Hei. Jeg bygger rod selv. Startet i 2001 som pur nybegynner.
Glem å kjøpe en hel donorbil. Er bilen i god nok stand og samtidig har kurant motor, aksler etc. blir det totalt ulønnsomt.
Baser deg heller på å kjøpe hovedkomponentene hver for seg, men ikke kjøp noe som helst før planene er klare. Det er penger ut av vinduet. Tro meg...
Kjøp deg aller først et par bøker om rod bygging. Der får du litt innblikk i hva du må tenke på og hvilke deler du bør bruke for å oppnå det du er ute etter. Etter å ha lest et par bøker vet du også mer hva du selv ønsker fra en ferdig rod.
Det finnes masse "feller" hele veien. Ta f.eks bakaksel og forstilling: Vil du ha forskjellig boltmønster foran og bak? helst ikke, selvsagt. Der har du allerede en begrensning. Du vil heller ikke ha 4 hulls-boltmønster, da det begrenser felgvalg og utvalget av kraftige nok bakaksler.
Gjør alltid masse research før du begynner på ting som vil ha stor betydning for den videre gangen i bygget.
Motorer og priser: Min påstand er at det er stort sett 2, kanskje 3 motorer som gjelder for en nybegynner: Flathead Ford (veldig "riktig", men dyr og gammeldags. Lav effekt) Small block Chevy:(rimeligst anntall hk pr krone, mest vanlig, mange å spørre, billige deler). Small block Ford (litt dyrere deler enn Chevrolet motoren, oljesumpen i forkant = upraktisk på en rod).
Alle andre alternativer er for viderekomne og/eller spesielt interesserte. Men også av de overnevnte motorene er det utgaver du ikke ønsker av forskjellige årsaker.
Veldig mange kommer til å mene noe om akkurat ditt prosjekt. Noen mener du bør bygge i gammel stil. Andre mener du bør bygge med mer moderne komponenter. For ikke å snakke om alle detaljene: Hvilke lys, ratt, felger, farge, dørhandtak, drivstoffpumpe, luftfilter eller eksospotter du "må" bruke.
Noe er gjennomtenkt, annet ikke. For skille støyen vekk fra informasjonen bør du ha gjort deg opp litt mening selv først.
"Jeg bygger etter eget hode" sier alle (også jeg). Men vær klar over at det er en balansegang også her. For en nybegynner å bygge etter eget hode kan det lett resultere i en udiskutabelt stygg bil, også etter din egen mening, og det er jo trist (husk at også jeg er kun en nybegynner).
Av bøker vil jeg anbefale den svenske Bygghandboken, fåes bl.a gjennom bladet Wheels NMagazine. pluss "Hot Rodders Bible", fåes f.eks hos Automobilia bokhandel i Oslo som sender over hele landet.