AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 21. Aug 2026 00:44

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 31  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 12. Jul 2011 19:39 
Avlogget
Get going
Get going

Hotrodder skrev:
Tja.... Det er jo masse smådetaljer igjen. Mye finish også.
Av litt større ting mangler bensintank (den skal jeg få lagd på mål i alu.) og el. anlegg.

Men nødvendig "småplukk" som f.eks interiør, dashobard med brytere og instrumenter, seteinnfesting, lås på bakluka, svigermorsete bak, gasspedal m/vaier og opplegg tar nok minst like mye tid.

Småtinga tek tid det og.. Ingen tvil..

Er nok ikke for alle det bygge bil fra grunnen som du gjer.. Ser bra ut:)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 14. Aug 2011 00:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Holder på med gasspedalen akkurat nå. Lager den selv, slik at den blir i samme stil som de andre to. Går litt seint. Er viktig å få riktig utveksling på den. Altfor lett eller altfor tung gasspedal er ikke bra.

Ellers er bremsesystemet nå fylt med væske og kjennes bra ut. Strevde litt med det. Ble noen lekkasjer underveis pga at jeg hadde laget falsene for "flate". I tillegg måtte jeg bytte hovedsylinderen. Den helt nye jeg hadde lakk i bakkant. Når jeg uansett måtte bytte, oppgradete jeg til en i aluminum. Sparer endel vekt. De støpejerns klumpene veier endel!

Varmeapparatet er også på plass. Fra under setet på en helt ny VW Transporter som skulle bygges om til varevogn. Fikk det gratis fordi han som hadde det likte hot rod prosjektet så godt! :mrgreen:
Bygde om fronten på det, slik at jeg kan strekke to slanger opp til ruta og to ned til beina.
Det henter friskluft fra utenfor bilen. innsugs-luka blir skjult bak bakre del av louversene på høyre panserside.

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 14. Aug 2011 10:04 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

ikke dårligt, liker at man tar hvad man har, og bruker det.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 14. Aug 2011 17:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Da er siste pedalen klar. Laget den slik at den festes på gearkasse-dekselet i stede for på torpedoveggen. Vil holde torpedoveggen så ren som mulig.

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Aug 2011 20:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Aug 2011 21:03 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

nei hvor fedt, eget konstruert ratt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 20. Aug 2011 20:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Etter at alu plata var ferdig skjært ut begynte jeg på finer-platene. Den som skal stå øverst er 10 mm tykk. Den på undersiden er 13 mm tykk for å få til finger-grep.
Finerplatene er av bjørk og med tykkest mulige lag. Alu plata er 5 mm tykke. Det er samme tykkelsen som på de engelske Moto-Lita rattene som er mye brukt på eldre Jaguarer, Aston Martin. AC-Cobra osv osv.
Ikke at jeg tror rattet mitt blir like bra, for all del. Men det er greit å bruke dimensjoner som allerede er prøvd.

Bilde

Bilde

Lagde slipeklosser av platerestene for å pusse vekk ujevnheter på kringlene:

Bilde

Etter at kringlene var ferdige, polerte jeg opp alu eikene.

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 20. Aug 2011 20:42 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

nice! ikke annet å si til det.
all respekt til folk, som hellere gjør tingene selv, end å poste penge i bilen, å kun kjøper ferdige deler.
ikke at det er feil, men der er noe med selvlagde deler, jeg liker! hehe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 21. Aug 2011 20:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Takker for hyggelige tilbakemeldinger!

Et tips når det skal borres i trekringlene er at man forsenker hullet først og så borrer etterpå. Da blir det ingen fliser langs kanten på hullet.

Bilde

Her har kringlene fått et strøk med vannbasert lakkbeis. Valgte vannbasert fordi denne skal overmales med polyester etterpå. Med oljebasert lakkbeis øker faren for reaksjon med polyesteren med bobler / avflassing som resultat.

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Aug 2011 20:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
Dette fikke jeg sannerlig lysst til og prøve selv..hjemmelaget ratt er bare kuuult :-)

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 24. Aug 2011 21:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg la på ett strøk til med lakkbeisen. Syntes det ble litt lyst med bare ett strøk. Mellom første og andre strøk, slipte jeg svært forsiktig med 800 papir og dette gjorde stor forskjell. Andre strøket ble svært bra. Overflaten ble mye glattere enn den var før slipingen etter første strøket.

Så la jeg på et tykt strøk med tokomponent epoxy, men det ble litt feil. I stede for å legge seg jevnt uover ble epoxyen småruglete. Ingen bobler eller noe slikt, men det virker som den har trukket inn i treet mer noen steder enn andre steder.
Ingen krise, da jeg bare sliper den ned igjen litt og legger på et par nye lag. Men det beste hadde nok vært å starte med et tynt lag epoxy, og så legge på et litt tykkere lag etterpå.
Skal legge på lag nr 2 i morgen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 26. Aug 2011 21:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Etter to strøk med lakkbeis ser overflaten slik ut:
Bilde

Matt og "naturlig". Nesten som om det var oljet. En kunne nok bare beholdt det slik også, men jeg tviler på at det er særlig slitesterkt, og det ville uansett mørknet etter litt bruk.

Derfor la jeg 2 komponent glassfiber-epoxy utenpå. I alt 3 lag ble det. Helt vanlig epoxy + herder som man får kjøpt på fargehandlere, byggevarebutikker, Biltema osv.

Det første laget la jeg tjukt på for å om mulig slippe unna med bare ett lag, men det var dumt. Epoxyen trakk ned i treet ulikt. Noen steder forsvant den nesten, men andre steder lå den tykt. Måtte slipe ned igjen så langt jeg turte uten å komme ned på beisen.
Så la jeg på et lag nr 2, også dette ganske tykt. Det utjevnet nesten tabben med det første laget.
Ny sliping, og så et tredje lag, også det ganske tykt. Da ble det bra:

Bilde

Et tynt første lag pluss et tykkere andre lag hadde helt sikkert greid seg.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Aug 2011 09:16 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

nydeligt, hvor lang tid har det tatt dig å lage rattet til nå?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Aug 2011 09:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

I antall timer har det ikke tatt lang tid.
Største jobben var å skjære ut aluminiumen. Har ikke bra nok stikk-sag, så det ble litt stikk-sag, litt hullbor, litt vinkelsilper, litt Dremel osv.

Treverket skar jeg greit ut. Jevnet kanter både på tre og alu. med slipeklosser som jeg lagde av restene etter finerplatene. Dermed hadde slipeklossene helt korrekt krumming. Tilslutt brukte jeg forsiktig litt flapdisk på vinkelsliper.

Ble anbefalt å sette vekk skjærejobben av aluminiumen til et verksted med utstyr for sånt, men det var altfor dyrt. Bare å overføre malen til data kom på 1600 kr + mva. Deretter var det rundt 200 kr + mva. pr eksemplar. Alle som har utstyr for sånt baserer seg tydeligvis på masseproduksjon.

Et strøk med vannbasert lakkbeis er jo gjort på under få minutter. Samme med et strøk epoxy. Den tørker jo så fort at et er ikke mulig å bruke mer enn noen minutter på jobben.

Nå etter at siste epoxy laget har tørket, har jeg borret opp igjen festehullene. Disse ble selvsagt tettet av all epoxyen, men jeg tror ikke det hadde vært lurt å ikke bore hullene før lakk. Hadde jeg ventet med å borre hullene tilslutt, tror jeg det kunne blitt stygt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Aug 2011 12:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Da var det ferdig. Senterknappen er fra Ebay, men jeg har borret hull og satt skruer rundt den. Blir litt mer "racing-aktig" da, synes jeg.

Bilde

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 31  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support