AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 26. Mai 2026 00:02

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 115  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 12:05 
Avlogget
Get going
Get going

Pappa Wolf skrev:
den blev ifølge vin nummeret levert med en 350 cui. og naturligvis snør det utenfor!!!!!

problemet med tillatelsen er, at jeg vil ha en turbodiesel motor i.
i første omgang bare en 6.2
men et banks turbokitt ligger øverst på ønskelisten, sammen med et LPG anlegg
og etterhvert kommer Duramax motorene vel ned i pris.
med få modifikasjoner kan den uten problemer levere 800 hk.

monteret med dieselvarmer og høytryks pumpe kan den kjøre på ren biodiesel!
et partikkelfilter tar soten, og evt. kan det monteres et ADblue anlegg på den

tanken bak dette var egentlig å sette kaffen i vrangstrupen på visse politikkere, som jo skriker etter høyere avgifter på både veteranbiler, muskelbiler og hobbykjøretøyer, og generelt bare hater alt som brummer og har mere end tre sylindre.
å bygge en 100% co-neutral amcar har jeg drømt om i flere år, men valget har hele tiden stået mellem ren alkohol, (hvor jeg etter al sansynlighet hadde montert en tappekran på tanken!)
eller biodisel, (hvor jeg helt sikkert IKKE monterer en tappekran på tanken!)
ren alkohol har visse begrænsninger, i forhold til motor, turboer, og andre småting som vil gjøre det upraktisk og kjøre bil selv bare i helgene!

så jeg begynte å se nærmere på diesel, og de fleste herinne vet, at jeg intresserer mig for dieselmotoren
jeg sendte et par mail frem og tilbake og fikk en fra en kompis i usa, som overrasket mig.

en bensin bil, montert med turbo, har en fysisk begrensning i forhold til oktantallet og hvor mye boost den kan få.
du kan bygge verdens sterkeste motor, med et kompressjons forhold på 45:1 og du vil fortsat ikke få mere ut av motoren end oktantallet tilsiger, uanset hvor mye boost du har.

Diesel har ikke oktan, er varmen og kompressionen som gir trykket, og den etterfølgende eksplosjonen.
så i teorien, kan du ta en hvilken som helst dieselmotor, oppgradere bunndelen og topperne, og få en motor som klarer et boost som ligger mye høyere end originalt.
nogen av de cummins dere ser på youtube, har over 900hk, er treff i usa, kun for dieselbiler

Dieselmotorens begrænsning ligger i at den faktisk brenner for rent, en bensinmotor utnytter 80% av drivstoffet en diesel utnytter 95%, derved brenner den renere, og det kommer de små sotpartiklerne, som alle elsker å hate.
men det setter så osse en vis begrensning på hvor mye man kan trekke ut av en standart dieselmotor.

En 6.2 diesel har mellem 130 og 140 hk, med et turbokitt kan den presses op til 180-200 hk. ser fortsat mange annonser på nettet som siger at deres bil har mellom 160-180 originale hk, har selv sagt det, innen jeg lærte hvor mye de originalt leverer.
en 6.5 turbodiesel leverer originalt 160-180 alt avhengigt av årgang, men kan presses op til 220hk. hvis man monterer et LPG anlegg. kjenner flere innen for 4x4 som bruker LPG som et boost på deres dieselbiler, når de kjører offroad.

en duramax er en helt annen historie, men la os bare slutte her, med å si at kjente folk i øjeblikket bygger på komplette opgraderingskitt til duramax motoren og garanterer op til 900 hk!

------------------------------------
Artig prosjekt, men jeg har aldri hørt om LPG i annet enn bensinmotorer men...

Dieselmotoren har noen fordeler, men dieselmotoren er født med astma, den yter bare 70% av en tilsvarende bensinmotor med samme volum, og greier ikke puste særlig over 4000 rpm, drivstoffet forbrenner rett og slett for sent... Dermed vil aldri dieselmotoren på 6 liter har samme mulighet for å oppnå høy effekt som bensinmotoren på 6 liter...

2. Dieselmotoren er avhengig av høy kompresjon, i dag har en vel dieseler nede i 16:1, men regel før var snarere 22:1 i komp, pga selvantenninga. Med en så høy kompresjon får en opptil 95% høyere utslipp av NOx (dannes ved forbrenning under trykk), dette er stoffer som dannes under høyt trykk, og en av grunnen til 70-tallets lavkompmotorer var jo nettopp pga. avgasskravene om NOx. NOx er en samlebetegnelse for isotopene NO, NO2 og NO3. Diesel vil aldri komme seg unna dette utslippet, og om de så skulle forbrenne renere, så vil CO2 utslippet gå tilsvarende opp, da mengden av energi inn i ene enden gir en viss mengde avgass ut i den andre. Diesel har allerede høyere CO2 utslipp enn bensin, pr. enhet. Altså 1 liter bensin slipper ut mindre CO2 enn 1 liter diesel, som er forbrent da selvsagt. NOx vil en aldri bli kvitt med et partikkelfilter, bare så det er helt klart. Partikkel utslippene fra dieselmotoren er noe helt annet.

3. Diesel har noe høyere virkningsgrad, men dette har ingenting med renhet å gjøre. Få motorer er egentlig mer skitne enn diesel. Det er en grunn til at dieselbiler ikke selges i statene, avgasskravene, som er verdens strengeste, har samme krav til utslipp for både diesel og bensinmotorer. Dermed greier ikke dieselmotoren kravene og kan således ikke selges. For Truckmotorer er også kravene strenge, og en av grunnene til at 6.2 og 6.5 gikk ut var nettopp avgassene..

Virkningsgrad er bare hvor mye av drivstoffet som går til å flytte selve bilen. Resten blir til varme og dette har ingenting med hvor rent det forbrenner. Dieselmotoren har høyere virkningsgrad, den blir senere varm, og grunnen til den høyere virkningsgraden er bla. at 1 liter diesel inneholder mer energi enn 1 liter bensin.

Hvis du vil ha en øknomisk bensinV8 i din fine Caprice, ville jeg sett etter en Vortecmotor fra en Tahoe o.l. Dette er motorer med forholdsvis gammeldags konstruksjon, men innsprøytningsanlegget er svært nøyaktig og har en dyse pr sylinder. I tillegg yter disse forholdsvis bra. Min egen Caprice har jo den originale 305 TBi motoren, noen racer er den ikke, men den bruker 1 l/mil ved langkjøring og ca. 1.5 l/mil ved småkjøring. Helt greit til daglig bruk. Men med en Vortec åtter, eller for den del en topp moderne Northstar, så hadde man krabbet ned mot 0.8-0.9 l/mil ved langkjøring og sikkert også lavere ved småkjøring.

Lykke til med motorvalget :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 14:50 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

ser ut til at dette bliver et tankeprosjekt inntil videre, har fortsat ikke hørt fra statens vegvesen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 16:07 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det ble litt feil
Virkningsgrad er utnyttelse av drivstoff
Diesel har virkningsgrad 48%
hadde den hatt virkningsgrad 100% hadde det vært null forurensing
Har ingenting med effekt og skyvekraft å gjøre!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 19:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

:shock:

Tiden MÅ gå fortere oppi indre bygda, enn her nede på kysten,
for å putte en møkkamotor som 6,2 i den Caprisen..

Det må være tidenes dårligste 1 aprilspøk... #-o

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 19:50 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Er ikke ofte vi er enige bead,men nå var vi det... Hadde faktisk vært bedre med en ford motor i den enn å putte i 6.2... Og det sier litt for en som sverger til gm 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 20:34 
Avlogget
Get going
Get going

her har du motoren hvis du virkelig vil gjøre noe spennende. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Cadillac ... 3cb205965b

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 20:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:

Fikk foreldra dine fødsels attest eller en regning?
:-P

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 21:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Tomas van skrev:
Bead-lock skrev:

Fikk foreldra dine fødsels attest eller en regning?
:-P

:?:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 21:36 
Avlogget
Get going
Get going

Tomas van skrev:
Det ble litt feil

----
Hehe. Det finnes en lov som energi, energi kan ikke bare oppstå eller blir borte, det går over i andre former..
Selv med 100% virkningsgrad, så ville man hatt akkurat de samme avgasser. Virkningsgraden har ingen direkte sammenheng med avgassene. Virkningsgrad vil si hvor mye av brennstoffet går til å flytte bilen, og hvor mye av det blir til varme. Dess dårligere virkningsgrad man har, dess mer av drivstoffet vil gå over til varmeenergi i stedet for bevegelsesenergi.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 21:52 
Avlogget
Get going
Get going

Bead-lock skrev:

La nå fyren få sette inn den motoren han vil da. Jeg hadde nok aldri satt inn en dieselmotor uansett merke. Det orker jeg ikke. Men hvis PappaWolf ønsker dette må han jo få lov til det. 6.2 D er treg, men den er solid!

Caprice er en cruiser. Det hadde passet fint med en 350 cid på 250 hk og 1500 runder på motoren i 100 km/t. Det er ikke alle som bygger en amcar for å kjøre fortest mulig. Den amerikanske bilen er opprinnelig en komfortabel og stille fullsizer. Det er faktisk det som virkelig er den amerikanske bilen, og den biltypen (fram til nylig) amerikanerne har favorisert. De rusler rundt sakte og forsiktig med en imponerende flyt i trafikken der borte, knapt turtall de de sitter i sine elektrisk regulerbare stresslesser under kjøring :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 21:58 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Buick-riviera skrev:
Tomas van skrev:
Det ble litt feil

----
Hehe. Det finnes en lov som energi, energi kan ikke bare oppstå eller blir borte, det går over i andre former..
Selv med 100% virkningsgrad, så ville man hatt akkurat de samme avgasser. Virkningsgraden har ingen direkte sammenheng med avgassene. Virkningsgrad vil si hvor mye av brennstoffet går til å flytte bilen, og hvor mye av det blir til varme. Dess dårligere virkningsgrad man har, dess mer av drivstoffet vil gå over til varmeenergi i stedet for bevegelsesenergi.

er et sankey diagram du babler om som viser hvor mye som går vekk i dette
å kalle det virkningsgrad slik du sier er tull da biler har forskjellig hva vekt/hk/luftmotstand osv
bare å plukke 1 motor og 3 forskjellige biler

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 22:50 
Avlogget
Get going
Get going

Tomas van skrev:
Buick-riviera skrev:
Tomas van skrev:
Det ble litt feil

----

å kalle det virkningsgrad slik du sier er tull da biler har forskjellig hva vekt/hk/luftmotstand osv

Du misforstår. Når man snakker om virkningsgrad i bil mener man ofte forholdet mellom varmeenergi og bevegelsesenergi. For å gå i detaljer: Du har bensinenergi inn, og så ser du hvor mye akseleffekt du får ut av motoren (før girkassa). Forholdet her vil bestemme virkningsgraden på denne motoren. Resten av bensinenergien har da gått over til varme, mens det vi da har på veiva eller aksel/svinghjul er bevegelsesenergi. DEt har ingenting med hva slags bil motoren sitter i. Bevegelsesenergien på veiva kaller vi som regel virkningsgraden på en bil. Er virkningsgraden 0.3 :1 vil det tilsvare 30%. Ingen motorer har en virkningsgrad på 1.

Vi har jo også virkningsgrad på girkasse: akselleffekt (fra motoren) inn og hjuleffekt ut/evt. mellomakseleffekt før diff om man pirker.

En annen virkningsgrad er f.eks. solceller. Mengden solenergi inn kontra elektrisk energi ut. Da finner man virkningsgraden her ved et solcellekraftverk.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 22:55 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

har blitt noe av en debatt dette, specielt med tanke på forurensning!
hvilke krefter som er i 6.2 literen, og om jeg er totalt loco :retard: :retard: :retard:

har fått flere intressante tilbakemeldinger, hovesagligt gående på min manglende evne til å tenke, og at jeg burde brenne bilen istedet for å ødelægge den med en dieselmotor. (Fik den på sms, desværre fra hemmeligt nummer!)
Jeg takker alle, for konstruktive (og knapt så konstruktive) tilbakemeldinger.

er som sagt et experiment, og ikke sikkert endda, da jeg både har en 350 og 6.2 diesel på handen, til samme pris.
det virkeligt intressante, er at 90% mener at jeg ikke burde gjøre det, men ikke en, har kommet med et overbevisende argument.

et ADblue anlæg på bilen vil eliminere alle sotpartiklerne dere prater om, har det liggende på lageret.
en foreløbig godkjenning vil sette en 6.2 diesel under panseret.
etterfølgende vil den bli byttet til en 6.6 liters Duramax, med sekventiel innsprøytning, biturbo og lpg-anleg.
hvilket vil gi et pent stykke over 800 hk, og små 1000 Nm.

har en 1989 350cui, som jeg og har vurderet, specielt da den er nesten gratis, og i forbløffende god stand.
men alle, og jeg mener alle, bygger biler med bensinmotor.
og når man endelig går mot strømmen, opnår man enten å bli utestengt, eller en tøff bilbygger

http://www.youtube.com/watch?v=-INMo8fyTQE

jeg undrer mig til stadighet over, hvor mange som bliver utestengt fra amcar miljøet på grunn av denne holdningen.

jeg har gjort det til MIN holdning, at uansett hva du spør om, vil jeg hjelpe, så lenge det dreier sig om amcar.
jeg driter i om den er med en rekkefire, rekkesekser, v6. v8. v10. smallblock, bigblock. et, to, tre, fire eller flere hjul, om det er elmotor eller diesel/bensin.
om den er fra siste uke eller forrige årtusinde, om den er velholdt eller en trillende søppeldynge.
om du som person er en dritsekk, eller koselig, har intet å si.
DETTE DREIER SIG OM HOBBYEN. ikke om personen.
guderne skal vite at det er personer, osse herinne, som jeg ikke kan fordrage, på grunn av deres personlighet. men respekterer på baggrunn av deres viten.

den holdning mange herinne, desværre har fået, med at kalle andre for tullinger, dritt, (jeg behøver ikke fortsette!) er forkastelig.

Du har ret til en mening, ikke ret til at forkynne den for alle.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 23:08 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Buick-riviera skrev:
Tomas van skrev:
Buick-riviera skrev:
Tomas van skrev:
Det ble litt feil

----

Du misforstår. Når man snakker om virkningsgrad i bil mener man ofte forholdet mellom varmeenergi og bevegelsesenergi. For å gå i detaljer: Du har bensinenergi inn, og så ser du hvor mye akseleffekt du får ut av motoren (før girkassa). Forholdet her vil bestemme virkningsgraden på denne motoren. Resten av bensinenergien har da gått over til varme, mens det vi da har på veiva eller aksel/svinghjul er bevegelsesenergi. DEt har ingenting med hva slags bil motoren sitter i. Bevegelsesenergien på veiva kaller vi som regel virkningsgraden på en bil. Er virkningsgraden 0.3 :1 vil det tilsvare 30%. Ingen motorer har en virkningsgrad på 1.

Vi har jo også virkningsgrad på girkasse: akselleffekt (fra motoren) inn og hjuleffekt ut/evt. mellomakseleffekt før diff om man pirker.

En annen virkningsgrad er f.eks. solceller. Mengden solenergi inn kontra elektrisk energi ut. Da finner man virkningsgraden her ved et solcellekraftverk.

ahh du snakker om:
Virkningsgraden er et forholdstall mellom tilført effekt og avgitt effekt til en motor
jeg snakker om virkningsgrad av utnyttelse av drivstoff

to forskjellige men begge har rett på hver sin side he he

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 23:10 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

hva skjedde nå da wolf?
morro denne tråden din som jeg desvvere har tilført OT
bygg nå hva du vil til bilen din....spennende å følge med!
:-D

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 115  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support