AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 21. Apr 2026 20:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Setebelteforlenger
InnleggSkrevet: Man 05. Sep 2011 20:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Etter lengre tids prosjektering fikk jeg presentert en løsning på setebelte i baksetet av et verksted i dag: Jeg må helt tilbake i det bakre hjørnet på karosseriet for å ha styrke nok til å montere 3-punktsbelte bak, da de store siderutene gjør taket for svakt. Da trenger jeg en "forlenger" til beltet som festes helt bak i hjørnet, som flytter opphengspunktet til beltet fremover mot baksetet. Muligens bare med et enkelt feste over baksetet, da styrken i en kollisjon må hentes helt bak. Vi konkluderte begge med at vi har sett noe slikt, på amerikanske vans muligens, men har ingen ide om hvor man får tak på noe slikt...

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Setebelteforlenger
InnleggSkrevet: Tir 06. Sep 2011 07:19 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Har ikke de gamle Volvo 240 stasjonsvognene et slik problem også? Har ikke de en stang av noe slag som går loddrett innenfor den lange sideruta?

Hva med å legge inn en langsgående bjelke på oppsiden av den lange ruta bak taktrekket, slik at kreftene ved en kollisjon fordeles over et lengre område?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 12. Sep 2011 18:12 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

eller montere innvendig veltebøyle!
da har du både styrket taket, og funnet en plass å montere belter!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 13. Sep 2011 09:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Innvendige veltebøyler/bur er ofte problematiske å få godkjent.
Dette gjelder for en gangs skyld ikke bare i Norge. Årsaken er at sjåføren inni en racerbil alltid har hjelm som gjør at han ikke skades i hodet av slag mot veltebøylen under en kollisjon eller velt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Sep 2011 13:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hva tror folket om å finne tak på baksetet fra f.ex en Toyota Hiace eller noe slikt med 3pkt festet i ryggen? Vil det være hold nok i gulvet å montere noe slikt? Evt med forankring direkte i ramma?

1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 15. Sep 2011 22:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Det vil sikkert kunne gå.
Sjekk hvordan og hvor kraftig originalfestet er. Hvis det kun er festet i gulvet på Hiace'en kan du evt kappe ut festene fra gulvet og sveise dem ned i gulvet på din bil?
Vet at dette blir gjort på Chevy Astroer ihvertfall.
På Astroen jeg hadde var det ikke setefester i gulvet for 3'dje bakseterad, Det var kun spesielle former i profilene som viste hvor festene skulle vært. Astroen var jo tilgjengelig med 3'dje bakseterad.

Jeg gjorde det ikke selv, men kjenner til at andre kappet ut setefestene fra donorbilen og sveiste dem på plass i bilen setene skulle brukes i.
Må selvsagt sveises veldig bra.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Aug 2014 18:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Prepare to be amazed...

I og med at jeg bruker Dodgen like mye som bruksbilen min, så har jeg fundert lenge og vel over hvordan jeg skal få montert 3-punktsbelter i baksetet til barna. Jeg har så store sideruter i hardtop'en at jeg og de verkstedene jeg har konsultere med har konkludert at det ikke er hold nok i taket til å montere der.

Men så oppdaget jeg plutselig at det går an å montere 3dje seterad i Chevrolet Tahoe, med integrerte setebelter, og begynte å undersøke litt rundt omkring. Og via en bruker på http://www.offroad.no fikk jeg vite at det samme gjelder Suburban og GMC Yukon. Ikke nok med det, det finnes universalbraketter for å få montert denne typen seter på et hvilket som helst flatt gulv! http://www.ebay.com/itm/2000-2006-Unive ... 1523823014 Så endte jeg opp med et sete fra ebay tilhørende en 2003 GMC Yukon med tan leather seat.

Bilde
5 braketter montert på gulvet. Mesteparten av rusta er tatt, skal enda ta det siste før det blir permanent montering.

Bilde
Setet er montert i de fremste festene, og vippet frem for maksimal bagasjeplass. Evt kan selvsagt setet tas helt ut!

Bilde
Setet montert, men sammenslått.

Bilde
Oppslått.

Bilde
Lyst skinninteriør, med integrerte setebelter på begge sider.

Bilde
Forsterkning av gulvet: Bladstålet er gjengen opp i hullene for enklere montering, men jeg skal selvsagt også montere låsemuttere ved permanent montering. Dette stålet går dessuten i bakkant av setet, og vil ta opp den største belastninga ved en eventuell kollisjon, så her skal jeg også forankre det rett i ramma.

Bilde
Foran måtte jeg bruke noen ekstra braketter for å få montert setet, da GMC Yukon har en forsenkning i gulvet akkurat der. Må derfor få tak på lengre sertifiserte bolter i 3/16 før jeg sier meg fornøyd. De ytre skruene går for øvrig i original forsterkning i gulvet.

Nå gjenstår bare å få tatt den aller siste rusta i dørken, tilpasse gulvplata og gi setene en skinnpolish.

Jeg endte opp med en full benk. Dette setet sitter som 3rd row på Chevrolet Suburban og GMC Yukon XL 2000-2006. Vil du ha spilt seat, å kunne dele seteryggen 50/50 søker du etter seter fra Chevrolet Tahoe 2000-2006. Men da er det andre festebraketter, hele 7 i stedet for mine 5. http://www.ebay.com/itm/2000-2013-TAHOE ... 1500875184

Sent from my iPad using Tapatalk

1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 27. Aug 2014 08:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Så bra at det løste seg! Skikkelige setebelter er et must når man skal ha med unger.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet