AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 27. Jul 2026 03:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 21. Sep 2011 12:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jeg har akkurat kjøpt en bruktbil, den var på EU kontroll i slutten av mars og det ble funnet en del feil som ble reparert, bilen har gått ca 500 mil totalt etter EU kontrollen.
Selgeren er ikke bilkyndig og jeg sjekket bilen tydligvis ikke godt nok, uansett to dager etter kjøpet fikk jeg sjekket bilen på bukk ( bilen ble kjøpt hos selger ca 100 mil fra der jeg bor og kjørt hjem) og fant feil på begge øvre bærekuler (8-10 mm slakk i overkant av dekket), gravrust på alle bremserør (ca 20 cm lengde fra caliper og opp ) og bremseskivene bak var opprustet og helt nedkjørte, selger opplyste om bremseskivene pga vibrasjoner.

Poenget er at ingen av feilene ovenfor var påvist under EU kontrollen, selger solgte bilen i god tro og jeg vil selvfølgelig ha dekket utgifter til reperasjon, har verkstedet som utførte EU kontrollen noe ansvar her ?

Tilstanden og alvorligheten på feilene ville ha gitt meg kjøreforbud hvis jeg hadde vist den hos biltilsynet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Sep 2011 13:01 
Avlogget
Get going
Get going

Kansje dette er et tilfelle der det er en kompis som har "utført" eu-kontrollen uten å ha sett på bilen ???

Velkjent problem at en bare kan betale litt penger , å på den måten kunne slippe å reparere bilen før salg .

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Sep 2011 13:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Tror ikke det, manglene som ble funnet ble reparert på ett annet verksted.

Jeg har snakket med verkstedet som utførte kontrollen og de skulle komme tilbake til meg når de har snakket med han som gjorde jobben.
De var forresten svært lite interessert i at jeg tok bilen til BT for en sjekk der, lurer på hvorfor...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Sep 2011 17:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Du kan nok ikke gå på verkstedet som utførte kontrollen og forlange feilene utbedret. Stikkprøver utført av bl.a NAF viser gang på gang at det er forskjeller på hva de finner på forskjellige verksteder, selv på den samme bilen. Men det du KAN gjøre er å melde verkstedet inn til Statens Vegvesen, da de tydeligvis ikke har gjort jobben sin, og følgelig kanskje burde fått inndratt sin mulighet til å gjennomføre PKK for en periode.

- eller så bruker du dette verkstedet til ALLE dine egne EU-kontroller fremover... :^o

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Sep 2011 18:43 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

AW-100 skrev:
Du kan nok ikke gå på verkstedet som utførte kontrollen og forlange feilene utbedret. Stikkprøver utført av bl.a NAF viser gang på gang at det er forskjeller på hva de finner på forskjellige verksteder, selv på den samme bilen. Men det du KAN gjøre er å melde verkstedet inn til Statens Vegvesen, da de tydeligvis ikke har gjort jobben sin, og følgelig kanskje burde fått inndratt sin mulighet til å gjennomføre PKK for en periode.

- eller så bruker du dette verkstedet til ALLE dine egne EU-kontroller fremover... :^o

Du kan jo også informere gjeldende verksted om at hvis de ikke utbedrer det som kan se ut som en kjøpt EU-kontroll, DA tar du den med til SV eller melder verkstedet.

Kanskje pipa får en annen låt?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Sep 2011 20:10 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Snakket med verkstedet igjen rett før stengetid og det kan se ut som det blir en løsning, får svar i morgen...

Har ellers tatt en ringerunde også til de som tok etterkontrollen og alle sa at i tilfeller som dette ville de dekke mesteparten av kostnadene ved reperasjonene som er nødvendige, om ikke annet for og vise at de er seriøse.. :D

Ellers så bekreftet tidligere eier det jeg har trodd hele tiden, var det noe galt med bilen ble den satt på verksted og reparert, det samme med feilene på EU kontrollene, han ble genuint forbanna og redd da jeg forklart hvor alvorlige feilene er blant annet fordi dette var bilen han kjørte ungene i....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Sep 2011 21:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Hvis bilen omtrent ikke har vært kjørt siden Mars er det ikke så rart om skivene er rustne.Men utslitte skal de jo ikke være. Kan ha vært fine i Mars.
Når det gjelder bremsrør skal de bare anmerkes hvis de er svekket av rust. Lett overflaterust skal ikke anmerkes. Her er det jo store rom for tolkninger .
Mangen verksteder som bare sjekker biler med mcpherson oppheng vet ikke hvordan kuler skal sjekkes på biler med "ordentlig" forstilling. Enkelte biler har toleranser fra fabrikanten på hva som godtas. Chevrolet Blazer er et eksempel på biler som ofte får anmerkninger på kuler som er langt innforbi fabrikkens tall.
Du er sikker på at det er øvre kuler og ikke hjullager det er slark i?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Sep 2011 21:55 
Avlogget
Get going
Get going

Vi kan forvente att eit verksted skal finne feil som er på bilen den dagen den er inne til kontroll.
Men kan vi forvente att verksted skal finne framtidige feil :?:

Bilen er kjørt 6000km etter kontroll og er det noken som veit korleis bærekuler og bremseskiver såg ut den dagen :?:
Kor fort rusten utvikler seg kan variere mykje, står bil i garage eller ute, kor ofte blir den vaska, etc. etc.

Dette er ikkje meint som kritikk av tidligere innlegg, berre litt tanker som eg slenger ut :lol:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 21. Sep 2011 22:16 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ok, Bare først siden jeg ikke er kjent her inne, litt om meg selv og bil.

Jeg kjøpte min første moped 12 år gammel,bil når jeg var 14 og har skrudd så lenge jeg kan huske, jeg eide ett bilverksted i flere år til jeg gikk lei og startet for ett av de større firmaene i norge som selger US deler til jeg flyttet til det glade vestland, jeg har mistet tellingen på US bilene jeg har eid og jeg har restaurert flere av dem.

Uansett i dette tilfelle er det ikke snakk om ett gåent hjullager eller overflate rust og dette er ikke noe som har skjedd på 5 måneder eller 5000 Km + 1000 km som jeg har lagt på bilen siden lørdag og bilen har vært i normal bruk siden EU kontrollen.

Jeg skal få lastet opp noen bilder i morgen så kan dere avgjøre selv :wink:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Sep 2011 09:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

- men uansett VIKTIG å ikke rette pekefingeren mot verkstedet som gjorde etterkontrollen, DE HAR GJORT ALT RETT og har kun sjekket det som var anmerket. De har ingen ansvar for å finne feil som burde vært oppdaget på EU-kontrollen. En etterkontroll er ikke en ny EU-kontroll.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Sep 2011 09:51 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det stemmer, de skal kun sjekke de feilene som er angitt på EU kontrollen, MEN de kan gi beskjed til tilsynet hvis de ser andre feil som burde vært oppdaget.
Om de gjør det er en helt annen sak, aldri enkelt og "tyste" på andre for de fleste av oss.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Sep 2011 14:19 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Overflaterust ?

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Sep 2011 00:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Feilene på en bil som det er 6 mnd og 5000 km siden var på EU-kontroll , har da INGENTING med EU kontrollen å gjøre...

At du handler en bil med skylapper for øynene og ikke sjekker bilen skikkelig føre du handler den er jo hvertfall ikke EU kontrollplassen sin skyld...

Her er det nok bare å bite i det sure eple og innse at dine år som mekanikker skulle gitt deg så stor erfaring at du burde vist hvordan bruksbiler er, og sjekket bilen skikkelig føre du fullførte handelen...

Å blande Vevesenet inn i denne saken er jo bare tull... [-X

ALLE i bilbransjen VET JO at en EU kontroll er ingen bruktbil "takst eller tilstandsrapport"

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Sep 2011 01:22 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det innlegget viser bare hvor lite du har greie på bil min venn. =D>

EU kontrollen er til for og ha en sikker standar på bilene som går på Norske/europeiske biler, de tre feilene som jeg viser til har ett lenger tidsperspektiv enn 6 måneder for og komme i den tilstanden de er og feilene er særdeles grove hva sikkerhet angår.

Hvis ikke du skjønner hvor alvorlig dette er og hvorfor tilsynet burde bli innblandet i denne saken har du særdeles liten forståelse for hva en EU kontroll egentlig er.

For bilverkstedet sin del kan det føre til at de mister retten til og utføre EU kontroller og den inntekten det måtte medføre og en ganske stor ripe i lakken for og si det sånn.
Men for bilføreren, som trodde han kjørte en sikker bil kunne konsekvensene blitt mye større, og det med tre unger i bilen, syns jeg ser overskriftene på den.... tror ikke det hadde vært den beste dagen i livet til han som utførte kontrollen...

Så vi får se hva som skjer...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Sep 2011 07:42 
Avlogget
Get going
Get going

Loffen68 skrev:
Det innlegget viser bare hvor lite du har greie på bil min venn. =D>

EU kontrollen er til for og ha en sikker standar på bilene som går på Norske/europeiske biler, de tre feilene som jeg viser til har ett lenger tidsperspektiv enn 6 måneder for og komme i den tilstanden de er og feilene er særdeles grove hva sikkerhet angår.

Hvis ikke du skjønner hvor alvorlig dette er og hvorfor tilsynet burde bli innblandet i denne saken har du særdeles liten forståelse for hva en EU kontroll egentlig er.

For bilverkstedet sin del kan det føre til at de mister retten til og utføre EU kontroller og den inntekten det måtte medføre og en ganske stor ripe i lakken for og si det sånn.
Men for bilføreren, som trodde han kjørte en sikker bil kunne konsekvensene blitt mye større, og det med tre unger i bilen, syns jeg ser overskriftene på den.... tror ikke det hadde vært den beste dagen i livet til han som utførte kontrollen...

Så vi får se hva som skjer...

Enig med deg i alt du skriver om denne "EU kontrollen"

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet