AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 30. Apr 2026 17:00

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Camaro Berlinetta 83mod
InnleggSkrevet: Lør 15. Okt 2011 09:50 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Hei folkens. Jeg sitter og kjeder meg, så tenkte jeg skulle legge ut en tråd om bilen min.

Jeg kjøpte denne camaroen i 2006, jeg var 21 år gammel og var fast bestemt på at jeg skulle ha meg en camaro.
Bilde
Bilde

Planen var egentlig å kjøpe en første generasjon, men siden disse ligger så ekstremt høyt i pris så måtte jeg droppe det.

Denne bilen ble brukt til Street Legal en stund før jeg kjøpte den. Når jeg endelig hentet bilen sto det en CSB 383 motor med ca 500-550hk i fronten.
Overgangen fra volvoen jeg hadde på den tiden var som natt og dag, og jeg turde nesten ikke gi full gass den første sesongen jeg kjørte camaroen. hehe.

Jeg var veldig blid og fornøyd med bilen og satte den i garasjen til vinterlagring.

Men som alle andre ting her i verden så har det gode en tendens til å snu om.
Året etter kjøpet gikk alt til helvete så å si. Først så gikk topp-pakningen på førersiden, så to uker etter gikk den andre siden (skiftet ikke begge på en gang som jeg burde).
Det viste seg det at toppene var ikke blitt skrudd fast ordntlig, og var klasket på motoren i full hast. Jeg hadde ikke særlig peiling på motorer på den tiden, jeg hadde nettopp begynt å få interessen for bil, så jeg måtte ty til endel hjelp av min far.
Det viste seg selvfølgelig at en gammel V8 er ganske simpel sånn egentlig da, heldigvis ;)

men det gikk kanskje en mnd til, og jeg mistet andre gir. en uke etter mistet jeg 3dje gir. Skjønner enda ikke hvorfor, siden kassen hadde mere enn nok olje. Så jeg sendte den til reperasjon.
Jeg fikk tilbake kassen, og satte den inn. Etter en kjøretur så mistet jeg girene igjen. helt utrolig. Så jeg kjøpte helt ny girkasse og byttet inn den gamle mot litt billigere pris.
Jeg kjøpte en 350 kasse med reversjert manuelt ventilhus, og denne funket utrolig bra. Veldig responsiv i giringen osv. Så jeg ble endelig fornøyd.
Resten av sesongen gikk helt greit, det var ikke mer enn småplukk som vi alle sammen som regel opplever.

Bilde

Neste år, altså 2008, begynte nedgangen. 3 stempel sprakk, sikkert pga tenningsbank eller noe (det er småe prikker overalt på stemplene).
Så jeg kjøpte nye stempel. Fikk sjekket toppene for skader hos folk som kan det og resten av året gikk helt greit.
I 2009 sprakk nok ett stempel, og jeg begynte å bli lei. Dette dro med seg den ene toppen, blokka, og en ventil.
Toppene ble sendt til reparasjon, og helt nytt stroker kit med smidde stempel (i standard størrelse) og helt ny 350 blokk ble kjøpt. Jeg skiftet også til større dyser i gasseren slik at bilen ikke skulle gå magert.
Jeg begynte å kjenne motoren litt nå, så jeg monterte alt dette selv, og fikk plassert motoren i bilen.
Det gikk hele tre uker, før en ventil knakk og havnet på høykant. Dette førte til knust topp, bøyd råde, ødelagt stempel, diger sprekk i sylindervegg på blokka osv osv osv.
Det viste seg at jeg hadde montert stemplene med ventilhullene FEIL VEI !! DOH! jaja, man lærer på sine feil.
her er et stk sprukket stempel:
Bilde

her er ventilen som sitter fast i stemplet:
Bilde

Jeg husker ikke så mye fra 2010, men det jeg husker er at jeg hadde fått igang bilen, og at hjulet på den ene roller-løfteren sprakk, og ødela kammen.
Jeg tok ut motoren igjen, og begynte å tenke på noe jeg burde gjort det første året jeg hadde bilen. Kjøpe ny motor.

Siden jeg er en veldig sta fyr, så ville jeg bygge motoren selv. Jeg føler at jeg trives best når jeg kjører noe jeg selv har bygd.
Så jeg fikk sendt blokka mi til reperasjon, og den fikk seg ny foring samt borring på .030
Nesten alt ble nytt, jeg handlet:
Edelbrock performer rpm innsug, AFR 1034 topper (195cc, 65cc kammer), Comp cams Kam (.525 løft 224 dur @ .050), Comp cams Roller rockers 1.6:1, moroso bunnpanne, Billet smidde stempel, billet stempelringer, comp cams roller løftere, pro-billet dynamo, 2400 stallspeed converter, aluradiator, kraftig el-vifte osv osv.
Gasseren er en Holley 750 dobbelpumper.

Noen bilder fra byggingen av motoren:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Jeg bygde denne motoren i slutten av 2010, og hadde den i bilen før sesongen var igang i år.
Jeg er veldig fornøyd med den, jeg har ikke hatt noe spesielt trøbbel hittil.
Det skal være ca 450hk i den, men motoren har mere drag enn den gamle.
Her idag står bilen i garasjen og venter på at jeg nok engang skal ta ut motoren. Desverre har den begynt å skrangle endel, hahah. Jeg regner med at det er oljeskjoldet som har løsnet siden motoren går som ei klokke, men vi får se når jeg har tatt opp motoren.
Vel... det var min historie om min humørsvingende 83 camaro. Nå skal dere ikke tro at jeg har negative følelser for denne bilen pga all dritten den har skapt. hehe, nei, denne bilen er så og si livet mitt :)

Her er noen bilder av bilen, fra gamle til nyest.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Og her er bilder av bilen den dag i dag:

Bilde
Bilde
dette er det siste bildet jeg har tatt, det er fra hot august nights i trondheim. Nylig sota vinduer og baklykter ;)
Bilde

jaja, im off. snakkes!

Sist endret av Burnie222 den Søn 16. Okt 2011 05:53, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Camaro Berlinetta 83mod
InnleggSkrevet: Lør 15. Okt 2011 10:10 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Flot historie og takk for presentasjonen.
litt sent kanskje, men velkommen ombord

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Okt 2011 11:33 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Grom Camaro!
Velkommen hit

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Okt 2011 14:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Hey, hey. Godt du ikke gav opp. Mangen hadde blitt drittlei og solgt driten etter et havari eller to.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Okt 2011 14:37 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Fet bil! Godt å høre at det ikke bare jeg som har en Cheva som motoren må mye ut og inn av 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Okt 2011 14:44 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Stilig denne.. Er mer en trans am fyr selv, men hadde ikke takket nei om noen kastet en slik etter meg.. eheh :D
Men de klistermerkene, få de av mann.. Ødelegger jo hele bilen jo..
(min mening da vel å merke..hehe)

Elelrs, så får du ha lykkee til i vinter, så får vi håpe 2012 blir et flott år med lite feil..
Har selv en bil til vinter fiksing så, håper på det samme jeg og.. hehe!

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Okt 2011 15:38 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

den skulle da hatt litt mere bakkekontakt foran vel? :lol:

ellers grom camaro! kjekke biler, som funker både rett frem og rundt en sving...! ble rent misunnelig jo! :shock:

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Okt 2011 16:23 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

takk for svar alle sammen :)

halvor skrev:
den skulle da hatt litt mere bakkekontakt foran vel? :lol:

ellers grom camaro! kjekke biler, som funker både rett frem og rundt en sving...! ble rent misunnelig jo! :shock:

ja, jeg har nye framfjærer som er fra en 86' Z28 som jeg skal montere. Vil tro den blir endel lavere foran med disse, siden jeg kjenner han som hadde fjærene før meg og jeg har sett dem på bilen hans ;)

The Cowboy skrev:
Stilig denne.. Er mer en trans am fyr selv, men hadde ikke takket nei om noen kastet en slik etter meg.. eheh :D
Men de klistermerkene, få de av mann.. Ødelegger jo hele bilen jo..
(min mening da vel å merke..hehe)

Elelrs, så får du ha lykkee til i vinter, så får vi håpe 2012 blir et flott år med lite feil..
Har selv en bil til vinter fiksing så, håper på det samme jeg og.. hehe!

TransAm'er er pene biler de også. :)
hehe, ja angående klistremerkene så er det din mening. Jeg liker faktisk at bilene har litt merker litt her og der, og digger "racecar" look på alle biler, uansett merke :)
Jeg tenker meg at det blir ordning på alt i vinter, og jeg vil tro at neste år blir det beste året hittil :D
alle delene i motoren harmonerer overens med hverandre, i forhold til før da det meste var kjøp ditt og kjøp datt for å få mest mulig krefter. hehehe
Jeg regner med du har en transam som skal fikses? hva som må gjøres med den da? :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Okt 2011 16:41 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Er nok ikke TA gitt.. Er en Dodge Mirada!
Er hovedsaklig fikse rusten, og prøve å få tetta den litt, slik at den ikke lekker så masse vann når himmelen føler for å fukte alt rundt seg...
Samt renske litt opp i elnette!! Ser ut som en spagetti western under dasjen og i motor rommet.. hehe :D

Ja og få på noe ny lakk da!!

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Okt 2011 06:00 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

The Cowboy skrev:
Er nok ikke TA gitt.. Er en Dodge Mirada!
Er hovedsaklig fikse rusten, og prøve å få tetta den litt, slik at den ikke lekker så masse vann når himmelen føler for å fukte alt rundt seg...
Samt renske litt opp i elnette!! Ser ut som en spagetti western under dasjen og i motor rommet.. hehe :D

Ja og få på noe ny lakk da!!

hehe okei :)
det kan være greit å få kjøre en tur uten å få følelsen av at man sitter i et badekar ja haha. :P
jeg hater å jobbe med elnett i biler, det er så inni granskauen til innviklet å tidskrevende å drive med, men må det gjøres, så må det gjøres.
Du får ha lykke til med Miradaen, de er ganske tøffe biler. :D

nemmen se her da, den her var jo råtøff, eller hva? hehehe ;)
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Okt 2011 16:30 
Avlogget
Get going
Get going

Velkommen ombord!
Jeg har nok sett bilen din ganske mange ganger, men du skriver ikke noe om vinterbiln din! Du får legge ut noen bilder av den også, hvis du fremdeles har den. Hørte du vurderte å selge den!

60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Okt 2011 18:25 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Airflow skrev:
Velkommen ombord!
Jeg har nok sett bilen din ganske mange ganger, men du skriver ikke noe om vinterbiln din! Du får legge ut noen bilder av den også, hvis du fremdeles har den. Hørte du vurderte å selge den!

hei der du :P

ja. haha ... "vinterbilen" min ja. ;)
jo, jeg la den ut til salgs for å se om noen var intressert, kunne trengt penga akkurat da, men ting ordnet seg.

Jeg har også en 84 Camaro Z28 HO, som jeg kjøpte i 2010.
Denne er nokså original, og har en lat 305 motor med max 200 hk hehe.
Det har ikke vært noe spesielt galt med denne i forhold til den sorte, det er bare et girkjølerør som har sprukket der det går inn på radiator, og litt dødgang på rattet.
Ellers er denne ganske så bensingjerrig og helt grei å kjøre... ganske kjedelig å kjøre egentlig.
Vi får se om jeg gjør noe med denne bilen, jeg har ett par 350 motorer liggende. Tenkte i grunn å sette sammen en snill motor ut av de gamle motordelene til den sorte. Men vi får se :)
Bilde
Bilde

Hvem er du da Airflow? hvor holder du til ettersom du har sett bilen mange ganger og viste om min andre? :o

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 17. Okt 2011 07:33 
Avlogget
Get going
Get going

Fint at du beholder den andre!
Robin Ramsø

60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 10. Feb 2012 04:04 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Airflow skrev:
Fint at du beholder den andre!
Robin Ramsø

Aha! Hei hei du :D
Litt i seneste laget på responsen kanskje xD

men men, skal bare med-dele at jeg har kjøpt meg ny girkasse nå, en 350 med manuelt hus.
Den gamle kassen er veldig upålitelig i andre gir.
Det er også en 350 med manuelt hus, men den hopper automatisk over andre gir og rett i 3dje.
under pådrag holder den seg i andre, men jeg kjenner at den slurer massevis mot slutten av giret på en måte.
Jeg har nå plagdes med dette andre giret i 3 år, har sendt kassen til to forskjellige folk som har kikket på den og skiftet diverse deler inni den.
Akkurat nå skal den ha full BM innmat tror jeg. Det eneste som ikke er blitt sett på er selve ventilhuset, kan det være noe feil der???
Hvis noen har noe erfaring som kan muligens hjelpe meg finne feilen hadde det vært kjempefint! Jeg har aldri åpnet eller vært borti en girkasse før, så jeg har ikke noe peiling på dem.

er det noen her som har en mekanisk roller kam til sbc350 som egner seg til gatebruk til en billig penge? Skal bygge meg en motor iløpet av sommeren, og mangler en kam :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Mai 2012 04:30 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Nye felger montert. Er ganske fornøyd med "looken" nå.

Bilde

Bilde

Bilde

Ellers er det lite nytt her i gården. Skal på vårmønstring på søndagen, så håper alle i Trondheims området vurderer å møte opp på city syd :D

Ellers så får alle ha en riktig god 17.mai!

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet