AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 16:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 31  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Fre 13. Mai 2011 14:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Onsdag kveld var forresten en skikkelig mislykket kveld i garasjen. Nedtur delux.
Skulle endelig fylle bremsesystemet med væske og det lakk stort sett over alt! Hva har jeg gjort feil?

Jeg vet at det er viktig å skille 37 og 45 graders kon. Mener at jeg ikke har blandet dette. Bruker AN (37 graders) koblinger på de fleksible slangene mellom rammegjennomføring og kaliper. Ellers er det 45 graders dobbeltkon hele veien.
Har laget konene selv på verktøy som kostet nesten 1000kr (altså ikke billigste versjon mao.) og mener de ser ok ut, men har en mistanke om at de ikke er det. Kanskje har jeg laget de for "flate", slik at det ikke er igjen noe gods å svikte på (kollapse) på når man skrur koblingene sammen?
Og hvor hardt skal man egentlig skru til bremsekobligene? Synes jeg drar til det jeg tør... Har jeg dratt til for hardt?

Nå planlegger jeg å demontere hele systemet, strekke ut rørene, ta mål, og kjøpe ferdig konede rør med koblinger på. Har ikke testet alle koblingene. Da jeg oppdaget lekkasjene bare stoppet jeg, så jeg har ikke testet de koblingene som er lengst unna ennå, men ser ikke hvorfor de er noe bedre.

Sikkert likegodt å bytte alt istedenfor å måtte lufte ørten ganger. Må jo begynne på nytt igjen hver gang jeg kommer til en ny lekkasje.

Dritt.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Lør 14. Mai 2011 23:19 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 06. Feb 2006 15:22
Innlegg: 215
Bosted: mosjøen
når jeg lager bremserør så bruker jeg ikke og cone etter at dem er presset flensene.har aldri hatt lekasje enten d er brukt stål,kobber eller kobbernikkel.jeg har brukt både det billige og no det dyre biltema verktøyet.bare prøv på nytt og ikke dra for hardt.trenger ikke og dra helt til det stopper

_________________
1971 cuda prosjekt 6.1 hemi

1934 plymouth coupe hot rod
1934 plymouth sedan prosjekt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Søn 15. Mai 2011 11:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
har du et bilde av en av konene?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 16. Mai 2011 08:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Du mener at du avslutter flensingen etter arbeidsoperasjon nr 1 og ender opp med en såkalt bubble cone? Har tenkt på det samme. For da vil jo enden av bremserøret forme seg perfekt etter den utstående konen på motsatt kobling når de skrus sammen.

Hos meg ble det endel bøying og tilpasning av rørene etter at de var festet i ene enden. Tror kanskje det kan ha vært med på å ødelegge konen?

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 16. Mai 2011 13:17 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
jeg former altid rørene grov, og tilpasser grovt, innen jeg koner de.
jeg bruker bare det billige verktøyet fra biltema, og har til dags dato, ikke hatt lekasje.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 16. Mai 2011 15:53 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 06. Feb 2006 15:22
Innlegg: 215
Bosted: mosjøen
jeg har best erfaring med det billige biltema settet.da kan du tilpasse alle rør og så kone på plassen.det settet trenger ikke så stor plass.problemet med det billige settet er at det slitest ut fort og ikke holder røret på plass.

_________________
1971 cuda prosjekt 6.1 hemi

1934 plymouth coupe hot rod
1934 plymouth sedan prosjekt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 16. Mai 2011 18:54 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
I årets Biltema katalog er det et par koningsverktøy til 1200kr.
De kan brukes "på stedet".
Men de har samme rørbakkene (adapterne man setter røret i) som i mitt sett som også kostet 1200,- hos Biltema. Bakkene i settet mitt er allerde utslitte. Røret glir tilbake inni hullet uansett hvor hardt jeg strammer til. Så disse verktøyene anbefaler jeg ikke.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 16. Mai 2011 20:18 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
mit billig verktøy, har funket i 4 år nå, og funker fortsat, til trods for bremser til 3 biler

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 16. Mai 2011 22:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Dette funker på alt..... er blitt diskutert opp og ned på div forum.
http://www.mastercool.com/pages/flaring_tools.html

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 17. Mai 2011 01:57 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Søn 11. Mar 2007 16:24
Innlegg: 85
Bosted: Andebu/Vestfold
jeg har det billige settet til biltema det i den blå esken og det har blitt brukt til biler i mange år nå tror det er 10 år gammelt men funker like fint ennå


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 17. Mai 2011 15:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
En kamerat av meg som også driver litt med bil har sett på et par av falsene som lakk og han mener de er for flate, at jeg har brukt for mye makt på arbeidsoperasjon nr 2 med falseverktøyet.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Sist endret av Hotrodder den Tir 17. Mai 2011 20:04, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 17. Mai 2011 15:20 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
jeg bruker å kone til ca 1.5 gange størrelsen av hullets diameter.
fik en del dummeslag på skolen, om de var for store.

så har jeg en del materiale, å presse sammen, til en tett sammenføyning.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Søn 10. Jul 2011 21:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Da er de hjemmelagde panserlåsene på plass. Nå kan panseret åpnes fra begge sider, og det sitter godt sikret når det er i lås.

Det forenklet endel at 34 Ford originalt har et hengsel gående innenfor falsen på kanten av panseret. I denne hengselen sveiste jeg på hakene som skal stå nede i låsene på pansersidene.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Det gjenstår selvsagt masse finish arbeid, men poenget nå er at jeg har fått det til å funke greit.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 11. Jul 2011 13:50 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 24. Jun 2011 16:40
Innlegg: 208
Bra arbeid og bra rod:) lest gjennom tråden no. Looking good:)

Kva sån ca står igjenn før den skal på visning no??


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 12. Jul 2011 08:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Tja.... Det er jo masse smådetaljer igjen. Mye finish også.
Av litt større ting mangler bensintank (den skal jeg få lagd på mål i alu.) og el. anlegg.

Men nødvendig "småplukk" som f.eks interiør, dashobard med brytere og instrumenter, seteinnfesting, lås på bakluka, svigermorsete bak, gasspedal m/vaier og opplegg tar nok minst like mye tid.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 31  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support