AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 26. Mai 2026 00:04

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 115  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 15. Mar 2011 12:12 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Pappa Wolf skrev:
helst innen første mai, men alt avhenger av om jeg får lov til motorbyttet, av Statens vegvesen

Lov? Må du virklig spørre dem om å få bytte motor? De blanda seg ikke inn da det gikk 600hk inn i denne. Ingen spurte dem heller. (merk hjulløftet)

Vedlegg:
Bad ass wagon.jpg
Bad ass wagon.jpg [ 128.85 KiB | Vist 6979 ganger ]

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 15. Mar 2011 14:45 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:
Skal ta noen bilder idag,
av verktøy og hva dere ska bruke av utstyr til uttak og innsetting av limte ruter... :wink:

For så å lage en How to tråd på karosseri... :mrgreen:

Genialt! =D>
Flott med how to do tråder!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Mar 2011 12:14 
Avlogget
Get going
Get going

Flott tråd! Flott bil!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Mar 2011 17:44 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Buick-riviera skrev:
Flott tråd! Flott bil!

Takker har ikke så mye å vise frem, har mest gått i motor og rengjøring av frontrute.

driver å kaster sammen en 305 av diverse deler som ligger her, eneste utgiften jeg har på den motoren, er et pakningsett. 299,-
og innen puristerne begynner å skrike, dette er en motor, som utelukkende bliver skruet sammen, fordi jeg vil ha det gøy!
den er skruet sammen av diverse deler jeg har funnet rundt omkring. selve motoren kommer fra en malibu.
registerkjedet kommer fra en 350, med double roller, det er SBC, så den sklei ret inn på plass.
er litegranne slark, men ikke mye, ikke nok til at jeg gidder å bytte endda. (Hvorfor ikke?) fordi jeg hellere vil bruke penge på capricen, og interiøret.
toppene er smogtopper, og de forsvant bak låven, :oops: :P
fandt et par andre med mindre kammer i, og de passer! hehe
vurderte å kjøpe ny kam, men etter et par kontrollmålinger, funker den gamle fortsat!
driver nå og rengjør stemplene, innen de kastes inn i motoren igjen!

og igen, motoren var klar for å bli til båt anker, så dette er bare for gøy, og har kun kostet 400,- alt i alt
pakningsset og litt olje! og naturligvis tid!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Mar 2011 18:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Digger at man " tager det man haver"
Båten min er bygd opp på det !!
Kjør på og drit i evnt purister

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Mar 2011 01:30 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Tøff Caprice du har fått deg :D Synes du har gjort mye bra arbeid på den. Er jo artig med et prosjekt :) Men hvordan motor er den levert med orginalt? Du må vel ikke spørr biltilsynet om hvordan motor du skal ha i... Du skal jo sette inn en 305, ikke en 454 på 800 hk akkurat.. Så er jo bare og sett inn og Vri om nøkkel 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Mar 2011 09:20 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

den blev ifølge vin nummeret levert med en 350 cui. og naturligvis snør det utenfor!!!!!

problemet med tillatelsen er, at jeg vil ha en turbodiesel motor i.
i første omgang bare en 6.2
men et banks turbokitt ligger øverst på ønskelisten, sammen med et LPG anlegg
og etterhvert kommer Duramax motorene vel ned i pris.
med få modifikasjoner kan den uten problemer levere 800 hk.

monteret med dieselvarmer og høytryks pumpe kan den kjøre på ren biodiesel!
et partikkelfilter tar soten, og evt. kan det monteres et ADblue anlegg på den

tanken bak dette var egentlig å sette kaffen i vrangstrupen på visse politikkere, som jo skriker etter høyere avgifter på både veteranbiler, muskelbiler og hobbykjøretøyer, og generelt bare hater alt som brummer og har mere end tre sylindre.
å bygge en 100% co-neutral amcar har jeg drømt om i flere år, men valget har hele tiden stået mellem ren alkohol, (hvor jeg etter al sansynlighet hadde montert en tappekran på tanken!)
eller biodisel, (hvor jeg helt sikkert IKKE monterer en tappekran på tanken!)
ren alkohol har visse begrænsninger, i forhold til motor, turboer, og andre småting som vil gjøre det upraktisk og kjøre bil selv bare i helgene!

så jeg begynte å se nærmere på diesel, og de fleste herinne vet, at jeg intresserer mig for dieselmotoren
jeg sendte et par mail frem og tilbake og fikk en fra en kompis i usa, som overrasket mig.

en bensin bil, montert med turbo, har en fysisk begrensning i forhold til oktantallet og hvor mye boost den kan få.
du kan bygge verdens sterkeste motor, med et kompressjons forhold på 45:1 og du vil fortsat ikke få mere ut av motoren end oktantallet tilsiger, uanset hvor mye boost du har.

Diesel har ikke oktan, er varmen og kompressionen som gir trykket, og den etterfølgende eksplosjonen.
så i teorien, kan du ta en hvilken som helst dieselmotor, oppgradere bunndelen og topperne, og få en motor som klarer et boost som ligger mye høyere end originalt.
nogen av de cummins dere ser på youtube, har over 900hk, er treff i usa, kun for dieselbiler

Dieselmotorens begrænsning ligger i at den faktisk brenner for rent, en bensinmotor utnytter 80% av drivstoffet en diesel utnytter 95%, derved brenner den renere, og det kommer de små sotpartiklerne, som alle elsker å hate.
men det setter så osse en vis begrensning på hvor mye man kan trekke ut av en standart dieselmotor.

En 6.2 diesel har mellem 130 og 140 hk, med et turbokitt kan den presses op til 180-200 hk. ser fortsat mange annonser på nettet som siger at deres bil har mellom 160-180 originale hk, har selv sagt det, innen jeg lærte hvor mye de originalt leverer.
en 6.5 turbodiesel leverer originalt 160-180 alt avhengigt av årgang, men kan presses op til 220hk. hvis man monterer et LPG anlegg. kjenner flere innen for 4x4 som bruker LPG som et boost på deres dieselbiler, når de kjører offroad.

en duramax er en helt annen historie, men la os bare slutte her, med å si at kjente folk i øjeblikket bygger på komplette opgraderingskitt til duramax motoren og garanterer op til 900 hk!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Mar 2011 21:54 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jepp, dette liker jeg å høre =D>

Cumminis motoren er et bra eksempel, der de har fått et enn vannvittig dreimoment 500-700 Nm og bare 300 hester. Men som du sa så utnytter diesel motoren mer, men med høy dreiemoment så går den billig :D

....Har selv vurdert og sette en cummins 6bt 24V i van min, da disse hadde litt mer punsj en 6.2 D. =D>

Det blir gøy å følge med på denne tråden, det blir en unik tråd :lol:

1978 Volvo 244 GL Prototype (Bruksbil/Langkjøring)
Lærling Tunge Kjøretøy ;)
Two Tone, Beige and Rust!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Mar 2011 22:02 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Kan da ikke ødelegge bilen med å sette inn olje raffeneri.. Diesel motorene er jo det verste søpplet som gm noen sinne har levert.. Mye bedre med en stroka Sb under huven 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Mar 2011 22:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Virkningsgrad alltså effektiv forbrenning av drivstoff ligger på ca 35% på bensin og rundt 48% på diesel
Bensin har oktan
Diesel har cetan
;-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 10:23 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

elcamino skrev:
Kan da ikke ødelegge bilen med å sette inn olje raffeneri.. Diesel motorene er jo det verste søpplet som gm noen sinne har levert.. Mye bedre med en stroka Sb under huven 8)

hadde jeg hatt ubegrenset med penger, ville en 572 ha været gøy. men økonomi spiller en stor rolle her.
desuten, kjører 95% av den norske hobby bilparken med bensinmotor.
jeg vil prøve noe nytt, men jeg er ikke mere hekta på diesel, end hvis staten vegvesen siger nei, så ligger det en 1989 350cui klar til å bli kastet inn i bilen!

Tomas van skrev:
Virkningsgrad alltså effektiv forbrenning av drivstoff ligger på ca 35% på bensin og rundt 48% på diesel
Bensin har oktan
Diesel har cetan
;-)

Hvor har du de tall fra?

fordi i så tilfælle, burde det være muligt at trekke ut, betydelige mengder med NM, på både bensin og dieselmotore, ved å øke forbrenningen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 10:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Hvorfor klatte med en 6.2 når en 6.5 med Turbo ikke akkurat er dyr? Men når det er sagt så ville eg kansje vurdert en Cummins B eller en Yanmar eller en stor VM diesel...

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 11:04 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Har selv fått litt stygga på 6,2 og 6,5 etter mine år som personbilmekaniker... ,men Duramax motorn er det virkelig flott lyd i iforhold til de andre steinknuserne. Men har ikke skruet noen på dem.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 11:06 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Olav skrev:
Hvorfor klatte med en 6.2 når en 6.5 med Turbo ikke akkurat er dyr? Men når det er sagt så ville eg kansje vurdert en Cummins B eller en Yanmar eller en stor VM diesel...

fordi man skal krype før man kan gå!

med en 6.2 diesel, kan jeg holde mig til det simple, og opgradere etterhvert.

standart 6.2 har 140 hk, noe som er 70 mindre end bensinmotoren som originalt sat i bilen. vekten øker med små 100 kilo, og får jeg det godkjent, kan jeg ta mig av de ting, som vil frembyde problemer i første omgang.
drivstoff systemet, ledningsnett, girkasse, exos, mellomaksel, og hydrobooster
motoren bliver nesten bolt on, og jeg kan bruke tiden på å fjerne og løse problemer som opstår underveis.

duramax er en drøm, som ligger noen år fremme i tiden. men med en godkjenning på 6.2 dieselmotor, bliver det mindre tullball med statens vegvesen senere!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Mar 2011 11:13 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Husk at du burde kjøpe en 6.2 Diesel J motor (pick-up) fra 1995-1997, disse er bedre en den tidligere, med mindre crank-casing bolter, så kraften blir fordelt utover motoren, enn som de gjorde tidligere med store bolter og da kom hele crank'n løs fra festene ;)

Been there, done that ;)

1978 Volvo 244 GL Prototype (Bruksbil/Langkjøring)
Lærling Tunge Kjøretøy ;)
Two Tone, Beige and Rust!

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 115  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 19 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support