011 19:28 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Sikringer burde alle kabler ha, i tilfelle kortslutning. (ødelagt kabel osv)

Styrestrømmen kan jo gjerne være en samlesikring på. en 10 A kan jo mate styrestrøm til alle releer, osv. Trenger ikke ne krets til hver.

Hovedstrømmen burde ha hver sin sikring, det kan jo med fordel lages en sikringsboks med mating fra starteren, og sikringsavganger til de forskjellige forbrukerne. (horn, vifte, lys, osv.)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Nov 2011 09:05 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Takker for mange gode svar.

Jeg har hørt at releet skal stå så nærme viften / hornet som mulig. Er det korrekt?
Vil det da si at mellom releet og hornet/viften blir det ingen sikring?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Nov 2011 09:55 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Releet fungerer som en strømbryter, når releet mister styrestrømmen sin "slipper" det(skrur av bryteren), og når du skrur på bryteren trekker det til. Det kan godt være den tynneste ledningen du har, for det går minimalt med strøm i den. Den eneste lasten til styrestrømmen er releet. Så når det snakkes om å sette inn et relee, menes det at du bruker det som tidligere var tilførselsstrøm som styrestrøm, og legger opp ny tilførsel fra batteri eller junction block, gjennom releet og til f.eks vifte, lys, etc. som er sikret. Den eneste fordelen jeg kan se ved å sette den i nærheten er at det blir lett å se hva releet er til.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Nov 2011 12:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Kan det gjøres sånn? Vær obs på at jeg kun har tegnet inn tilførsels strøm, Ikke styrestrøm til releene. Hovedstrømsbryteren er av typen med 6 poler, men jeg har tegnet inn kun batterikabelen. Har heller ikke tegnet inn jording.
Ledningen fra batteri frem til starter skal være tykkere enn de andre.

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Nov 2011 18:57 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Dette ser ut som en fin fin tegning, og burde fungere fint. Men jeg tenker at kanskje starteren burde trekke strøm rett fra batteriet, siden den bruker en del juice. I det minste legge den utenom junction-blocken for å avlaste den fra starterens drøye trekk.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Nov 2011 19:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Grunnen til at jeg gjorde det slik var at da slipper jeg unna med en tykk ledning ned på starteren. Med direkteforbindelse fra batteri til starter må jeg ha en ledning til. Fra starter og opp på junction blokka.
Men det kan godt hende ditt forslag er en bedre løsning.

Det blir en stor mengde releer dette... Har produksjons biler så mange releer?
I tillegg til de jeg har tegnet kommer det 2 stk for vindviskerne, 2 stk for varmeappratet og 1 for drivstoffpumpa. Er jo egentlig 2 for hovedlysene også. Burde kanskje hatt 2 for el vindusheisene også...?
I så fall blir det totalt 11 stk hvis jeg skal bruke releer på vindusheisene...!

Hver krets med rele krever i tillegg to sikringer: En for styrestrømmen fra bryter til rele og en for matestrømmen.
Gjør jeg ting unødvendig tungvint her nå, eller må dette til for å legge opp et robust og ikke minst sikkert el. anlegg?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Nov 2011 22:28 
Avlogget
Get going
Get going

Det er ikkje vanlig med rele på vinduvisker, varmeapperat og vinduheiser etc, men det er fritt valg.

Å bruke rele har fleire fordeler:
Mindre straum gjennom bryter og lengre levetid på den.
Tynnere lendninger til brytere, etc. under dashbord.
Mange biler brenner opp fordi hovedstraumen gir varmgang i lendinger under dashbord.
Hovedstraumen kan få kortare lendninger og mindre spenningsfall til forbruker.
lettare å få eit "ryddig" og driftsikkert el.nett etc, etc.

NB. bruk rele som tåler straumen som du skal koble inn.

På hovedlys og bensinpumpe bør du ha rele, fordi desse får dårligare funksjon ved spenningsfall.
Dårlige lys på grunn av lav spenning er eit større problem enn att vinduet går litt sakte. :lol:

Men hovedlys bør du dele på 2 sikringer for eksempel høgre og venstre side.
Tenk viss rele eller sikring ryker. :oops:

Korleis har du kontroll på om sikring til bremse og baklys er ok :?:
For eksempel kan du koble dei på samme sikring som sterio.

Du kan bruke ei sikring på hovedstraumen foran rele på dei store forbrukerane som lys, kjølevifter etc.
Styrestraumen trenger ikkje rele og her kan du slå sammen fleire funksjoner på ei sikring.

Bruk ledninger som er beregna for bil og viberasjoner (masse syltynne kordeler).
Viss du vil spare deg for framtidige problem ved eventuell feilsøking, bruker du fleire farger på ledninger.

Eg hjalp ein kompis med diverse el.problem i ein båt, alle ledninger var korte og fint opplagt.
Han var veldig stolt av det arbeidet som tidligare eigar hadde lagt ned her. :lol:
Men på grunn av desse korte lendningane, måtte vi klippe av massevis av ledninger for å klare å demontere instrument,brytere, etc. #-o

Lag eit korrekt koblingskjema og ha ein kopi av det i bilen.
Murphy lov: du får kunn problem når det regner og då er det dumt att orginalen vart ødelagt i regnet. :?

Det ikkje noke problem å skrive 100 sider om dette, men det har eg ikkje tid til. :wink:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Nov 2011 00:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg har kjøpt et ferdig lednings sett med rikelig med kretser. Tror derfor det skal gå greit med "de vanlige tingene" som f.eks baklys, blink osv osv.

Men i det settet er det dårlig med releer. På typisk amerikansk vis brukes nesten ingen releer.

Det er heller ikke vanlig å bruke vindusviske-bryteren på GM rattstammen, fordi den er så vanskelig å få til å virke sammen med universal visker motorer. Men det skal være mulig bl.a ved hjelp av 2 releer. I settet er det heller ikke tatt høyde for batteriplassering i bagasjerom.

Varmeapparatet har jeg tenkt å styre med en GM to trinns trekk-hovedlys-bryter. Tenkte kanskje det var lurt med rele da? Eller vil nettopp en amerikansk hovedlysbryter være såpass kraftig dimensjonert at den fint tåler strømmen som driver viften på varme apparatet?

På grunn av slike "avvik fra normalen" i instruksjonene til lednings nettet må jeg spørre & grave litt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Nov 2011 09:20 
Avlogget
Get going
Get going

[quote="Hotrodder"]

Men i det settet er det dårlig med releer. På typisk amerikansk vis brukes nesten ingen releer.

Har du noken begrunnelse for denne påstanden :?:

Å kombinere vinduvisker bryter med ein annen type viskermotor kan by på problemer.
Fordi ulike fabrikat kan ha forskjellige elektriske løysinger på parkfunksjon av visker etc.
Å bruke rele kan forenkle dette.

Har ikkje målt, men er rimelig sikker på att straumforbruket er større på varmapperat enn på lys.
Derfor vil ikkje lysbryter vere dimensjonert for dette og du MÅ bruke rele.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Nov 2011 14:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Mr Fox skrev:
Hotrodder skrev:

Har du noken begrunnelse for denne påstanden :?:

Har ingen annen begrunnelse enn hva jeg har fått høre på diverse bilverksteder, pluss den erfaringen jeg regner med alle som driver med amcar kjenner til: Hovedlysene selv på relativt nye amcars (f.eks 1996 modell Astroen jeg hadde) er ganske dårlige. Bygger man om kretsen med rele, merkes stor forskjell. Jeg vet at mange amcars er amatørmessig ombygget ved innførsel til landet, men rett meg om jeg tar feil: Det er vanligvis ikke rele på hovedlysene på amcars? Hovedstrømmen går gjennom bryteren?

Eller når man bygger om til halogenpærer, så blir det problemer med nærlys-bryteren i gulvet fordi denne kun tåler strømmen fra de dårlige standardpærene. Når man bygger om til halogenpærer øker spenningen mer enn bryteren tåler.
Dette siste gjelder muligens noe eldre biler?

Eller problemet jeg har hørt andre rod byggere har opplevd når de bruker el.vindusheiser fra en asiatisk/europeisk skrotbil. Bryterne til disse heisene er ofte laget for å funke sammen med rele, mens el opplegg for vindusheier på amcars ikke inkluderer rele. Dermed brenner man bryteren.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Nov 2011 00:21 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Hotrodder skrev:

Når man bygger om til halogenpærer øker spenningen mer enn bryteren tåler.
Dette siste gjelder muligens noe eldre biler?

Det er ikke spenningen(U) som øker, det er strømmen(I), da får vi watt P=UxI eller I=P/U
Siden spenningen er konstant er det hvor mange watt vifta/lyset trekker som bestemmer hvor mye strøm som går gjennom bryteren/ledningen, og da må det dimensjoneres deretter, eller sette inn et rele som avlaster bryteren.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 04. Des 2011 23:16 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Som gammel elektromann, skal man alltid ha sikringer på alle forbrukere, enten det er hovedstrøm eller styrestrøm. Det er også hensiktsmessig å legge opp kretsene med releer. Som en nevnte tidligere, ikke belast bryterene unødvendig.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet