AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 22:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 87 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 08. Feb 2011 21:27 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Fikk mail fra COMPcams nå:

Taking into consideration your confliction between flat tappet and roller, I suggest we run an xtreme energy hyd. Flat tappet. Part# 12-242-2 which specs at 224/230@.050”.477/.480 110lsa. This should be a good all around cam for you without killing your mileage too bad. We do recommend you running around a 2000RPM stall, but this cam will work with the stock stall. You performance is obviously going to be better if you match them up a little better.

The cam runs $121.08

The “K” kit runs $345.95

It includes your roller timing set, lifters, springs, retainers, valve locks, seals, and the cam.

Når det gjelder blokka får jeg den for noe man kan kalle en hyggelig pris, så benytter meg nok av det tilbudet jeg har fått :wink:

Nå har jeg fått svar fra både Lunati og CompCams, og forslagene er litt forskjellige, men også ganske like. Hva syns dere?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 08. Feb 2011 23:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Av de to Lunati, både fordi det er en mer passende kam og fordi Comp xtreme har et (fortjent) tvilsomt rykte. Kombinasjonen bratte lober og dårlig stålkvalitet gir lett trøbbel.

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Feb 2011 01:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Opplevde noe av det samme når jeg fikk svar fra de to ang 305´n. Comp cams noe hissigere på anbefalingene sine. Mere durasjon og tettere lober/kammer 110 vs 112 til Lunati. (hvis jeg ikke husker helt feil.. 110 lsa gir mer peak aktig kurver og lopey idle mens 112 vil spre kurvene utover i rpm´ene og roe ned kammen noe. Større forskjell er det mellom 108 vs 114. Men dette må også sees ift durasjon, da større durasjon vil føre til noe av det samme. Komboen av disse er med på å bestemme hvor mye overlapp man har. Og løftet og vinkelen/hissigheten på løftet vil også påvirke, kjapt løft vil føre til mer overlapp mellom eksos og innsug. Da ventilene er høyere oppe samtidig isåfall mot en kam med slappere løft.
Når det er sagt, jeg er INGEN kam ekspert så rett meg gjerne hvis jeg sier noe feil eller uforståelig ! Men dette er i hvertfall noe av sammenhengen mellom durasjon, løft og lsa (lobe seperation angle) sånn jeg har forstått det.

Backer comp cams sitt dårlige rykte ang kammer som blir flate. Dette er meget alvorlig og ødelegger hele motoren, stålspon i alle ledd, veivlager, sylindre, ventiler mm ikke verdt å ta tisken på, selv med god innkjøringsolje, riktig prosedyrer ift innkjøring og riktig smørte kammer er risken større hos comp cams iflg amerikanske forum.

Pga dette ville jeg gått for Lunati, og vil du ha mer kam finnes jo 60103 og 60104, men da begynner vi jo snakke om ofring av torque i bunn til fordel for mer moro på toppen.. Trikset er jo å finne den kammen som gir mest effekt i det bruksområdet du bruker, men samtidig øker nok på toppen til å gi et kick på toppen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Feb 2011 10:03 
Avlogget
Get going
Get going

rokkern skrev:
Når det er sagt, jeg er INGEN kam ekspert så rett meg gjerne hvis jeg sier noe feil eller uforståelig

Han som designet Lunati Voodoo er en av de mest kjente i USA. Alle voodoo kammene ble testet opp mot tilsvarende Comp XE serie. Det er nok en av grunnene til at Comp ofte anbefaler en større kam. Er nok også fordi at "største anbefaling får salget" :lol:
Her er litt for de som vil vite litt mer om durasjon, overlap, lobe sep osv. fra en som ER ekspert :lol:
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... to_01.html

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Feb 2011 11:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ultradyne Harold, grand ol man !

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 12. Feb 2011 01:21 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Har vært stille her en stund nå, her er en liten update:

Fikk bekreftet at blokka jeg hadde var i for dårlig stand til å takle +-400hk på veiva (var sprekk i sylinder 2) :roll: . En frisk blokk er nå anskaffet. 8)
Har brukt de siste dagene til å søke rundt, og gjøre litt research på hvilken kam jeg skal velge, vanskligere enn man skulle tro gitt... Har også sent ut mailer til de store kamprodusentene pluss et par kamguruer. (har tatt utgangspunkt i flat tappet)

Har sendt mail til Mike (kamekspert og motorbygger), han svarte dette:

"For a cam I don’t normally build anything with a flat tappet anymore unless there are rules that make it mandatory but I can get most anything you wish.
For your combo I would most likely go with something from Lunati or Isky & it would be in the 220-225 range at .050 with a 108-110 LSA. Would sound decent & run good.

I would recommend a stall convertor in the 3000 range & a gear change to something a little lower like 3.73’s"

Har vurdert rullekam fordi den kan løfte høyere, og kan ha en brattere kurve, uten å slites ned.
Har vurdert denne: http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... id=78&sb=2 eller denne: http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=1988&gid=289
Hva synes dere om de?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 12. Feb 2011 13:07 
Avlogget
Get going
Get going

Hvor mange deler er egentlig kjøpt inn ?? Med AFR topper og roller kam/løftere/støtstenger er det ikke langt igjen til en ferdig crate motor som vil passe til en tung stasjonsvogn som skal brukes mye :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 12. Feb 2011 16:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Er kanskje ikke så veldig langt igjen nei, men da har noen andre bygd den for meg. :roll: ... Halve morroa er jo å plukke ut deler og bygge den sjøl:mrgreen:. Etter at alle fraktkostnader og avgifter ++ tror jeg ikke den cratemotoren er så billig allikevel #-o .

Delene jeg har er blokk, veiv, bensinpumpe, oljepumpe etc. forgasser og tenningsanlegg. Resten regner jeg med blir bestilt innen neste helg (sendes med båt), må bare finne en kurrant kam først :-k . Bare å komme med forslag :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 12. Feb 2011 16:54 
Avlogget
Get going
Get going

Smog skrev:
. Bare å komme med forslag
Flere forslag, = vanskeligere å bestemme seg :lol: Ser at du linker til både flat tappet og roller kammer. Fraktpriser er det vel flere tråder om, uansett må vel avgifter betales på deler også?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 12. Feb 2011 18:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hydraulisk roller kam er for jenter.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 12. Feb 2011 20:57 
Avlogget
Get going
Get going

rokkern skrev:
Hydraulisk roller kam er for jenter

Smugtittet på Big Joe igjen?? Mr. BIG solid roller :lol: :lol: :lol: (Joe Sherman om noen er i tvil)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 12. Feb 2011 21:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

holeshot skrev:
rokkern skrev:
Hydraulisk roller kam er for jenter

Smugtittet på Big Joe igjen?? Mr. BIG solid roller :lol: :lol: :lol: (Joe Sherman om noen er i tvil)

:mrgreen: Kanskje.... :wink: Men skal man først ta utgiften med rulleløftere så hadde jeg aldri gått for hydrauliske. Har det nå og vurderer å bygge om.. Men for heller se neste år. Nok utgifter med understell og nye stempler nå kan du si..

Kikka på linken din fra david vizard. VELDIG interessant lesning, og skal prøve å ikke gå i for mye detalj her, vi kan heller ta en øl en gang, eller om du ser kjerra mi ett eller annet sted hadde vært stas om du kom bort og sa hei !

Kort ang artikkelen, sjekka litt rundt, og lsa elr lca om du vil er ganske diskutert, og denne artikkelen også. En dyno lyver ikke så selvfølgelig gjelder de resultatene han kom fram, eneste er at de gjelder i det tilfellet av en motor det var snakk om der. Sånn jeg har skjønt det så kjører superhissige dragstere med svære kammer lsa på 114-118. Dette kommer som et resultat av at overlappet ville blitt så stort med de durasjonene de kjører med at motoren omtrent ikke ville ha gått. Tar det på husken her nå, men fant en link på speedtalk hvor udharold drøfter forholdsvis inngående med andre om hvordan man setter opp innsugs og eksos tider etter applikasjonen, og at lsa havner der den havner, ikke motsatt. Det ble også sagt noe om hvordan vizard, hvis gitt mer spalteplass, og dynotid helt sikkert hadde utdypt dette mer.

Et annet element er, hvor mange kammer finner man egentlig med feks 104 lsa som spesifikasjor i katalogene ? Ikke mange, grunnen til dette er at trang lsa har ulemper, dårlig tomgang, lite vakum osv. For en dragster har jo ikke dette noe å si, men får en gatebil blir det ganske relevant å ha en motor som kan gå på tomgang rundt 1000rpm.. ikke stå å putre såvidt på 1500. Når det er sagt, så finnes det jo ingenting tøffere en krisetomgang på 1300rpm :mrgreen: :mrgreen: Vi får starte en ny tråd heller. Morsomt å lære mer om kammer. Og komplisert. Sorry hijackinga smog..

Har sett kam eksperter råde folk til mindre durasjon enn jeg har på min 502, men med tettere lsa (107 mot 110 som jeg har) men med høyere løft, så at det har noe for seg er helt klart, men må sees i lys av komboen og bruksområde. Ok nok jabbing #-o

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 13. Feb 2011 01:22 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Ble litt kluss på tråden her, om det blir flat tappet eller roller. Tenkte å bruke flat tappet fordi det er myye billigere, også funker det greit. Men jeg tenker at faen heller, når jeg først skal bygge opp en motor fra skrætsj, så får jeg bygge et skikkelig anno 2011 oppsett, og ikke 1970 som bead-lock sa her tidligere, så får jeg koste på meg et rolleroppsett for (forhåpentligvis) å få utnyttet oppsettet bedre :twisted: . Om jeg velger hydraulisk eller mekanisk er jeg ikke sikker på, men den mekaniske kammen har jo den fordelen at jeg slepper å ta av innsuget for å bytte kammen.

Noen som har noen formeninger hyd/mek roller?
Hvilke specs. vil passe til min motor, bil og bruksområde? Dvs. 400+ hk og TQ, som virker over et så stort turtallsområde som mulig (1800-5800prm f.eks).

Noen som veit hvordan denne: http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=1988&gid=289 vil fungere i forhold til denne: http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=1983&gid=287 (vet det er roller vs flat tappet), i praksis? Da tenker jeg ytelse HP/TQ, bensinforbruk, the lot.

Fant også ut hva utvekslinga på bakakselen er her om dagen. Det er en 8,5" 10-bolt uten sperre, med 3,08 utveksling. :wink:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 13. Feb 2011 01:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Innsuget må nok av uansett. Dessuten skal du jo overhale hele motoren selv ? Gjør vel ikke det med innsuget på.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 13. Feb 2011 11:00 
Avlogget
Get going
Get going

dynodata jeg har liggende fra en 383 motor,altså stroka 350,forteller:431 hk ved 5500 rpm,452 torque ved 4000 rpm.
camshaft:competition cams spesial hydraulic roller,advertised duration 280/286,duration at 050-in lift 224/230.
lift 525/560.
men klart,det at motoren er stroka,er jo med på å åvgjøre disse gode power-data,men du passerer nok dine 400 hk krav + dreimoment,med en slik cam i din motor også.
har selv en moderat roller cam i min camaro,motor gått 160000 km og etter at jeg har hatt et ettersyn på tingenes tilstand,ser jeg ikke antydning til slitarsje på cammen.
en vanlig cam har nok hvert temmelig sliten,på denne km stand.
så gå for roller :D

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 87 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support