rokkern skrev:
Takk for tips Marcus. Jeg blir ivaretatt bra av Øyvind Mostad på dette her så vi finner en løsning

Jeg skal demontere toppene og se hvor det butter. Mest sannsynlig den ene styringen som er litt romslig sånn at toppen har kommet litt skjevt på, bra å finne det ut nå istedet for på 6500rpm og full gass !! Man får demontere å ta fram dremelen og pusse litt. Overlever vel om jeg mister noe kompresjon ! Øyvind tilbudte seg å ta motoren tilbake og fikse dette free of charge. Det er service mannen sin det ! Jobben hans var i utgangspunktet å bytte stempler, ikke bygge hele motoren, ikke passe på at alt fungerer, det er mike/wolfplace som har ansvaret her ift at stemplene passer.
Ang ventilklaring går det an å gjøre følgende? :
1. Skru sammen løfteren til den begynner å akkurat løfte ventilen og teste med leire/plastelina
2. Prime oljepumpa mens man snurrer motoren et par runder og teste med leire/plastelina
Begge disse metoden vil gi fult løft til riktig tid eller tar jeg feil ?
Vet inte hur tillförlitliga de metoderna blir?
De man brukar rek med hydrallyftare utan en massaspecialverktyg av något slag är.
1. Lossa ventilfjädrar på tex cylinder 1 tejpa ventilerna alt testfjädrar(måste vara mkt mjuka) dra runt motorn så kolven på tänkt cylinder är i toppläge o kammen är i cykeln är den börjar/slutar lyfta på lossa tejpen o dra lite fram o tillbaks för att se var du har minst spel kolv/ventil o mät går med bladmått mellan vippa/ventilskaft. Var försiktig så du inte trycker ihop lyftaren bara då det mer el mindre är omöjligt att märka. Toppen montera med ett par bult o packningen du tänkt använda o ventiler justeras till 0 spel.
2. Kräver två lyftare exakt lika som de som används senare som pillats isär o försetts med brickor/muttrar el liknande så de är solida. Förse kolven i cylindern du tänkt prova med modellera montera toppen som ovan o justera ventiler till 0 spel här är du inte tvungen o använda testfjädrar men går lättare med sådana. Dra runt motorn två varv o sedan är det bara o mäta hur tjovk leran blivit på tunnaste stället.
Version 2 har fördelan att du också får spelet i radien vilket inte märks i version 1.
Finns fler sätt men nått av de här är enklast utan specialverktyg.
Marcus