AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 28. Aug 2026 06:35

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 15. Nov 2011 12:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Har funnet et koblingskjema på nettet som en vennlig sjel hadde lagt ut. Problemet er at han har brukt en viskermotor med 4 koblinger pluss jord. Min universal viskermotor har kun 3 pluss jord.

Tegning av min viskermotor (det fulgte ikke med bryter. Jeg har bare gjengitt tegningen slik den er i bruksanvisngen).

Bilde

Skjema jeg fant på nettet for kobling av viskermotor med 4 kontakter pluss jord mot GM visker-bryter:

Bilde

Jeg har prøvd å oversette den engelske teksten som hører til koblingsskjemaet, og den er slik:
Fra bryteren på rattstammen går det 3 ledninger:
Når bryteren er i ”off” posisjon er det ingen strøm i noen av ledningene.
Når bryteren er i ”low” posisjon, er det strøm i lilla og grå ledning.
Når bryteren er i ”fast” posisjon er det strøm kun i den sorte ledningen.
Løsningen er å bruke to releer (coil relays?):

-Når bryteren står i ”off” posisjon er ingen av releene på og ”park” ledningen på viskermotoren er forbundet med ledningen til ”fast”. Dermed vil viskerne gå til korrekt hvilestilling.

-Når bryteren står i ”low” posisjon går begge releene på:
Det høyre releet flytter sin midtre kontakt vekk fra ”park” ledningen og over til +V (batteri). Det venstre releet som også får strøm, flytter sin senter kontakt og skaper kontakt mellom +V og viskermotorens ”low” kontakt.

-Når bryteren flyttes til “high”, kuttes det venstre releet ut, og +V fra det høyre releet går til viskermotorens ”high” kontakt.

Som sagt er problemet mitt at jeg har samme bryter det her er snakk om, men en viskermotor som kun har 3 koblinger pluss jord.
På min viskermotor er det ingen egen ledning for "power". Setter jeg strøm på "fast" går de raskt, setter jeg strøm på Park, stopper de i korrekt posisjon, og setter jeg strøm på "slow" går de med normal hastighet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Des 2011 22:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

trodde det var konstant strøm på viskermotoren jeg , også jorder man med bryteren

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Des 2011 22:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

sikkert mange måter å gjøre det på avhengig av type motor og leverandør, tenker litt for mye på gamle gm viskermotorer jeg

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Des 2011 23:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Det vanlige på GM motorer er at de har pluss men får forskjellig jording gjennom bryteren. Er det visker til bil med skjulte viskere skal de jo "snu" og gå lengre ned enn det de gjør når de går vanlig.

Viskermotoren du har er av en enkel,vanlig type som man finner på masse gamle biler. Det er GM systemet som er spesielt og litt sært.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Des 2011 02:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Mye fram og tilbake her.

For å prøve å oppsummere. Motoren du har er jordet i huset og skal ha forskjellige + spenninger inn for å gå i de forskjellige hastighetene og å parkere. De fleste viskermotorer i verden er slik.
GM systemet er helt anderledes og derfor er det en utfordring å få det til å virke med GM visker bryter.De fleste GM biler jeg har vært borti jorder motoren gjennom bryteren.
Har du visker bryteren på dimme/blinklyshendelen? Er vel defor du helst vil bruke gmbryteren vil jeg tro.

Du skulle fått tak i et koblingsjema for visker bryteren din.Kansje er det mulig å pønske ut en måte å få det til å virke på uten releene i den andre tegningen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Des 2011 18:54 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

har el skema til en 1980 skylark, jeg kan skanne inn!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Des 2011 20:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg har fått laget en ny tegning som er tilpasset min motor med kun 3 koblinger. Har ikke fått testet oppsettet ennå, men håper å få gjort det i nærmeste fremtid.
Min motor har, som tegningen viser, jording til minus.

Bilde

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet