AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 03:16

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 22:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 14. Jan 2007 14:22
Innlegg: 138
Bosted: Gjerdsvika
Har planer om å få senkesett på min Camaro og det innebærer da litt sammenklemming av fjærene..Har skiftet ene fjæren en gang på min camaro (fremme) og dette var med livet som innsats...

Hadde noen enkle utvendige klemmer som fekk presset dem litt sammen med...Men fekk problemer med å få fjære opp i kanalen som den skal i over forhjulsstillingen...Dette er da eit spørsmål til dere med 3generasjons F-body....Så sist gang jeg skiftet fjør var jeg gaaaanske nervøs...Det gikk bra men forstår det egentlig ikke selv...Var masse bryting og bending før den kom på plasss.....Jeg mener at det må vel finnes en fjærklemme som passer til dette bruk???

Har funnet en innvendig fjærklemme på amerikanske vektøysider og jeg tror denne kan være nyttig...Men noen som har eit forslag?? :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 22:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Tor 22. Jun 2006 23:58
Innlegg: 620
Bosted: Porsgrunn
Jepp, fjærer er ikke å spøke med.. :)
Før jeg kjøpte innvendig fjærklemme, fra KD tools, pleide jeg å bruke patentbånd. Jekka fjæra sammen så mye som mulig, tredde inn båndet så det ble som, et kryss inni fjæra, og låste det med skrue og mutter. Funker, men stolte aldrig helt på det.. :)

_________________
Chevrolet USA#1


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 23:51 
Avlogget
Site Boss
Site Boss
Brukerens avatar

Registrert: Tor 26. Jan 2006 01:10
Innlegg: 818
Bosted: Hokksund
Er det verktøyet på bildet det er snakk om. Bestilte et slikt fra http://www.ntxtools.com for 2 måneder siden, men ser ikke ut til at de har sendt det enda.


Vedlegg:
Filkommentar: Front Coil Spring Compressor. Application: GM, Ford, or Chrysler. (Late model rear wheel drive vehicles with front coil springs mounted between upper & lower control arms)
otc-7045b.gif
otc-7045b.gif [ 30.26 KiB | Vist 9034 ganger ]

_________________
Morten R. N.

88 Ford Mustang GT Convertible
79 Ford Mustang Ghia 5.0 Notchback, prosjekt

www.morten.com - - - www.fox-body.com
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 24. Mai 2007 00:19 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 31. Jan 2006 21:15
Innlegg: 257
Bosted: Sunnmøre
Er Mc-Pherson oppheng foran på 3.gen F-body.

_________________
Trans Am Rules!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 24. Mai 2007 16:48 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 14. Jan 2007 14:22
Innlegg: 138
Bosted: Gjerdsvika
takker for responsen :D ...Du som skrev om McPhaerson forstilling tror jeg tar feil..Kan ikke si dette 100% på alle 3gen men vertfall på min camaro og trans-am av samme årskull skal det være vanlig separert demper og fjær....

Og til deg fox-body, så var ikke det verktøyet der så dumt...Faktisk ganske genialt...Var ikke helt det jeg tenkte på men ganske lignende...Fann en innvendi fjærklo-klæmme på ebay som mange seller...Lurte på om denne kunne noe kansje...

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 24. Mai 2007 17:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Tor 22. Jun 2006 23:58
Innlegg: 620
Bosted: Porsgrunn
Samme som den jeg bruker.. :) Virker greit den.

_________________
Chevrolet USA#1


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 24. Mai 2007 18:16 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 02. Mai 2007 00:00
Innlegg: 92
Ste-Faren min har noen hjemmelagde som funker fett som fjell. Holder meg til jeg :P eneste kjipe med de er at det er fine gjenger så det tar litt tid, men det er lettere, noe som er veldig greit om man har stive fjærer.

Raggarn skrev:
Jepp, fjærer er ikke å spøke med.. :)
Før jeg kjøpte innvendig fjærklemme, fra KD tools, pleide jeg å bruke patentbånd. Jekka fjæra sammen så mye som mulig, tredde inn båndet så det ble som, et kryss inni fjæra, og låste det med skrue og mutter. Funker, men stolte aldrig helt på det.. :)


Siden vi bare har 2 klemmer her hjemme så brukte vi engang ståltråd for å holde igjen fjæra mens vi klemte sammen den på andre siden. Det funka veldig bra faktisk.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 24. Mai 2007 21:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 14. Jan 2007 14:22
Innlegg: 138
Bosted: Gjerdsvika
synest dette hørest ut som SPRØ ideer dette med ståltråd...Menmen...jeg leker meg vertfall ikke for mye med fjærer..Vil gjære det på en skikkelig måte...En kompis av meg var med på å skifte en gang å denn fjøra skøt gjennom eit vindu og flaug gaaaanske mange meter...Kunnet gått liv den gangen ja, så er ikke noe å spøke med :o


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 25. Mai 2007 00:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 31. Jan 2006 21:15
Innlegg: 257
Bosted: Sunnmøre
camaro87-alex skrev:
takker for responsen :D ...Du som skrev om McPhaerson forstilling tror jeg tar feil..Kan ikke si dette 100% på alle 3gen men vertfall på min camaro og trans-am av samme årskull skal det være vanlig separert demper og fjær....


Har du et bilde av øvre bærebro og den "vanlige" demperen da? :P
Demper og fjær er seperat ja.
Her er en link til dempere på bilen din, de kalles visst "McPherson Strut" :wink:

http://www.tirerack.com/suspension/Susp ... toModClar=


http://www.thirdgen.org/techboard/auto-detailing-appearance/395358-how-far-can-we.html

_________________
Trans Am Rules!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 25. Mai 2007 16:11 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 14. Jan 2007 14:22
Innlegg: 138
Bosted: Gjerdsvika
ok...jeg tok sikkert feil...Men hva heter det fjærsystemet der demperen er inn i fjæra...Har sikkert blandet litt jeg..Tenkte at det var den typen som kalles Mc.Phaerson forstilling...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 19. Jun 2007 18:46 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 02. Mai 2007 00:00
Innlegg: 92
camaro87-alex skrev:
synest dette hørest ut som SPRØ ideer dette med ståltråd...Menmen...jeg leker meg vertfall ikke for mye med fjærer..Vil gjære det på en skikkelig måte...En kompis av meg var med på å skifte en gang å denn fjøra skøt gjennom eit vindu og flaug gaaaanske mange meter...Kunnet gått liv den gangen ja, så er ikke noe å spøke med :o


Skal si deg det at første gang han så det var når han skulle kjøpe fjærer til sin 55 Chevy, grunnen til at de gjorde det der ute var fordi de var så stive at de måtte bruke spesielle klemmer for å få de sammen og det hadde ikke stefaren min så han måtte holde de sammen på en måte til han kom hjem ;) Så da funka det nok på orginale Mazda fjærer. Og dette var kun for å holde igjen fjæra etter at han hadde klemt den sammen med fjærer.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support