AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 26. Jul 2026 17:11

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 20. Jun 2011 14:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

hei
har hatt en drøm om å eie en eldre amerikansk muskelbil i noen år. jeg synes jo det er morsomt å gjøre jobben selv så tanken er jo å finne tak i et greit prosjekt som man kan jobbe på.
Inntrykket mitt er at det finnes få greie objekter å finne her til lands. rett og slett fordi det meste som selges her er enten i bra bruksstand eller fiks ferdig. dermed blir prisene deretter. Det føles litt feil når man har planer om å plukke bilen helt ned allikevel. Teorien er dermed at man kanskje burde bruke ebay for å finne noe.

Det er da det dukker opp litt spørsmål om prosessen rundt det å få hentet inn og registrert en bil fra 60-tallet og regler som gjelder rundt det.
De mest aktuelle kandidatene per idag er -68 camaro eller -68 firebird.

Disse bilene synes jeg man bør oppgradere både motor, bremser, understell, dekk/felger på. så da lurer jeg på hvor greit dette lar seg gjøre eller om man får problemer med godkjenning av bilen.
Jeg har forstått det slik at alt er litt lettere så lenge man er på eldre biler enn -71.

selve importprosessen kan det jo være lurt å sette ut også. noen som kjenner til noen som kan gjøre den jobben mot en fornuftig pris? Jeg tenker da noen som har kontakter i f.eks USA slik at en enkel inspeksjon av objekt kan gjøres så man reduserer risiko for å bli lurt trill rundt.

Hva mener dere man må forvente for å finne seg en grei prosjektbil å bygge på?
Med grei prosjektbil mener jeg en bil som faktisk er mulig å få skilt på her til lands uten store tiltak og som kan kjøres en sesong. altså en fungerende bil som ikke nødvendigvis er så pen å se på lengre :) .

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Jun 2011 14:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

har du en 80-90k og rundt der så har jeg et par fine prosjekter til

68 gto original ho, originale motor og gearkasse følger med
67 tempest 2 drht. trenger å trekke opp innreding og lakk ( innredning følger med)

lite rust på begge bilene.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Jun 2011 17:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Dette med førstegans godkjenning på biler som er ombygd, kan du være heldig og du kan være skikkelig uheldig. spørs hvem du treffer oss biltilsynet. og spørs hvor mye du ombygger. mye av delene som man får kjøpt borte i USA vil ikke biltilsynet godkjenne. da det ikke er TUV pappirer og slik på dem. man kan havne i en skikkelig klemme og du kan være heldig.

Er nesten ikke noe fasitsvar på dette. men kjenner mange som har fått bilen godkjent, med deler som andre ikke har fått godkjent.

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Jun 2011 22:04 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

ok, men er det et problem som gjelder import av en ombygd bil. Eller mener du at det gjelder hele veien, altså selv om man har importert og registert bilen i norge?
det blir vel sikkert problemer med det meste av understellsdeler man evt bruker, sånn som hotchkis eller magnumforce da det neppe har TüV.
Men jeg regner med man via amcar får tak i papirer på div motorstørrelser som vil være ok. samme med dekk/felger?

Har man samme problemer med godkjenninger på disse 60-talls muskel/pony bilene som man har på nyere?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet